• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4222 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۰ آبان

عدد و رقم

3250 ميليارد تومان

حقوق ماهانه صندوق بازنشستگي

معاون وزير و مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري گفت: اين صندوق ماهانه 3250 ميليارد تومان حقوق بازنشستگي به جامعه هدف خود پرداخت مي‌كند و اين در حالي است كه سود شركت‌هاي تحت اختيار صندوق بازنشستگي بيش از 5 درصد نيست و بايد به اين مساله توجه شود.

جمشيد تقي‌زاده روز چهارشنبه در حاشيه بازديد از كارخانه نخ تاير صبا در زنجان افزود: صندوق بازنشستگي كشوري هم‌اكنون يك ميليون و 400 هزار نفر را تحت پوشش دارد.

وي به دستور رييس‌جمهوري در خصوص خروج صندوق‌هاي بيمه‌اي از بنگاهداري اشاره كرد و ادامه داد: در اين راستا بايد تدابير لازم را در دستور كار قرار دهيم.

تقي‌زاده با بيان اينكه تمامي توانمندي‌هاي لازم در صندوق بازنشستگي كشوري را براي تبديل تهديدها به فرصت‌ها به ‌كار گرفته‌ايم، اظهار كرد: با بهره‌گيري از رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و رييس‌جمهوري در زمينه اقتصاد مقاومتي در حال دستيابي به افق‌ها و پيشرفت‌هاي خوبي هستيم.

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري گفت: فشارهاي بيروني سبب مي‌شود به سمت و سويي برويم كه خودمان را پيدا كنيم و متوجه ظرفيت متعدد در داخل كشور شويم.

17 ميليارد دلار

از بازار چين بيرون كشيده شد

به گزارش شين‌هوا، بانك مركزي چين از طريق فعاليت در بازار آزاد ۱۲۰ ميليارد يوآن(حدود ۱۷ميليارد دلار امريكا) را از سيستم مالي اين كشور بيرون كشيد. بانك مركزي چين هيچ پولي از طريق بازخريد معكوس اوراق قرضه به بازارها تزريق نكرد اما بانك‌هاي چيني بابت اوراق قرضه‌اي كه از بانك مركزي خريده بودند با سررسيد موعد پرداخت ۱۲۰ ميليارد يوآن به بانك مركزي پرداخت كردند و به اين ترتيب ۱۲۰ ميليارد يوآن به طور خالص از سيستم مالي چين خارج شد. پيش از اين بانك مركزي اقدام به بازخريد معكوس اوراق قرضه از بانك‌هاي چيني مي‌كرد. در اين فرآيند براي تزريق نقدينگي به بازار، بانك مركزي اوراق قرضه را از بانك‌هاي مركزي مي‌خريد و با آنها توافق مي‌كرد كه بعدا مجددا اين اوراق را به آنها بفروشد. بانك مركزي اعلام كرده است كه با اين اقدام نقدينگي در سيستم بانكي چين را در سطحي معقول نگاه داشته است. مقامات چيني اعلام كرده‌اند كه به سياست‌گذاري پولي محتاط و بي‌طرف خود ادامه خواهند داد و ارتباط بين تثبيت رشد اقتصادي، تسهيل فضاي مالي و تقويت كنترل‌هاي نظارتي را حفظ خواهند كرد.

۴ ميليارد يورو

خريد ارز توسط وارد‌كنندگان

بر اساس گزارش عملكرد سامانه نيما حدود ۴ ميليارد يورو انواع ارز صادراتي از نيمه مرداد ماه توسط واردكنندگان از صرافان خريداري شده است.

بازار ثانويه ارزي در نيمه مرداد ماه سال جاري در سامانه نيما آغاز به كار كرده و تاكنون حدود 4.6 ميليارد يورو ارز توسط صادركنندگان به صرافان فروخته شده است. همچنين در اين مدت 4 ميليارد يورو از سوي واردكنندگان از صرافان خريداري شده است. گفتني است در اين بازار در آخرين روز كاري هفته جاري 63 ميليون يورو ارز توسط واردكنندگان خريداري شده است. ميانگين قيمت خريد ارز صادراتي توسط واردكنندگان حدود 9700 تومان بوده است.

 

40.9 درصد

كاهش خريد نفت آسيا در يك ماه

در حالي كه كشورهاي چين، كره جنوبي و ژاپن در آستانه آغاز تحريم‌هاي امريكا خريد نفت از ايران را به ‌شدت كاهش داده‌اند، آمارها نشان مي‌دهد كه صادرات نفت ايران به آسيا در ماه سپتامبر به پايين‌ترين رقم خود طي ۳۲ ماه گذشته رسيده است. به گزارش رويترز در حالي كه كشورهاي چين، كره جنوبي و ژاپن در آستانه آغاز تحريم‌هاي امريكا خريد نفت از ايران را به ‌شدت كاهش داده‌اند، آمارها نشان مي‌دهد كه صادرات نفت ايران به آسيا در ماه سپتامبر به پايين‌ترين رقم خود طي 32 ماه گذشته رسيده است. آمارهاي به دست آمده از گزارش‌هاي دولتي و موسسات رصد آمد و شد تانكرها نشان مي‌دهد، كشورهاي چين، هند، ژاپن و كره جنوبي در ماه گذشته ميلادي مجموعا 1.13 ميليون بشكه در روز از ايران نفت خريده‌اند كه 40.9 درصد كمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. اين پايين‌ترين ميزان فروش نفت ايران در بازار آسيا از ژانويه 2016 يعني زمان لغو تحريم‌هاي هسته‌اي تاكنون است. دولت امريكا طي يك هفته آينده تحريم‌هاي جديدي را عليه صادرات نفت ايران وضع خواهد كرد به اين اميد كه بتواند فروش نفت ايران را به صفر برساند.

اوپك در ماه ژوئن توافق كرد كه به منظور پر كردن جاي خالي نفت ايران در بازار عرضه نفت خود را افزايش دهد.

ژاپن و كره جنوبي خريد نفت خود از ايران را متوقف كرده‌اند اما 3 مشتري عمده ديگر نفت ايران يعني هند، چين و تركيه همچنان بر خريد نفت از ايران اصرار دارند.

وزير نفت ايران هفته گذشته گفت، امريكا نمي‌تواند صادرات نفت ايران را متوقف كند. وي هشدار داد كه چنين محدوديت‌هايي تنها به تداوم آشفتگي قيمت نفت كمك مي‌كند.

يك منبع صنعتي گفت، خريد نفت هند از ايران در ماه سپتامبر 27 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داشته و به 527 هزار و 600 بشكه در روز رسيده و خريداران قصد دارند در ماه نوامبر 9 ميليون بشكه از ايران نفت خريداري كنند.

آمارهاي موسسه رفينيتيو ايكون هم حاكي است، خريد نفت چين از ايران در ماه سپتامبر 41.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش داشته و به 458 هزار بشكه در روز رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون