• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3208 -
  • ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۷ اسفند

روسيه كي‌يف را متهم به محاصره مناطق جدايي‌طلب كرد

آماده‌باش كامل نظامي اوكراين

 

با وجود اينكه امضا‌كنندگان توافق آتش بس در شرق اوكراين مراحلي از آن را اجرا كرده‌اند و تنها اقدامات سياسي در مراحل انتهايي باقي مانده، اما شواهد نشان مي‌دهد اوكراين پتانسيل لازم براي آتش دوباره را دارد. همزمان با مانور نظامي ناتو در غرب اوكراين و آماده باش روس‌ها در شرق، نخست‌وزير اوكراين از وزارت دفاع و ستاد مشترك ارتش اين كشور خواسته است كه نيروهاي نظامي را به حالت آماده‌باش كامل درآورد.
اين در حالي است كه بر اساس بندهاي نظامي توافق مينسك، هفته گذشته جدايي‌طلبان و ارتش اوكراين سلاح‌هاي سنگين را عقب رانده بودند. اما اكنون روسيه كه آرايش نظامي در مرزهاي غربي خود را آغاز كرده، اوكراين را متهم به تشديد محاصره مناطق جدايي‌طلب شرق مي‌كندوزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‎اي اعلام كرد: كي‎يف نه فقط به محاصره منطقه دونباس در شرق اوكراين ادامه مي‎دهد، بلكه حتي آن را تقويت و تشديد مي‎كند و ارتباطات شهروندان با ساير مناطق اوكراين و ارتباطات فرامرزي با روسيه را محدود مي‏‎كند. بر اساس اعلام وزارت امور خارجه روسيه، كي‎يف همچنين ارسال گاز و ساير تداركات را به مناطق شرق اوكراين متوقف كرده است. وزارت امور خارجه روسيه اين اقدام را نقض مستقيم موافقتنامه‎هاي مينسك خوانده است، توافقي كه روسيه، اوكراين، آلمان و فرانسه 12 فوريه در تلاش براي پايان دادن به تقريبا يك سال درگيري در مناطق دونتسك و لوهانسك امضا كردند.
همزمان منابع خبري اروپا گزارش مي‌دهند پترو پروشنكو، رييس‌جمهوري اوكراين در سفر به برلين از اتحاديه اروپا خواسته است، به اتهام نقض توافق مينسك، تحريم‎هاي اقتصادي بيشتري ضد روسيه اعمال كنند. در عين حال سفير روسيه در لندن از پروازهاي دايمي هواپيماهاي جنگنده سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در نزديكي مرزهاي روسيه انتقاد كرده است. بر اساس اين گزارش، هواپيماهاي جاسوسي ناتو نيز پيوسته در حريم هوايي كشورهاي لهستان و روماني در حال پرواز هستند.
لازم به ذكر است ناتو اعلام كرده در رابطه با بحران اوكراين رشته تدابيري را براي تقويت امنيت متحدان خود در اروپا به ويژه شرق اين قاره به اجرا گذاشته است. در اين راستا، ناتو گشتي‌هاي هوايي خود را در كشورهاي حوزه درياي بالتيك افزايش داده و نيروهاي كمكي به درياي بالتيك و مديترانه اعزام كرده است. كشورهاي عضو ناتو پنجم سپتامبر گذشته طرح تقويت دفاع جمعي تصويب كردند و تصميم گرفتند يك نيروي واكنش سريع به وجود آورند. قرار است در چارچوب اين طرح نيروهاي ناتو در مرزهاي شرقي كشورهاي عضو اين سازمان در شرق اروپا مستقر شوند.
از سوي ديگر كاخ سفيد خبر داده است كه امريكا و لهستان در واكنش به اقدامات روسيه در زمينه بحران اوكراين در اواخر ماه مارس رزمايش برگزار مي‌كنند. آتشبار موشكي پاتريوت و تيپ دفاع موشكي سوم ورشو بخشي از اين عمليات به شمار مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون