• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3210 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين

15 روز تعطيلات بهاري

مسافران نوروزي به خانه رسيدند

اعتماد| تعطيلات 15 روزه نوروز بالاخره تمام شد و مسافران نوروزي از سفر دل كندند و راهي خانه شدند. دو هفته اول فروردين، ‌يكي از زمان‌هاي اوج سفر و روزهاي داغ گردشگري است؛ ‌روزهايي كه كمتر كسي را مي‌توان يافت كه يكي، دو روزي هم كه شده از شهر خارج نشده باشد. كارشناسان گردشگري به اين روزها مي‌گويند روزهاي پيك، ‌روزهايي كه همه وسايل نقل و انتقال مسافران در حال فعاليتند و دايم آدم‌ها را از شهري به شهر ديگر منتقل مي‌كنند، ‌روزهايي كه مراكز اقامتي پر و خالي مي‌شوند و ميزبانان همه سعي خود را در مهمان‌نوازي بيشتر به كار مي‌گيرند. ايستگاه‌هاي اتوبوس و قطار جا براي سوزن انداختن پيدا نمي‌شود، ‌ترمينال فرودگاه‌ها، محلي مي‌شود براي آمد و شد مسافران چمدان به دست و جاده‌هاي خروجي شهرها، ‌خودروهايي را به خود مي‌بيند با سرنشيناني شاد‌، آماده شروع تعطيلات و ساختن خاطراتي رنگي. در اين ميان شهرهايي هم هستند كه شهره شده‌اند به ميزباني. از چند روز مانده به تعطيلات آماده مي‌شوند براي پذيرايي از مهمانان نوروزي تا روز آخر. شهرهاي شمالي كشور، ‌بيشترين ميزان مهمانپذيري را در طول چند دهه اخير در نوروز داشتند، ‌سه استان ساحل شمالي كشور، ‌به تنهايي در رقابت با استان‌هاي جاذب گردشگر در مركز و جنوب كشور، ‌قادر به ربودن گوي سبقتند. گيلان، ‌مازندران و گلستان، ‌براي مردم ايران هرگز كهنه و تكراري نمي‌شوند. هنوز جنگل و درياي شمال براي مسافران نوروزي جذابيت ويژه‌اي دارد. حتي باران‌هاي بهاري هم مانع از انتخاب شدن شهرهاي شمالي به عنوان مقصد گردشگري نخواهد شد.

مشهد، ‌كيش و شيراز، پرطرفدارترين مقاصد گردشگري

اصفهان، ‌شيراز، ‌يزد، ‌كرمان، ‌تبريز، ‌كرمانشاه و ‌همدان شهرهايي‌ هستند كه هميشه به خودشان گردشگر ديده‌اند؛ ‌شهرهايي كه جذابيت‌هاي تاريخي - ‌فرهنگي زيادي براي بازديد دارند و مقاصد خيلي از مسافران نوروزي هستند. شهرهايي كه گردشگران خارجي هم براي ديدن آنها راهي ايران مي‌شوند و بيشترشان ايران را به نام اين شهرها مي‌شناسند. جزاير خليج فارس هم در اين ميان، مقاصد گردشگري تفريحي پرطرفداري در ميان ايرانيان شده‌اند. كيش و ‌قشم، دو جزيره اصلي و بزرگ خليج فارس، ‌از مقاصد اصلي گردشگري نوروزي به شمار مي‌آيند، آنقدر كه كيش يكي از سه مقصد اصلي مسافران نوروزي شده است. جزاير ديگر خليج چون هرمز و هنگام هم تازگي‌ها به مقاصد گردشگري تبديل شده‌اند؛ جزايري كه هنوز چهره بومي‌شان برجسته‌تر از ديگر جزيره‌ها به چشم مي‌آيد. مشهد اما قصه گردشگري ديگري دارد؛ جايي كه به دليل واقع شدن حرم امام هشتم شيعيان در اين شهر ‌از پتانسيل گردشگري زيارتي بالايي برخوردار است، ‌پتانسيلي كه نه تنها گردشگران داخلي را هر ساله به سوي خود جذب مي‌كند كه گردشگران خارجي از كشورهاي شيعه و حتي كشورهاي غير مسلمان را هم به گوشه شمال شرقي كشور مي‌كشاند. بنا به اعلام گزارش معاون گردشگري سازمان گردشگري، مشهد، شيراز و كيش بيشترين مسافر را به خود اختصاص داده‌اند. بنا به اعلام جانشين رييس ستاد خدمات سفر خراسان رضوي، بيش از شش ميليون مسافر از شهر مشهد بازديد كرده‌اند. محمد حسن واحدي از ورود شش ميليون و 350 هزار و 916 نفر زاير و مسافر از 25 اسفند تا دوازدهم فروردين ماه سال جاري به مشهد مقدس بدون احتساب سفرهاي حومه (شش محور) خبر داد. او همچنين خبر داد: طي همين مدت 9 ميليون و 889 هزار و 191 نفر بدون احتساب سفرهاي حومه درون استاني (10 محور)، به استان وارد شده‌اند.

اسكان بيش از چهار ميليون نفر در مراكز فرهنگيان

بر اساس آخرين آمار سفر كه تا روز نهم فروردين اعلام شده است، 41 ميليون نفر شب اقامت در اماكن رسمي به ثبت رسيد كه از اين رقم، 14 درصد از اقامت مسافران در اماكن مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده است. رييس ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر به آمار سفر اشاره كرد و گفت: براساس آمار موجود، پنج و نيم ميليون نفر مسافر توسط سازمان راهداري جابه‌جا شده‌اند كه از اين تعداد، 564 هزار نفر از طريق پايانه‌هاي مرزي، 130 هزار نفر از طريق دريايي، چهار ميليون و 300 هزار نفر به صورت جاده‌اي، يك ميليون و 260 هزار نفر از طريق راه آهن و 15 هزار نفر از طريق هوايي به مقاصدشان رسيده‌اند. رحماني موحد با بيان اينكه بازديد از اماكن تاريخي و فرهنگي با رشد 170 درصدي همراه بوده است، تصريح كرد: تقويت فرمانداري‌ها و شهرها در رابطه با برنامه‌هاي ستاد از مهم‌ترين اولويت‌هاي ما در سال 94 خواهد بود. مدير كل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش هم از پذيرش چهار ميليون و 260 هزار نفر در مراكز اسكان نوروزي فرهنگيان خبر داد. فرشيد سياري، مدير كل تعاون و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بر اساس آمار تا 13 فروردين امسال، چهار ميليون و 267 هزار و 519 نفر در قالب 959 هزار و 63 خانوار در مراكز اسكان نوروزي فرهنگيان پذيرش شدند. بر اين اساس 10 ميليون و 268 هزار و 338 نفر ـ روز از مراكز اسكان فرهنگيان استفاده كردند. سياري افزود: طبق آمار استان‌ها به ترتيب استان‌هاي فارس، خراسان رضوي، اصفهان، خوزستان، هرمزگان و گيلان پذيراي بيشترين مسافران نوروزي در ستادهاي اسكان فرهنگيان هستند.

خارجي‌ها هم نوروز به ايران آمدند

ايام نوروز، ‌معمولا زمان ورود گردشگران خارجي به ايران نيست و زمان گردشگران ورودي، ‌از اواسط خرداد آغاز مي‌شود. به گفته رييس سازمان ميراث فرهنگي، با بيان اينكه ورود گردشگران خارجي به كشور افزايش يافته است، گفت: به ويژه شاهد ورود گردشگران غربي و امريكايي به كشور هستيم. وي با اشاره به اينكه آمار ورود گردشگران اين كشورها به ايران در سال‌هاي گذشته به صفر رسيده بود، ادامه داد: رشد 75 درصدي در ورودي گردشگران آلمان به كشور را شاهد هستيم. با وجود محدوديت‌ها اما شرايط صدور ويزا تسهيل شده است و صدور ويزا دو روز زمان مي‌برد، براي اتباع 190 كشور دنيا در فرودگاه كشور ويزاي 14 روزه صادر مي‌كنيم كه يك بار هم قابل تمديد است. به سمت لغو رواديد با بعضي كشورها به صورت متقابل مي‌رويم. صدور ويزاي الكترونيك هم در دستور كار است و اميدواريم تا پايان سال 94 راه‌اندازي شود. سلطاني‌فر با اشاره به استقبال گردشگران عرب از گردشگري مذهبي كه مقصد دوم آنها گردشگري استان‌هاي شمالي است، افزود: 50 درصد از گردشگران ما با هدف گردشگري مذهبي وارد كشور مي‌شوند و در اين بخش بايد تمركز بيشتر داشته باشيم. بايد به قطب اصلي گردشگري حلال در دنيا تبديل شويم و سالانه مي‌توانيم 10 ميليون گردشگر شيعه جذب كنيم. ارتفاعات توچال كه تا ابتداي تابستان قرار است پوشيده از برف باشد، ‌از جذابيت‌هايي است كه گردشگران داخلي و خارجي را به خود جذب كرده بود. پرهيزكار، ‌مديرعامل شركت تله كابين توچال با بي نظير خواندن استقبال نوروزي گردشگران داخلي و خارجي، گفت: بسياري ازهموطنان ساير استان‌ها و به خصوص گردشگران خارجي، وقتي با برف سه متري قلل توچال مواجه مي‌شدند، از اين پديده خدادادي در اين فصل اظهار شگفتي مي‌كردند و خواستار اقامت در هتل توچال كه در دل برف‌ها قرارداشته و جزو مرتفع‌ترين هتل‌هاي جهان از سطح دريا است، بودند.

افزايش سه درصدي سفر و كاهش 12 درصدي تصادفات

تصادفات جاده‌اي با حجم بالاي سفر در ايام نوروز، ‌امري امكان ناپذير محسوب مي‌شود. رييس پليس ناجا از افزايش سه درصدي سفرها در ايام نوروز و كاهش 12 درصدي حوادث رانندگي در اين مدت خبر داد و گفت: 75 درصد مسافران نوروزي از سفر خود باز گشته‌اند. با وجود افزايش سه درصدي سفرها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته تصادفات و تلفات كاهش قابل توجهي داشته است. سردار اسكندر مومني با اشاره به كاهش 12 درصدي تصادفات در نوروز امسال گفت: در عين حال شمار كشته‌هاي سر صحنه تصادفات نوروزي نيز 11 درصد كاهش داشته است. در عين حال بيشترين تصادفات در استان‌هاي فارس، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي و خوزستان رخ داده است. او همچنين به رشد سه درصدي سفرها در نوروز 94 اشاره كرد و گفت: برابر آمارهاي اخذ شده استان‌هاي مازندران، قم، گيلان، اصفهان و فارس و خراسان رضوي پرترددترين استان‌هاي كشور در نوروز بودند. به گفته سردار مومني استان‌هاي اصفهان، گلستان، سيستان و بلوچستان، كرمان و تهران بيشترين كاهش تصادفات را در نوروز امسال نسبت به سال گذشته داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون