• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

برخيز و اول بكش (134) فصل چهاردهم

سگ‌هاي وحشي- هزينه يك غفلت

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

تقريبا يك هفته پيش از آنكه وديع حداد كه از درد سم موساد به خود مي‌پيچيد در بيمارستان آلمان شرقي بستري شود، شين بت از يكي از منابعش با نام رمز نديمه خانگي مطلع شد كه گروهي از افراد ساف براي حمله به اسراييل در حال تعليم هستند. آموش گيلاد، از واحد ضد تروريسم فلسطيني آمان با نديمه خانگي در يكي از خانه‌هاي امن شين بت در بيت‌المقدس ديدار و پس از آن خيلي ناراحت آنجا را ترك كرد. او گفت: «من فهميدم كه آنها در حال برنامه‌ريزي حمله خيلي وحشتناكي هستند و مي‌خواهند كه حتي‌الامكان آسيب‌هاي بالايي بزنند.»

اين اطلاعات كه نوارهاي شنود دفاتر ساف در قبرس آن را تاييد مي‌كرد، بسيار دقيق بود. شين بت، اسامي تروريست‌ها و مكان دقيق پايگاه‌هاي آنها در ساحل دامور در لبنان را مي‌دانست. آنها حتي مي‌دانستند كه تروريست‌ها در حال برنامه‌ريزي يك حمله از سمت دريا هستند و اينكه اين حمله در نظر دارد كه مذاكرات صلحي كه بگين با مصر شروع كرده بود را به هم بزند. عرفات و ابوجهاد دستور اين حمله را داده بودند زيرا به درستي مي‌ترسيدند كه آتش‌بس ميان مصر و اسراييل، فلسطيني‌ها را گيج و منگ رها خواهد كرد، زيرا تا آن زمان مصر به عنوان نماينده اصلي آنها بوده است. به همين خاطر اين حمله براي ساف آن قدر مهم بود كه ابوجهاد شخصا چريك‌ها را همراه با فرمانده عملياتي‌شان در لبنان، عظيم زرير توجيه كرد.

گيلاد مي‌خواست كه ضربه اول را بزند و با يك حمله پيشگيرانه به پايگاه تروريست‌ها خطر تهديد را از بين ببرد. در 5 مارس سال 1978، فلوتيلا 13، كماندوهاي نيروي دريايي اسراييل، عمليات بار مازال (مرد خوش شانس) را به اجرا درآوردند. هدف از بين بردن تمام تروريست‌ها در پايگاه دامور بود اما آنها فقط تمام كساني را كه در يك ساختمان بودند را كشتند در حالي كه آنهايي كه در ساختمان كناري بودند و بيرون نيامده بودند يا آتش نگشوده بودند، سالم باقي مانده بودند. نديمه خانگي قادر شد كه اين گزارش را هم بدهد.

گيلاد تقاضا كرد كه كماندوها دوباره بروند و كار را تمام كنند، اما عزار وايزمن وزير دفاع گفت: «هجوم كماندوها را فراموش كنيد. من دارم فردا به واشنگتن مي‌روم و نمي‌خواهم كه ديدارم خراب بشود.»

گيلاد با شدت تمام مخالفت كرد: « تا حالا ابوجهاد فهميده كه ما مي‌دانيم كه او آماده كاري است. اين فقط باعث مي‌شود كه حتي‌الامكان زودتر كارش را شروع كند. اين مي‌تونه يك حمله مرگبار باشه.»

وايزمن شايد كه درست مي‌ديد كه عناوين خبرها درباره حمله نظامي اسراييل در خاك يك كشور ديگر مي‌تواند بر اولين سفرش به پنتاگون به عنوان وزير دفاع سايه بيفكند اما رد كردن آن يك تصميم هزينه‌زا بود.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است،
نه اعتقاد مترجم و روزنامه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون