• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3210 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين

اقتصاد در تعطيلات

نرخ تورم به 6/15 درصد رسيد

نرخ تورم در پايان اسفند ماه به 6/15 درصد رسيد. در حالي كه هدف‌گذاري اول بانك مركزي براي نرخ تورم در سال گذشته تورم 25 درصد بود، اما شدت گرفتن سير نزولي اين متغير، موجب بازنگري پياپي در پيش‌بيني‌ها شد. به طوري كه سال 92 با نرخ تورم ميانگين 7/34 درصد و تورم نقطه به نقطه 7/19 درصد به كار خود پايان داد و اولين ماه از سال گذشته با نزول 2/2 درصدي تورم آغاز شد. ميانگين كاهش ماهانه تورم در شش ماهه اول سال 93 حدود 2 درصد بود اما در شش ماه دوم اين روند كمي كند شد و به يك درصد و كمتر از آن رسيد. نرخ تورم در ارديبهشت ماه 2/30 درصد، خرداد 7/27 درصد، تير 3/25 درصد، مرداد 2/23 درصد، شهريور 1/21 درصد، مهر 4/19 درصد، آبان 2/18 درصد، دي 3/16 درصد، بهمن 8/15 درصد و اسفند 6/15 درصد بوده است. به اين ‌ترتيب در ماه‌هاي نيمه دوم سال 93 به تدريج از فاصله تورم نقطه به نقطه و تورم ميانگين كاسته شد. اين در حالي است كه بانك مركزي براي سال 94 تورم 13 تا 14 درصد را پيش‌بيني كرده است.

 

مهلت قانوني آزادسازي سهام عدالت تا سال 95

رييس كل سازمان خصوصي سازي گفت: بر اساس قانون تا سال 95 براي آزادسازي سهام عدالت زمان وجود دارد. مير علي اشرف عبدالله پوري‌حسيني با اشاره به آغاز طرح توزيع سهام عدالت در كشور از سال 85 گفت: بر اساس اين طرح درصدي از سهام شركت‌هاي سودده تحت عنوان شركت‌هاي سرمايه‌پذير به سبد سهام عدالت اختصاص يافته و اين سهام به مشمولان تعلق گرفته است. رييس كل سازمان خصوصي سازي افزود: بر اساس اين طرح، سهام عدالت به صورت قسطي به مشمولان داده شده است كه اقساط آن در مدت 10 سال به صورت سالانه از محل سود اين سهام كسر و به حساب خزانه واريز مي‌شود.

 

هيجان توافق در بورس تهران

بعد از بيانيه مشترك كشورهاي مذاكره‌كننده در مذاكرات هسته‌اي، شايد بورس تنها بازاري است كه مي‌تواند امروز نگاه همه سرمايه‌گذاران را متوجه خودش كند. بازار سهام كه بعد از تحريم‌ها، كاهش قيمت جهاني نفت خام و رونق گرفتن بازار ارز و طلا منزوي شده، از امروز مي‌تواند بهترين گزينه براي سرمايه‌گذاري به حساب بيايد. سهامداراني كه در روزهاي كاري سال نو يك چشم‌شان به مذاكرات سوييس گره خورده بود و چشم ديگرشان تابلوي معاملات را دنبال مي‌كرد با مشخص شدن نتيجه مذاكرات نفس راحتي مي‌كشند و به دنبال خريد سهام هستند.
هر چند امضاي توافقنامه به سه ماه ديگر موكول شده ولي سرمايه‌گذاران و سهامداران از امروز اميدوارانه به بازار نگاه مي‌كنند و توافق اوليه مي‌تواند يك هيجان مثبت به بازار تزريق كند. هيجاني كه ممكن است كوتاه‌مدت باشد ولي با باز شدن گره‌ها و برداشته شدن تحريم‌ها و پول‌هاي بلوكه شده، منجر به رونق صنعت و بازار سرمايه شود. به هر حال در آخرين روز معاملاتي بازار سهام در هفته گذشته، نه خريداران آنچنان دست و دل‌شان به خريد سهم مي‌رفت و نه فروشندگان تمايلي به فروش داشتند. همه دست نگه داشته بودند براي آنكه ببينند بالاخره آخر اين داستان به كجا مي‌رسد؟ تنها برخي ريسك‌گريزان و نوسان‌گيران بودند كه اقدام به شناسايي سود كردند و در مقابل ريسك پذيران و نيز افرادي كه حصول توافقات هسته‌اي را با احتمال بالايي همراه مي‌دانستند، خريدار سهام اين گروه از فروشندگان بودند.
در آخرين معاملات خودرويي‌ها از دامنه نوسان منفي قيمت‌ها به روند مثبت تغيير جهت دادند و در برخي نمادها قيمت‌ها حتي تا آستانه حداكثري مجاز روزانه نيز رشد كرد و سهم‌ها به صف خريد رسيدند. بانكي‌ها نيز از روندي متعادل و البته منفي تا تشكيل صف فروش سهام پيش رفتند. به عنوان مثال «وپارس» در حالي ابتداي صبح با روندي متعادل و در دامنه منفي قيمت‌ها معامله مي‌شد كه تنها نماد منفي‌كننده شاخص كل بود، اما رفته رفته به صف فروش رفت. هر چند در ادامه راه اين بانك ملت بود كه در كاهش شاخص بورس گوي سبقت را از هم گروهي خود ربود تا در نتيجه افت قيمت خود نماگر بازار را 38 واحد كاهش دهد. اما خريداران پالايشي‌ها و صنايع پتروشيمي اين روزها بي خيال و با دلگرمي بيشتري نسبت به ساير گروه‌ها از خريد اين سهام در سقف قيمت‌ها كوتاه نيامدند تا صف‌هاي خريد ميليوني سهام در نمادهاي پالايشي تا زمان معاملات پابرجا بماند. نمادهاي پالايشي و پتروشيمي و معدني‌ها، گروه‌هايي هستند كه به نظر مي‌رسد در روزها و ماه‌هاي آينده با اقبال و رشد قيمت بيشتري نسبت به ساير سهام مواجه شوند و ارزنده‌ترين گزينه‌ها براي معامله‌گران فاندامنتال به حساب مي‌آيند.

 

رشد ۲۸۴۳ واحدي شاخص كل در هفته دوم امسال

شاخص كل در دومين هفته معاملاتي امسال، ۲۸۴۳ واحد معادل 52/4 درصد رشد كرد. در چهار روز كاري هفته دوم سال جاري تعداد 3022 ميليون سهم به ارزش 6424 ميليارد ريال در 258 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و 870 هزار و 32 برگه اوراق مشاركت نيز به ارزش 876 ميليارد ريال در اين مدت معامله شد. شاخص كل هم با 2 هزار و 843 واحد افزايش در هفته‌اي كه گذشت به رقم 65 هزار و 728 واحد رسيد و شاخص بازار اول نيز با دو هزار و 394 واحد افزايش به رقم 47 هزار و 994 واحد و شاخص بازار دوم با سه هزار و 647 واحد افزايش به عدد 132 هزار و 33 واحد رسيدند. صنايع حمل و نقل، انبارداري و ارتباطات با 75/11 درصد، خدمات فني و مهندسي با 10/78 درصد، فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي با 66/9 درصد و فلزات اساسي با 14/6 بيشترين تغيير مثبت در شاخص را نسبت به ساير گروه‌ها در هفته دوم سال جاري به خود اختصاص دادند.

 

قيمت طلا به ۱۲۰۳ دلار در هر اونس رسيد

قيمت طلا در جريان معاملات ديروز و در آستانه انتشار گزارش مهم بازار كار امريكا اندكي كاهش يافت و به ۱۲۰۳ دلار در هر اونس رسيد. اين گزارش سرنخ‌هايي را از زمان افزايش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امريكا به دست خواهد داد. بر اساس نظرسنجي‌انجام شده از اقتصاددانان، پيش‌بيني شده كه گزارش بازار كار امريكا توليد 245 هزار فرصت شغلي جديد در ماه مارس را نشان بدهد، در حالي كه اين رقم در ماه فوريه 295 هزار مورد بود.
انتشار گزارشي ضعيف‌تر از حد انتظار، مي‌تواند اين گمانه‌زني را تقويت كند كه فدرال رزرو افزايش نرخ بهره را به اواخر امسال موكول خواهد كرد و نتيجتا موجب تقويت بازار طلا شود. به گزارش رويترز، قيمت هر اونس طلا ديروز با كاهش يك دلاري به 1203 دلار رسيد. فلز زرد با افزايش هفتگي اندك احتمالا در مسير ثبت سومين هفته متوالي افزايشي قرار دارد.

 

گران‌ترين ميوه‌هاي شب عيد

پرتقال، نارنگي و ليمو ميوه‌هايي بودند كه شب عيد امسال و البته در ايام عيد گران شدند و در بعضي موارد گراني آنها دور از حد انتظار بود. مثلا نارنگي در مواردي به كيلويي 16 هزا تومان رسيد. حالا بايد منتظر ماند تا مشخص شود با كاهش تقاضا در بعد از ايام عيد قيمت ميوه چه تغييراتي مي‌كند. حسين مهاجران، رييس اتحاديه ميوه و سبزي‌فروشان درباره احتمال ايجاد تعادل در وضعيت بازار ميوه به اقتصادنيوز گفت: اكنون مسافران نوروزي درحال بازگشت هستند و وضعيت بازار هنوز مشخص نيست. ما منتظريم تا مسافران بازگردند و ببينيم قيمت‌ها به چه سمتي مي‌روند ولي اكنون به نظر مي‌رسد كه بازار راكد شده است و احتمالا به سوي متعادل شدن قيمت ميوه بازار پيش مي‌رويم. او درباره ميوه عيد امسال توضيح داد: به طور كلي مردم در عيد امسال بيش از حدي كه بايد براي خريد ميوه هزينه كنند، صرف ميوه كردند. پرتقال، نارنگي و ليمو امسال گران بودند و با قيمت گراني فروخته شدند. رييس اتحاديه ميوه و سبزي‌فروشان، درباره گراني پرتقال گفت: هر سال شب عيد، متقاضي پرتقال از ميوه‌هاي ديگر حتي سيب بيشتر مي‌شود، چرا كه مصرف آن بالاتر است ولي امسال بازار با كمبود پرتقال مواجه شد و واردات هم انجام نشد، به همين دليل با قيمت بالايي فروخته شد.
او درباره گراني ليمو گفت: امسال ذخيره ليمو كمتر انجام شده بود. ليمو مخصوص شهر جهرم و در واقع محصول اين شهر است كه براي طول سال ذخيره مي‌شود. با توجه به اينكه ليمو محصولي محسوب مي‌شود كه بسته‌بندي و ذخيره آن هزينه‌بر است، كساني كه اين محصول را ذخيره مي‌كنند، گاهي ترجيح مي‌دهند كه محصولات ديگري را به جاي ليمو ذخيره كنند. در نتيجه امسال ذخيره‌سازي لازم انجام نشده و ليمو بسيار كمياب و گران شد. وي افزود: امسال در واقع تنظيم بازاري در كار نبود، چون پرتقال با كيفيت را دلال‌ها خريده بودند و آن را با كيلويي پنج هزار تومان مي‌فروختند و پرتقال بي‌كيفيت با كيلويي 2500 تومان توسط تعاوني روستايي عرضه شد كه پاسخگوي نياز مصرف‌كنندگان ‌نبود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون