• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4218 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ آبان

كشتي فرنگي و تنها دو شانس برنز در دو روز

وقتي در همان روز نخست مسابقات قهرماني جهاني حسن يزداني به عنوان سردار كشتي ايران در كمال ناباوري تسليم ديويد تيلور امريكايي شد، گويي نارنجكي در كاروان كشتي ايران منفجر شد و همه‌چيز به هم ريخت. از همان صبح روز اول معلوم شد كه اين ميدان، ميدان جنگ است و سربازان نيمه‌مسلح ايران بايد به مصاف سربازان تا بن دندان مسلح ساير كشورها بروند و اگر نكشند، كشته خواهند شد. امسال كشتي بعد از اصلاح قوانين بعد از چند سال به اوج دشواري رسيده و در بالاترين سطح خود در حال برگزاري است؛ به نحوي كه اگر كشتي‌گيري غفلت كند به بدترين نوع ممكن تنبيه شده و با شكستي سنگين بايد با مسابقات وداع كند. كشتي آزاد با سه برنز و قرار گرفتن در جايگاه ششم جهان به كار خود پايان داد. با اتمام رقابت‌هاي آزاد همگان انتظار مسابقات كشتي فرنگي را مي‌كشيدند تا شايد فرنگي‌كاران كاري كنند اما انگار شكست يزداني و در ادامه ناكامي كشتي آزاد آنها را هم تحت تاثير قرار داده بود تا اين تيم نيز در روز نخست تنها توسط سعيد عبدولي به ديدار رده‌بندي برسد و در روز دوم تنها حسين نوري اين شانس را پيدا كند كه در گروه بازنده‌ها براي كسب مدال برنز با رقبا مصاف دهد.

سعيد عبدولي با آمادگي مناسبي پا به جهاني گذاشته بود و تجربه كافي براي حضور در اين ميدان را هم داشت. او شروع خوبي در مسابقات داشت و دو مبارزه نخست را با ضربه فني پشت سر گذاشت و مصاف سوم را 3 بر صفر از رفيق حسين‌اف آذري بردتا راهي مرحله نيمه‌نهايي شود، عبدولي در اين مرحله در حالي كه امره كوش‌ترك را در ابتداي ديدار روي پل زد و چهار امتياز كسب كرد در نهايت و در كمال ناباوري نتيجه را به دارنده برنز دنيا واگذار كرد تا از رسيدن به فينال باز ماند. در واقع او به اشتباه خود باخت در حالي‌كه مي‌توانست فيناليست شود و خالق يك شگفتي باشد. بعد از تمام حرف و حديث‌ها و فرصت‌هايي كه اعضاي شوراي فني به او دادند، سعيد مي‌توانست ناجي كشتي ايران در مجارستان باشد. او وقتي در خاك حريف قرار گرفت، خيلي راحت چهار امتياز از دست داد و مغلوب شد. شايد اگر سعيد زودتر به دنبال جبران امتياز از دست رفته مي‌رفت و به آب و آتش مي‌زد داوران با پوئن و اخطار درخواستي موافقت مي‌كردند كه او پيروز ميداني كه حقش بود باشد. عبدولي براي كسب نشان برنز وزن 82 كيلوگرم بايد با ماكسيم مانوكيان قهرمان جهان از ارمنستان مصاف دهد. محمدعلي گرايي داشت در وزن 72 كيلوگرم خوب پيش مي‌رفت كه يك امتياز مفت باعث شكستش مقابل رسول چونايف آذري شد تا با شكست اين آذري مقابل فرانك استابلر قهرمان آلماني جهان از گردونه رقابت‌ها كنار برود. گرايي بعد از دو برد به قهرمان جهان از آذربايجان رسيد. فرنگي‌كار شيرازي در حالي كه از حريف سر نشان مي‌داد، به يك‌باره مقابل چونايف يك كول انداز مفت خورد و فرنگي كار آذري نهايت بهره را از اين چهار امتيازي كه كسب كرد، برد تا در حالي كه زماني براي جبران نبود، گرايي مغلوب ميدان شود. مسلم نادري خادم نماينده وزن 55 كيلوگرم به هيچ‌وجه در حد رقابت‌هاي جهاني نشان نداد تا يك بار ديگر افسوس نداشتن يك كشتي گير شش دانگ همچون حميد سوريان در وزن اول را بخوريم. خادم فقط ايستاد و به تسوروتسوميا نگاه كرد تا در نهايت با نتيجه 6 بر يك مغلوب او شده و از گردونه رقابت‌ها كنار برود. اينكه خادم چطور ملي‌پوش شد تا به رقابت‌هاي سطح بالاي جهاني برسد، جاي سوال دارد. محسن حاجي‌پور به خودش باخت نه حريف تا يك‌بار ديگر ثابت شود كه او كشتي گير ميدان‌هاي خارجي نيست. او فرصت خوبي را كه در اختيار داشت از دست داد تا از رقابت‌هاي جهاني حذف شود. حاجي‌پور ابتدا كشتي نخست خود در وزن 63 كيلوگرم 9 بر صفر جرمن دياز از پورتوريكو را شكست داد و در مبارزه دوم در حالي كه مي‌توانست برنده ديدار با دانير اسماعيل‌اف از مولداوي باشد، در كمال تعجب نتيجه را به او واگذار كرد..

در روز دوم مسابقات مهرداد مرداني در همان كشتي نخست وزن 60 كيلوگرم مقابل شينيبو اوتا دارنده نقره المپيك از ژاپن شكست خورد تا جواب نامناسبي به انتظارات -كه از او مي‌رفت- دهد و از گردونه رقابت‌ها حذف شود. در وزن 67 كيلوگرم محمدرضا گرايي شروعي توفاني داشت و توانست پس از كسب 7 امتياز مصطفي محمد از مصر را ضربه فني كند. او در مبارزه دوم با نتيجه 4 بر 4 شماگي بولكوادزه دارنده برنز المپيك را شكست داد اما در كشتي بعد با نتيجه يك طرفه 9 بر صفر مغلوب ميرجان شرماخانبت قزاق شد و از دور مسابقات كنار رفت. حسين نوري داشت آرام و خوب پيش مي‌رفت و در دو مسابقه اول كم اشتباه ظاهر شده بود كه به سرنوشت عبدولي و محمدعلي گرايي دچار شد. او كه پس از استراحت در دور نخست وزن 87 كيلوگرم با نتيجه عالي 9 بر صفر رامي هيتانيمي از فنلاند را برد و در كشتي دوم اريك آپس از استوني را 5 بر صفر شكست داده بود در مرحله يك چهارم نهايي نتيجه را به ژان بلنيوك اوكرايني واگذار كرد.امروز در ادامه مسابقات پشتام، علياري و قوره جيلي به ميدان خواهند رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون