• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4292 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۶ بهمن

دزفول شهر خرمي و مهرباني

نيوشا طبيبي

در سال‌هاي دفاع مقدس، اصابت موشك و حمله هواپيما به دزفول، ترجيع‌بند هر روز و شب گزارش‌هاي راديو و تلويزيون بود. جگرمان مي‌سوخت از شنيدن خبر حملات مداوم مهاجمان و ديدن صحنه‌هاي خرابي شهر. يكصد و شصت حمله موشكي به اين شهر ثبت شده است! آن‌قدر كه اعراب اين شهر را «بلدالصواريخ» يا شهر موشك‌ها لقب داده‌اند. همين خاطره‌ها از دزفول سال‌ها با ما بود و شايد براي بسياري از ايرانيان هنوز هست.

اما دزفول امروز را بايد ديد: شهري آباد و سرسبز كه به يمن همت شهروندانش نشاني از تخريب متجاوزان عراقي در آن به‌جا نمانده. رود دز از ميان شهر مي‌گذرد و زيبايي آن را صدچندان مي‌كند. مردم شهر بسيار مهربان و مهمان‌نواز
-مثل ديگر مردمان ميهن عزيز- آغوش خود را به روي تازه‌واردها مي‌گشايند.

خاكش از حاصلخيزي بي‌نظير است. هر دانه‌اي كه بر زمين فرو مي‌افتد چند روز بعد جوانه مي‌زند و ريشه مي‌دواند. بي‌ترديد مركباتي كه در اين سامان به دست مي‌آيند، از مرغوب‌ترين و بهترين انواع مركباتي است كه در ايران به عمل مي‌آيند. كشاورزي و باغداري در اين ناحيه رونق فراوان دارد. مناظر سخت ديدني و خواستني و خوراك‌ها خوشمزه و خوش‌طعم هستند. اقامتگاه‌ها پاكيزه و مهمانداران مودب و آراسته و مهربان هستند. بايد گفت دزفول شهري، دلپذير و مهربان و ديدني است. اين شهر عزيز، آثار تاريخي متعددي دارد. قدمت ۵۰۰۰ ساله اين شهر كه روزگاري پايتخت تمدن ايلام بوده، از بسياري از شهرهاي ديگر ايران، حتي از پارسه با فاصله ۲۵ قرن، بيشتر است.

مناظر طبيعي و چشم‌اندازها و سبزي و خرمي اين منطقه، شايد در تمامي كشور نظير نداشته باشند. اين اقليم فوق‌العاده با آب و هوايي شبيه نواحي مديترانه، در زمستان‌ها و بهار هوايي لطيف و دلپذير و خوشايند دارد و تابستاني گرم كه آفتابش به دل مي‌نشيند و خنكاي سايه‌سارش كم‌نظير است.

سرمايه‌گذاري در صنايع تبديلي و بسته‌بندي محصولات باغي و كشاورزي و صدالبته در صنعت توريسم مي‌تواند وضعيت شاخص‌هاي بيكاري و توسعه را در منطقه بهبود بخشد. توجه ويژه دولت روي مقوله‌هاي محيط‌زيست، ميراث فرهنگي و صنعتِ مبتني بر توانايي‌هاي بومي منطقه مي‌تواند آينده‌اي درخشان را براي دزفول و شهرها و روستاهاي اطراف رقم بزند. كافي است سياست‌هايي براي هدايت سرمايه و تسهيل برپايي كسب و كارها اتخاذ شود.

شوش و دزفول و شوشتر و ديگر نواحي شمال استان زرخيز خوزستان، گوهرهايي هستند كه
به سادگي مي‌توانند از مهم‌ترين مقاصد توريستي كشور و منطقه غرب آسيا باشند. از نعمت و بركت، اين سرزمين هيچ كم ندارد. مردمان مهربان دزفول يك ويژگي مهم ديگر هم دارند، آنها به شهرشان عشق مي‌ورزند، مي‌دانند كه خداوند چه نعماتي را در اين خطه بر آنها ارزاني داشته. چون بلاي سال‌هاي جنگ را از سر گذرانده‌اند، قدر امنيت و آرامش حكمفرما بر كشور عزيزمان را خوب مي‌دانند. رضايتمندي نعمت ديگري است كه آنها از آن برخوردارند. نعمت‌هاشان بيش و پايدار باد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون