• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

نگاهي به مربيان ايتاليايي در دهه اخير

از آريگو ساچي تا آنتونيو كونته

از مارچلو ليپي و آريگو ساچي كه با كوله‌باري از تجربه كه از دنياي مربيگري خداحافظي كرده‌اند تا آنتونيو كونته، آلگري، اوزه‌بيو، دي‌فرانچسكو و مائوريتسيو ساري. اگر چه بسياري در تاريخ فوتبال ايتاليا از فوتبال اين كشور به عنوان يك فوتبال دفاعي ياد مي‌كنند اما نبايد فراموش كرد كه فوتبال ايتاليا و ليگ اين كشور هميشه سرآمد و پر از شور و هيجان بوده است. حالا با احياي سري‌آ ما مربيان ايتاليايي بيشتري مي‌بينيم كه تشنه موفقيت هستند و در داخل و خارج از اين ليگ توجهات را به خود جلب كرده‌اند. در اين مطلب نگاهي داريم به مربيان معروف ايتاليايي در دهه اخير.

 

كارلو آنچلوتي

كارلتو راه خود را به گونه‌اي آغاز كرد كه از همان ابتدا مي‌شد حدس زد كه آينده بسيار روشني در انتظار اوست. وقتي بين سال‌هاي 1992 تا 1995 به عنوان دستيار آريو ساچي ايتاليا را به فينال جام جهاني 1994 رساند، جاي پاي خود را در عرصه مربيگري محكم كرد. داستان پر افتخار مربيگري او از تابستان 1995 شروع مي‌شود. وقتي كه او هدايت رجينا در سري B را بر عهده گرفت و در آخر همان فصل اين تيم را روانه سري A كرد. دوران 8 ساله حضور او در ميلان تبديل شده است به بخشي از خاطرات اهالي فوتبال. ميلاني كه او با ستاره‌هاي
پر تعدادي همچون كاكا، روي كاستا، پيرلو، شوچنكو، اينزاگي و ... ساخت، بسياري را شيفته خود كرده بود. او با روسونري 2 بار فاتح ليگ قهرمانان اروپا شد تا خودش و ميلان را در تاريخ ماندگار كند. بعد از ميلان هم چلسي و پاري سن ژرمن مقصد‌هاي بعدي آنچلوتي بودند و در نهايت رئال مادريد. جايي كه بي نهايت طلب‌هايي ديوانه‌وار دنبال موفقيت هستند و به كم قانع نمي‌شوند. شايد به همين دليل هم بود كه هيچ كس حتي فلورنتينو‌پرس قدر او را ندانست و با يك فصل ناكامي بعد از كسب دسيما او را اخراج كردند. بعد از آن كارلتو به بايرن مونيخ رفت و بعد از يك فصل قهرماني در بوندس‌ليگا و البته حذف در نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان، در فصل دوم به دليل مشكلاتي كه با برخي بازيكنان داشت مجبور شد اين تيم را ترك كند. كارلتو حالا سرمربي ناپولي است. تيمي كه به او دل بسته تا بالاخره بتواند از شمالي‌هاي پرسروصدا انتقام بگيرد.

 

روبرتو مانچيني

شروع كار او به عنوان مربي دقيقا در ابتداي قرن بيست و يكم است. او در ميانه‌هاي فصل 2001-2000جانشين فاتح تريم ترك شد و در انتهاي فصل فيورنتينا را به قهرماني كوپا ايتاليا رساند. پس از آن به لاتزيو رفت و جانشين زاكروني شد. بعد از قهرماني در كوپا ايتاليا با اين تيم، روند صعودي مانچيني شروع شد و اين مربي راهي اينترميلان شد. مانچيني در اينتر هم موفق به فتح كوپا ايتاليا شد تا با سومين تيم مختلفي كه هدايت آن را بر عهده دارد هم اين جام را فتح كرده باشد. در سال دوم حضورش ماجراي كالچوپولي و حواشي آن اتفاق افتاد كه براي او و اينتر
خوش‌يمن بود و يك قهرماني بدون اينكه واقعا در صدر جدول قرار گرفته باشند به آنها رسيد. در فصل بعد بدون حضور يوونتوس او دوباره موفق به فتح سري آ
شد و اين‌بار با ثبت ركوردهايي باورنكردني جام قهرماني را بالاي سر برد. او در دوران حضورش در اينتر نهايتا موفق شد سه بار سري‌آ را فتح كند. ولي به دليل ناكامي در كسب ليگ قهرمانان از اينتر اخراج و به منچسترسيتي رفت. در من‌سيتي كه آن روزها هنوز تيم چندان قدرتمندي نبود موفق ظاهر شد و در فصل سوم حضورش اين تيم را به قهرماني جزيره رساند. اما در فصل چهارم در ليگ قهرمانان از دور گروهي كنار رفت و با دوم شدن در ليگ انگليس به كار خود در اين تيم پايان داد. بعد از آن به گالاتاسراي، اينتر و زنيت رفت و كارنامه‌اش چندان قابل بحث نيست. حالا او سرمربي تيم ملي ايتاليا شده و مردمان سرزمين چكمه اميد دارند با او به موفقيت برسند.

 

فابيو كاپلو

موفقيت‌هاي او بيشتر به اوايل قرن بيست و يكم مربوط مي‌شود. اما برند بسيار بزرگ فابيو كاپلو در سال‌هاي اخير باعث شد تيم‌هاي ملي انگليس و روسيه با دستمزدهاي سرسام‌آور سراغش بروند. او از 2008 تا 2012 سرمربي تيم ملي انگليس بود و با اين تيم مانند ساير مربيان ديگر به توفيق خاصي دست نيافت. در روسيه هم اوضاعش چندان خوب نبود، اما موفق شد اين تيم را به جام جهاني برساند كه براي روس‌هايي كه دور بعد ميزبان بودند افتخار مهمي به حساب مي‌آمد. هرچند در جام جهاني اصلا نتايج خوبي نگرفت.

 

ماسيميليانو آلگري

او يكي از مربيان پيشتاز ايتاليايي در دهه اخير بوده. آخرين قهرماني ميلان در سري‌آ با او به دست آمده و از زماني كه به يوونتوس رفته ليگ ايتاليا و تمام و كمال تحت سيطره‌اش بوده و اهدافش هميشه فراتر از اين ليگ بوده. چهار بار قهرمان ليگ ايتاليا شده و دو بار در فينال ليگ قهرمانان شكست خورده است. يوونتوس او يكي از قوي‌ترين يوونتوس‌هاي تاريخ است و دومين مربي برتر تاريخ يووه است. او قبل از ميلان در كالياري و ساسولو هم مربيگري كرده بود. آلگري شايد بتواند يك ركورد جاودانه خلق كند و اين فصل براي پنجمين بار پياپي سري‌آ را فتح كند.

 

آنتونيو كونته

از حدود يك دهه پيش كه مربيگري را شروع كرد، فوتبال ايتاليا متوجه شد كه با مرد بزرگي روبه‌رو خواهد شد. او با يووه سه بار ليگ ايتاليا را فتح كرد و البته در ليگ قهرمانان بسيار ناكام بود. بعد از يوونتوس به تيم ملي ايتاليا آمد و با اين تيم در يورو با وجود بازيكنان نه چندان مطرح، عملكردي خارق‌العاده داشت و در ضربات پنالتي مقابل آلمان حذف شد. بعد به چلسي رفت و در همان فصل اول موفق به فتح ليگ انگليس شد. چلسي سال قبل از آن با مورينيو به مشكل خورده بود و تيم يك‌دستي نداشت. بعد از آن در فصل دوم نتوانست توقعات را برآورده كند و از كار بركنار شد. كونته يكي از مربيان ايتاليايي‌است كه روي روحيه بازيكنانش خيلي كار مي‌كند و معمولا بازيكنان از او ترس دارند.

 

مائوريتسيو ساري

يكي از تاكتسين‌هاي فوتبال ايتاليا كه براي اغلب مردم بسيار دير شناخته شد. تا پيش از پيوستن به چلسي كه حالا بعد از چهار هفته چهار برد كسب كرده، ناپولي تنها تيم نسبتا بزرگي بود كه او هدايت آن را بر عهده داشته است. او با ناپولي موفق شد تا آخرين نفس مقابل يووه بجنگد و حالا معلوم نيست كه اين موفقيت‌هاي ناپولي تكرار خواهد شد يا نه. او بهترين مربي تيم جنوب ايتاليا در اين سال‌ها بوده و حالا در شرق لندن براي قهرماني در ليگ انگليس مي‌جنگد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون