• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

1+5 نيازمند توافق با ايران است

گروه سياسي|دبير شوراي عالي امنيت ملي با بي‌تاثير خواندن تحريم‌ها و تهديدهاي نظامي، تنها راه تعامل با جمهوري اسلامي ايران را التزام به منطق‌گرايي و مذاكره خواند. به گزارش دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، گزيده اظهارات علي شمخاني در ‌آخرين نشست سياسي خود در سال 1393، در جمع معاونان دبيرخانه اين شورا به شرح زير است: 
 دشمن از تحريم به عنوان سلاح برنده نام مي‌برد اما اراده مردم ايران براي داشتن زندگي و كشوري مستقل نشان داد كه اين سلاحي برنده‌تر از تحريم‌هاست. 
  طرف مقابل در مذاكرات نيازمند دستيابي به توافق با ايران است. با به رسميت شناختن حقوق ايران بر اساس قوانين بين‌المللي و كنار گذاشتن رويه اشتباه فشار و تهديد «توافق خوب» قابل تحقق است. 
  اكنون توپ در زمين طرف مقابل است، ‌چرا كه ايران با اجراي تمام تعهدات خود بر مبناي برنامه اقدام مشترك، اثبات كرد ‌داراي حسن نيت است و اكنون بايد طرف مقابل با برداشت تمام تحريم‌ها اراده عملي خود را ثابت كند. 
 دستيابي به توافق مي‌تواند راه مناسبي براي مديريت چالش‌هاي منطقه‌اي كه افراطيون به دنبال ايجاد آن هستند مدنظر قرار گيرد. 
  تحريم‌ها و تهديدهاي نظامي بر پيشرفت و توسعه كشور طي سال‌هاي اخير به ويژه در زمينه برنامه صلح‌آميز هسته‌اي بي‌تاثير بوده است و تنها راه تعامل با جمهوري اسلامي ايران را التزام به منطق‌گرايي و مذاكره خواند. 
  ايران باثبات‌ترين و مقتدرترين كشور منطقه است و جايگاه و نقش تعيين‌كننده رهبر معظم انقلاب اسلامي، هماهنگي و همراهي ميان روساي محترم قواي سه‌گانه و پشتيباني مردم از حاكميت، زمينه‌ساز ثبات داخلي و توليد قدرت منطقه‌اي است. 
  بايد تلاش شود همانند گذشته دو انتخابات امسال نيز تبديل به ظرفيتي براي تقويت نظام شود و با هوشياري مراقب بود رويكردهاي حزبي، جناحي و شخصي به تضعيف قدرت حاصل از حضور مردم در صحنه منجر نشود. 
  امنيت حاصل در منطقه نتيجه سياست‌هاي سازنده ايران است و مقابله جدي با تروريسم و حمايت فوري از ملت‌هاي منطقه در برابر مخاطرات ناشي از حضور گروه‌هاي تروريستي راه‌حل منطقي و مبتني بر حسن‌نيت ايران بوده است. 
  نقش و تاثير سازنده همكاري راهبردي ميان اين كشورها موجب همگرايي بيشتر ميان ملت‌ها به عنوان عنصر اصلي ايجاد امنيت درون‌زا و بومي مي‌شود. 
 ‌  سياست خارجي جمهوري اسلامي ايرن مبتني بر تعامل و گسترش همكاري با كشورهاي جهان به ويژه كشورهاي همسايه است. 
 موضوع تورم كه مي‌توانست به چالش منجر شود با اقدامات مناسب دولت مهار شد و در مرحله بعدي با خروج از ركود گام‌هاي خوبي براي شكوفايي و رونق اقتصادي برداشته خواهد شد. 
 گروه تروريستي داعش با مجاهدت نيروهاي پا به ركاب و ضدتروريسم منطقه، متشكل از جوانان عراق و سوريه در حال له شدن است. 
 جرياني كه امروز با ائتلاف گسترده‌اي از چند كشور شكل گرفته است در كارنامه‌اش هيچ سندي را نمي‌تواند ارايه كند كه چقدر در مقابله با اين جريان در حال له شدن، نقش دارد. 
 متاسفانه جريان ناراضي‌تراشي ناشي از نوع حكومت‌هاي برخي از كشورهاي منطقه ما كه با سرخوردگي، سركوبگري و فقدان عمل و اميد به آينده همراه است و به افراط‌گرايي منجر مي‌شود تصحيح نشده است كه اينها نوعا متحد غرب محسوب مي‌شوند. 
 بر اين اساس تا زماني كه علل اصلي و بنيادي خشك نشوند اين كارخانه داعش‌سازي ادامه خواهد يافت. داعش براي توليد فتنه، ايجاد اختلاف و توسعه شكاف ميان شيعه و سني ايجاد شد كه همراستا با راهبرد غرب عمل مي‌كند و غرب از اين توانمندي بهره مي‌برد. 
 تا زماني كه اين مساله حل نشود كارخانه داعش‌سازي و افراط‌گرايي به انحاي مختلف ادامه خواهد يافت. 
 درباره اقدام اخير 47 سناتور در نامه‌نگاري به مقامات كشورمان درباره مذاكرات هسته‌اي منطق ديپلماسي، حاكميت استقلال و به نوعي ارزشمداري در سياست‌هاي منطقه‌اي و 
بين المللي ايران فرصت‌هايي فراهم كرده است كه بعضي از شكاف‌ها را به شكل علني آشكار مي‌كند. 
 اين منطق جمهوري اسلامي ايران، بدخواهي و جنگ‌طلبي برخي مانند نخست وزير رژيم صهيونيستي و اختلافات دروني برخي حكومت‌ها را افشا مي‌كند. 
 اين مسير مي‌تواند با حفظ يك فرمان درست به موضوعي نهادينه تبديل شود كه به طور قطع با توجه به ساختار حكومت ايران كه سلطه‌پذير و سلطه‌گر نيست و در دفاع از مظلوم با سلطه‌گر مبارزه مي‌كند ادامه يابد و نهادينه شدن آن مي‌تواند فرصت‌هايي براي صلح در منطقه فراهم كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون