• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4218 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ آبان

به مناسبت بازگشت كازورلا به ميادين

بازگشته از گور!

هومن اكبري

 

 

داستان مصدوميت در فوتبال بعضي وقت‌ها خيلي غم‌انگيز مي‌شود. بودند ستاره‌هايي كه با يك مصدوميت شديد يا با تكرار مصدوميت‌هاي كوچك براي هميشه فوتبالشان تمام شده يا مجبور شدند از سطح اول فوتبال دنيا فاصله بگيرند. ماركو فان ‌باستن از سال‌هاي دور در ذهنمان است و همين اواخر الكساندر پاتو و روبينهو و كلي ستاره ديگر را ديده‌ايم. در كشور خودمان هم كم نداشتيم از اين موارد. اميد روانخواه و محسن خليلي. دو تا از بهترين‌هاي ليگ كه بعد از مصدوميت هيچگاه به شرايط قبل برنگشتند. اما يكي از بازيكناني كه نوع مصدوميتش واقعا عجيب بود و كسي تصور نمي‌كرد او به ميادين بازگردد سانتي كازورلا ملقب به چيكيتاست. داستان مصدوميت و بازگشت اين ستاره اسپانيايي در نوع خودش جالب توجه است. فوتباليستي كه موفق شد بعد از 2 سال دوري از ميادين بالاخره از ابتداي فصل در تركيب ويارئال پا به توپ بشود و حالا كه 10 هفته از شروع لاليگا گذشته تقريبا توانسته خودش را به تركيب ثابت تيم تحميل كند.

سانتياگو كازورلاي ريزنقش و تكنيكي در دوران حرفه‌اي خود گرفتار مصدوميت‌هاي زيادي شده بود. اما يكي از اين آسيب‌ها با بقيه تفاوت داشت. كازورلا چندي پيش در مصاحبه با سيد‌لو پرده از اتفاقات و حوادث پيرامون اين آسيب‌ديدگي برداشت. مصاحبه‌اي كه نه تنها دوستداران فوتبال بلكه هر انساني را ممكن است آزرده و متاثر كند. پاي او از 3 ناحيه زانو، مچ پا و پا آسيب ديده بود. تصوير پاي مصدوم او به قدري منزجر‌كننده بود كه قابل نمايش نيست. پزشكان در مورد اين جراحت گفتند آنقدر نادر است كه امكان ذكر آن در كتاب‌هاي پزشكي نيز وجود دارد. عدد 10 يك ويژگي اين مصدوميت است. 10 بار عمل جراحي و بريده شدن 10 سانتي‌متر از تاندون پاي او. حتي تصور اين جملات هم سخت و تكان‌دهنده است. به گفته خودش ريشه اين اتفاقات به بازي دوستانه اسپانيا مقابل شيلي در سال ۲٠۱۳ برمي‌گردد. 3 سال قبل از تشديد مصدوميتش.

او خود را به خاطر حضور 90 دقيقه‌اي در اين مسابقه سرزنش مي‌كند. بدين خاطر كه خودش در مصدوميت اوليه نقش داشته بود. بعد از اين مسابقه پيشنهاد شد كه براي مدتي استراحت كند اما نپذيرفت و هفته بعد از اين بازي، دوباره پا به توپ شد.

تراژدي و داستان غم‌انگيز او در نوامبر ۲٠۱٦ و در مسابقه آرسنال و لودوگورتس آغاز شد. سانتي در اين بازي طوري مصدوم شد كه نتوانست حدود دو سال وارد زمين سبز رنگ فوتبال شود. كازورلا پيرامون آن بازي مي‌گويد:«در وقت استراحت بين دو نيمه، گويي كشته شدم. بدن من سرد شده بود و درد هر لحظه بيشتر مي‌شد. آن شب گريه كردم. تواني براي بازي كردن نداشتم و به همين خاطر تعويض شدم. سپس بعد از آن مشكلات شروع شد.»

آرسن ونگر بعد از مسابقه عنوان كرد كه مصدوميت سانتياگو جدي نيست ولي كازورلا بعد از اين مسابقه هرگز براي توپچي‌ها به ميدان نرفت. اما زماني كه ونگر اوضاع و احوال سانتي را در مدت درمان اين مصدوميت ديد، گفت كه اين آسيب‌ديدگي بدترين مصدوميتي است كه تاكنون ديده است. در مدت زمان درمان، چيكيتا ماه‌ها به كلينيك مراجعه مي‌كرد و بدين خاطر از خانواده خود دور مي‌ماند. سانتي در مورد احساس و شرايط فرزندانش در زمان دور بودن از فوتبال مي‌گويد:«آنها به خاطر وضعيت من مجبور شدند در يك سال 3 بار مدرسه خود را عوض كنند. صبح‌ها وقتي براي رفتن به كلينيك آماده مي‌شدم از من سوال مي‌كردند كه: بابا تو دوباره مي‌خواهي بروي؟ من سعي مي‌كردم همه ‌چيز را عادي جلوه دهم ولي اين جملات مرا مي‌كشت. من اين درد و رنج‌ها را به عشق آنها تحمل مي‌كردم چون فرزندانم مانند خودم ديوانه فوتبال هستند.»

سانتي مدت زيادي سعي كرد خودش را خندان نشان دهد ولي در واقعيت او بسيار عصباني و ناراحت بود. شب و روز به اين فكر بود كه آيا بعد از اتفاقات ناگوار و جانفرسا مي‌تواند دوباره به ميدان برگردد يا اينكه مصدوميت به او غلبه مي‌كند. اسطوره ويارئال در زمان درمان و دور بودن از خانواده خود، سختي‌هاي زيادي را تجربه كرد. در شبي احساس كرده كه از پايش مايعي خارج مي‌شود كه مقدار آن دقيقه به دقيقه رو به افزايش است. متخصصان در ابتدا دليل اين اتفاق را نمي‌تواستند تشخيص دهند اما بعدا متوجه شدند كه ميكروبي وارد پاي كازورلا شده و عضلات پاي او را خورده. اين ميكروب‌ها در تاندون و استخوان‌هاي او جاي گرفته بودند. بريده شدن 10 سانتي‌متر از تاندون پاي كازورلا كه در ابتداي متن ذكر شد به همين دليل بوده. گفته مي‌شود به قدري از پوست و تاندون او بريده شده كه انگشت انسان به راحتي وارد آن مي‌شده.

تحمل چنين حوادثي به هيچ‌وجه كار راحتي نيست و مي‌توان گفت فقط يك مجنون فوتبال مي‌تواند از پس آن برآيد. به گفته خود كازورلا به دليل اينكه جراحي‌هاي متعددي انجام داده و سرعت بهبودي كم بوده، زماني آماده اين بوده كه تسليم شود.

سانتي كازورلا درمان مصدوميت خود را در لندن و زير نظر پزشكان انگليسي شروع كرد ولي بعد از مدتي براي ادامه درمان به تنهايي و بدون همسر و فرزندانش، به سالامانكاي اسپانيا سفر كرد. او احساس مي‌كرده كه پزشكان لندني اميد چنداني به بازگشت‌اش به فوتبال نداشتند و وقتي كه با متخصصان اسپانيايي گفت‌وگو كرده و ايده‌هاي آنها را شنيده، تصميم به ترك انگليس به مقصد اسپانيا گرفته است. سرانجام بعد از تن دادن و تحمل جراحي‌هاي زياد و طاقت‌فرسا كازورلا موفق شد كه پا به توپ شود. اما به دليل غيبت طولاني‌اي كه داشت، نتوانست در امارات بماند و مجبور به ترك آرسنال شد. در بازي رفت نيمه نهايي ليگ اروپا مقابل اتلتيكو مادريد در استاديوم امارات، قبل از بازي وارد چمن ورزشگاه شد و تمرين كرد. از طرف هواداران توپچي‌ها به‌ شدت تشويق شد تا با خاطره‌اي خوش لندن را ترك كند. در تابستان ۲٠۱۸ ابتدا با آلاوز تمرين كرد ولي قراردادي با او امضا نشد. سپس به فكر باشگاه قديمي‌اش افتاد و به تمرينات ويارئال اضافه شد و بعد از اينكه مشخص شد به آمادگي لازم رسيده، سران زيردريايي‌هاي زرد به او قراردادي را پيشنهاد كردند. سانتي كه آسيب ديدگي‌اش از متفاوت‌ترين‌ها بود به روش متفاوت و سحرآميزي نيز به هواداران معارفه شد. بازگشت سانتي به دنياي فوتبال نيز به مانند يك معجزه است. آري! سانتياگو كازورلا بعد از توفان درد و رنج به مستطيل سبز بازگشته و به ساحل آرامش رسيده. شايد با آشيل‌هاي مصنوعي و فلزاتي در پا، شايد با قدم‌هايي كه مانند گذشته برداشته نمي‌شوند اما نشان داد كه ديوانه فوتبال بودن مي‌تواند حد و مرز نداشته باشد. سانتي بازگشت تا بار ديگر خنده را به صورت اعضاي خانواده‌اش برگرداند و بار ديگر پا به توپ شد تا ما عاشقان فوتبال بازي هوشمندانه او را حتي به مدت كوتاه ببينيم و لذت ببريم!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون