• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

در صادرات ركورد زديم

گروه سياسي| آخرين جلسه هيات دولت در سال 93، متفاوت‌ترين حضور دولتي‌ها در جمع خبرنگاران بود. حضوري پر از حاشيه. از دست به دوربين شدن معاون اول و رييس دفتر رييس‌جمهوري گرفته تا عكس‌هاي «سلفي» كه ديروز در حياط ساختمان پاستور روي گوشي‌هاي همراه حاضران ثبت مي‌شد. اهالي رسانه هم توانستند بعد از يك سال بار ديگر همه اعضاي كابينه را در جمع خود ببينند و همين هم بازار مصاحبه‌هاي اختصاصي را داغ كرد. هر گوشه‌اي از حياط ساختمان رياست‌جمهوري، عضوي از كابينه در گرد چند نفري از خبرنگاران ايستاده و سيل پرسش‌ها و پاسخ‌ها به راه بود. ساعت حدود 12 ظهر بود كه رييس‌جمهور به همراه هيات دولت به جمع خبرنگاران آمدند. خبري از سوال خبرنگاران از رييس‌جمهور نبود، اين را قبل از آمدن حسن روحاني مسوولان نهاد رياست‌جمهوري توصيه كرده بودند. رييس‌جمهوري 20 دقيقه‌اي در ميان اهالي رسانه صحبت كرد و تقريبا يك گزارش كار سالانه اما بسيار خلاصه را ارايه داد. گزارشي كه لابه‌لاي آن تاكيد رييس‌جمهوري بر موضوعات محيط زيستي بسيار پر رنگ بود. همين باعث شد تا در طول اين 20 دقيقه لبخند رضايت از چهره معصومه ابتكار كنار نرود و حتي با خنده‌ها و نگاه‌هاي معنادار برخي ديگر از اعضاي كابينه مثل محمود واعظي هم همراه شود. اين آخرين حضور دولتي‌ها در بين خبرنگاران در سال 93، آخرين روز حضور سيدكاظم روحاني‌نژاد، خبرنگار قديمي صداوسيما در دولت هم بود. او سال 94 را در قامت يك «خبرنگار بازنشسته» شروع خواهد كرد. رييس‌جمهور اما با اشاره به حضور وي در اين جمع گفت كه «كار آقاي روحاني‌نژاد بازنشستگي ندارد» و از او به عنوان يك خبرنگار پرتلاش تقدير كرد. صحبت‌هاي رييس‌جمهوري كه تمام شد وقت گرفتن عكس يادگاري رسيد. در آن لحظات اما خبرنگاران بيشتر به فكر طرح سوژه‌ها و پرسش‌هاي خود با وزرا و اعضاي كابينه بودند؛ در صدر آنها وزير كشور بود و سوال درباره حوادث شيراز. اما رحماني فضلي حتي براي عكس يادگاري هم نماند و سريع ساختمان پاستور را ترك كرد. از قبل معلوم بود كه عكس يادگاري گرفتن رييس‌جمهوري با خبرنگاران خودش حاشيه جالبي مي‌شود، اما كسي پيش بيني دست به دوربين شدن اسحاق جهانگيري و محمد نهاونديان را نمي‌كرد. هنوز صف خبرنگاران در كنار حسن روحاني منظم نشده بود كه معاون اول رييس‌جمهوري و رييس دفتر او دوربين دو نفر از عكاسان خبري را گرفتند تا در كنار آنها عكسي به يادگار از رييس‌جمهوري ثبت كنند. اين صحنه اما باعث شد تا لنز دوربين‌ها به سمت اين دو بچرخد و بهترين سوژه ديروز گير عكاسان و تصويربرداران بيفتد. رييس‌جمهور بعد از اين عكس يادگاري حياط پاستور را ترك كرد اما بقيه ماندند تا سوالات مكرر خبرنگاران را پاسخ دهند. سوالاتي كه طرح آنها حدود يك ساعتي برخي اعضاي دولت را در حياط پاستور نگه داشت. 

به 50 ميليارد دلار صادرات غيرنفتي رسيديم
رييس‌جمهوري در حاشيه آخرين نشست 
هيات دولت در سال 93 با حضور در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در آستانه سال نو فرارسيدن سال جديد را به همه خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي و ملت ايران تبريك مي‌گويم، اظهاركرد: «همچنين به روح بلند فاطمه اطهر (س) درود و سلام مي‌فرستم كه امسال ايام عيد ما رنگ و بوي فاطمي خواهد داشت.» رييس‌جمهور با اشاره به اينكه در سال گذشته با وجود برخي سختي‌ها و مشكلات در مجموع ملت ما و دولت خدمتگذار مشمول الطاف الهي بودند، تصريح كرد: «به راستي خداوند به ما كمك كرد و در سالي كه هنوز سايه تحريم‌ها بالاي سر ملت بود و با خشكسالي و مشكلات اقليمي دست و پنجه نرم كرديم و همچنين قيمت نفت كاهش يافت اما موقعيت‌هاي بزرگي را در صحنه‌هاي مختلف به دست آورديم.» رييس دولت تدبير واميد با اشاره به اينكه در صحنه سياست خارجي موفقيت‌هاي بسيار خوبي داشتيم، افزود: «روابط ما با همسايگان‌مان و كشورهاي جهان پيشرفت داشت و در مذاكراتي كه با كشورهاي مختلف از جمله 1+5 داشتيم قدم‌هايي به پيش گذاشتيم و موفقيت‌هاكسب كرديم. همچنين در زمينه رابطه با همسايگان نسبت به سال گذشته وضعيت بهتري داشتيم و در برنامه‌ريزي اقتصادي حجم تجارت و روابط اقتصادي ما به دو برابر افزايش پيدا كرد.» روحاني با بيان اينكه در زمينه تعامل با جهان توانستيم به لطف خدا، حمايت مردم و هدايت رهبري قدم‌هاي خوبي‌برداريم، خاطرنشان كرد: «در زمينه مسائل اقتصادي هنوز مشكلات پايان نيافته است و مردم در زندگي اقتصادي‌شان با مسائلي روبه‌رو هستند اما آمارها به ما از موفقيت‌هاي قابل ملاحظه خبر مي‌دهد كه همه آنها با حمايت حضور، كمك و تلاش مردم بوده است. » وي همچنين به ارز صادرات غير نفتي در سال 93 اشاره كرد و گفت: «اميدواريم با همت توليدكنندگان در سال بعد وضعيت بهتري داشته باشيم.» وي همچنين به موفقيت‌هاي حوزه كشاورزي و صنعت و معدن اشاره كرد و گفت: «در زمينه بودجه عمراني نيز دستاوردهاي خوبي داشته‌ايم و تا ماه‌هاي آخر سال فكر نمي‌كرديم بودجه عمراني در سال 93 به 30 هزار ميليارد تومان برسد كه با حجم سال قبل تفاوت بسيار زيادي دارد.» روحاني به دستاوردهاي حوزه فرهنگ، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اشاره كرد و ادامه داد: «هشت ميليون نفر زير پوشش بيمه قرار گرفتند كه همه اينها از لطف خداوند بود.» رييس‌جمهور با اشاره به دستاوردهاي محيط زيستي در سال 93 گفت: «در تهران سال 93 نسبت به سال 92، 44 روز بيشتر هواي پاك و سالم داشتيم.» روحاني با بيان اينكه اميدوارم سال 94 سال بهتري براي شكوه ملت ما باشد، تصريح كرد: «مطمئن هستم به لطف خداوند، حضور و حمايت‌هاي مردم و رهبري سال آينده در زمينه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و همچنين سياسي با وجود دو انتخابات كه در پيش رو داريم پيشرفت‌هاي خوبي داشته باشيم.» رييس‌جمهور همچنين در ايام نوروز براي مردم آرزوي سلامتي و سفرهاي خوب كرد و گفت: «از مردم درخواست مي‌كنم براي سلامت جان‌‌شان مقررات راهنمايي را رعايت كنند و همچنين در حفظ محيط زيست كوشا باشند.» رييس دولت يازدهم همچنين از تلاش‌هاي خبرنگاران در سال 93 تشكر كرد و گفت: «اميدوارم كه در سال آينده خبرهاي خوبي براي مردم داشته باشيم و من از كار رسانه‌اي شما و همچنين از نقدهاي شما تشكر مي‌كنم. چرا كه نقد براي ما نعمت است و البته انتقال مطالب پاستور از طريق شما براي سراسر كشور نيز براي ما نعمت است.» 

اولويت‌هاي سال 94 وزارت اطلاعات 
حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي، وزير اطلاعات نيز ضمن تقدير از تلاش‌هاي سربازان گمنام اظهارداشت: «سربازان گمنام امام زمان(عج) با مجاهدت خاموش و گذشت از جان خود، امان دشمن را در سال 93 بريدند.» وي ادامه داد: «آنها با به كارگرفتن تمام هوش و توان خود، امنيت و افتخار را به مردم ايران هديه دادند.» وزير اطلاعات با بيان اينكه يكي از اهداف اين وزارتخانه ايجاد امنيت اقتصادي است، گفت: «با پايدار كردن امنيت و ايجاد امنيت اقتصادي بايد تلاش كنيم تا فعالان اقتصادي بتوانند با روح آرام و در فضايي پر از امنيت كار خود را با شكوفايي و بالندگي هر چه بيشتر ادامه دهند و كشور شاهد شكوفايي در تمامي عرصه‌ها باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون