• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3208 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۷ اسفند

پايان انتخابات در سرزمين‌هاي اشغالي

اگرچه مسلما هر نتيجه‌اي كه در انتخابات رژيم اسراييل رقم بخورد، به خودي خود، نتيجه چنداني بر شرايط منطقه نخواهد داشت اما روز گذشته بسياري از ناظران منطقه‌اي و بين‌المللي به سرزمين اشغالي فلسطين چشم دوخته بودند تا احتمالا تغيير در كابينه تل آويو را نظاره كنند. اين انتخابات در حالي برگزار شد كه آمارهايي كه از مشاركت ارايه مي‌شد، رقم‌هايي ناچيز از 13 تا 20 درصد را نشان مي‌داد. در حالي كه در اين انتخابات حدود شش ميليون نفر از ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي واجد شرايط راي دادن بودند.
از نكات حايز اهميتي كه بر اين انتخابات سايه انداخته بود، مي‌توان به اين نكته اشاره كرد كه هر چه زمان تعيين شده براي رقابت‌ها رو به پايان بود، محور تقابل بيشتر بر موضوع صلح فلسطين متمركز مي‌شد. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي و نماينده حزب حاكم ليكود در آستانه راي دادن بار ديگر تاكيد داشت تا او هست، خبري از صلح فلسطين-  اسراييل نخواهد بود اما در مقابل تزيپي ليوني و اسحاق هرتزوگ، نماينده‌هاي اتحاديه صهيونيستي از لزوم مذاكره و صلح سخن مي‌گفتند.
پيش‌بيني مي‌شود كه نتايج رسمي انتخابات 25 مارس جاري اعلام شود تا پس از آن رييس رژيم صهيونيستي گفت‌وگوهايي را با رهبران احزاب مختلف براي معرفي نامزدي جهت تشكيل كابينه برگزار كند. اما همه شواهد نشان مي‌دهد حزب اتحاديه صهيونيستي و حزب ليكود با اختلاف ناچيز در صدر قرار دارند. هر چند اختلاف ميان طرفين به حدي نيست كه اجازه ندهد بنيامين نتانياهو، نخست وزير آينده رژيم اسراييل شود.
پيش از اين انتخابات، اسحاق هرتزوگ سعي بر آن داشت تا با به راه انداختن كمپين‌هايي كه در آن به اصلاح روابط با فلسطيني‌ها و جامعه بين‌الملل وعده داده مي‌شد نتانياهو را از دور خارج كند. بايد گفت موضوعي كه صلح را براي ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي بيش از پيش مهم مي‌كند بحران اقتصادي در داخل رژيم است كه ساكنان آن را نيز به ستوه آورده است. بحران بيكاري، فقر و عدم وجود مسكن باعث نارضايتي طيف وسيعي از آنها شده است.
گفتني است در فاصله سال‌هاي ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، يعني طي دو دوره اخير نخست وزيري بنيامين نتانياهو، بهاي مسكن ۵۵ درصد افزايش يافته است. به اين موضوع بايد افزايش نرخ بيكاري به ويژه در ميان جوانان را افزود كه بيش از شش درصد گزارش مي‌شود. طي هفته‌هاي اخير، تظاهركنندگان و به ويژه دانشجويان، در اعتراض به گراني مسكن و سياست‌هاي بنيامين نتانياهو، بازهم چادرهاي خود را در پارك‌هاي تل آويو برپا كرده بودند.
با اين وجودپيش بيني نمي‌شود كه هيچ يك از احزاب بيش از يك چهارم آرا را به دست آورند اما احتمال دارد كه پس از انتخابات دوره طولاني از مذاكرات در خصوص دولت ائتلافي آينده برگزار شود. اخيرا بنيامين نتانياهو با هدف كمرنگ كردن مطالبات اقتصادي ساكنان سرزمين‌هاي اشغالي، نسبت به رسيدن چپ‌گرايان به قدرت هشدار داده و از حاميان خود خواسته بود تا مشاركت گسترده‌اي را در انتخابات داشته باشد.
اما نبايد از ذهن دور داشت كه در صورتي كه هيچ حزبي نتواند اكثريت پارلمان را به تنهايي يا با ائتلاف با ديگر احزاب به دست بياورد، رييس رژيم اسراييل بر اساس اختياراتي كه دارد مي‌تواند فردي را براي تشكيل كابينه انتخاب كند. اين امر در انتخابات سال ۲۰۰۹ اتفاق افتاد و در حالي كه حزب كديما در جايگاه نخست برنده‌ها قرار داشت اما رييس وقت رژيم اسراييل، بنيامين نتانياهو را كه در راس حزب ليكود در جايگاه دوم قرار گرفته بود، به نخست وزيري منصوب كرد و وظيفه تشكيل كابينه را به وي سپرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون