• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

شنبه كاهشي ارز و سكه

روند افت بازار ادامه دارد

گروه اقتصادي| بازارهاي ارز و سكه هفته گذشته پس از رسيدن به كف‌هاي قيمتي، در مقطعي دوباره روند رشد را تجربه كردند. با اين همه، اولين روز هفته جديد با افت دوباره قيمت‌ها آغاز شد. روز شنبه، همزمان با كاهشي شدن روند بازار ارز، انواع سكه و ديگر مصنوعات طلا نيز افت بها را تجربه كردند.

ايسنا روز گذشته نوشت: از صبح روز (شنبه) بازار ارز روند نزولي قيمت‌ها را شاهد بود و معاملات با نرخ‌هايي پايين‌تر از قيمت‌هاي روزهاي پاياني هفته گذشته آغاز شد. در اين بازار همچنان روند كاهشي قيمت‌ها ادامه دارد و طي چند ساعت دلار هزار تومان ارزان شده است.

از شنبه كه معامله‌ ارز در صرافي‌ها آزاد شده است همه مي‌توانند تنها با داشتن كارت ملي حدود ۵ هزار دلار ارز به نرخ بازار آزاد تهيه كنند. عرضه آزاد دلار و يورو از سوي صرافي‌ها باعث شد تا قيمت ارز شكسته و بازار دلالان كساد شود و در اين شرايط دلالان مجبورند به نرخي پايين‌تر از صرافي‌ها ارزشان را به مردم بفروشند. در اين شرايط ارزفروشان كنار خيابان يا همان دلالان به ‌شدت نگران آينده هستند و مكالمات‌شان با هم نيز گوياي ادامه داشتن روند كاهشي قيمت دلار، يورو و ديگر انواع ارز است. موضوعي كه البته مدنظر بسياري از اقتصاددانان و فعالان بازار نيز است.

روز گذشته كانون صرافان ايرانيان به عنوان نهاد صنفي اين بخش در ابلاغيه‌اي مجدد به صرافي‌ها، از آنان خواست ضمن تامين ارز خدماتي هموطنان در 23 مورد اعلامي بانك مركزي، نسبت به خريد و فروش ارز تا سقف پنج هزار يورو به «نرخ بازار» اقدام كنند. روز شنبه، شعب ارزي بانك‌ها، طبق ابلاغيه جديد بانك مركزي، اجازه خريد ارز مردم را داشتند و بر اين اساس قيمت خريد اعلام شده آنها در اين روز براي هر دلار ۹ هزار و۵۰۰ تومان و در قبال فروش بين ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود.

به اين ترتيب، روند بازار ارز، بازار طلا را نيز متاثر كرد. روز شنبه، بازار طلا روند افت هفته گذشته را پي گرفت تا فاصله قيمت‌ها با سقف قيمتي هفته گذشته بيشتر شود. محمد كشتي‌آراي، عضو هيات مديره اتحاديه طلا و جواهر در گفت‌وگويي با ايسنا، با بيان اينكه در حال حاضر خريد و فروش از سوي مردم در بازار متعادل است، گفت: بعد از شوك قيمتي هفته گذشته، شنبه ‌قيمت‌ها تقريبا روال ثابت داشتند و خريدار و فروشنده به اندازه كافي در بازار وجود داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون