• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4301 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

مجلس به گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت بهداشت راي اعتماد داد

سعيد نمكي جانشين قاضي‌زاده هاشمي شد

بعد از استعفاي پر حرف و حديث وزير بهداشت دولت حسن روحاني، حالا وقت آن رسيده بود كه براي تنها كرسي خالي مانده كابينه دوازدهم فكري بشود. براي همين، روز گذشته «سعيد نمكي» كه در طول يك ماه اخير سرپرست وزارت بهداشت بود ديروز راهي ساختمان هرمي ميدان بهارستان شد تا اين ‌بار وزير شدنش را به معرض راي نمايندگان بگذارد.

ساعت حدودا 8 و 10 دقيقه بود كه زنگ جلسه علني مجلس با رياست علي لاريجاني به صدا درآمد؛ هرچند رفت و آمدها و همهمه‌ها كمي بيشتر از يك روز عادي بود اما هيچ خبري از هيجان‌هايي كه معمولا چاشني چنين جلساتي مي‌شود، نبود. در اين ميان بازار بگو بخندها و گعده‌هاي چند نفره نمايندگان هم داغ داغ بود. دقايقي از شروع جلسه نگذشته بود كه حسن روحاني به همراه محمود واعظي و البته اسحاق جهانگيري با استقبال علي مطهري وارد صحن شدند. طبق معمول رديف اول صندلي‌ها كه متعلق به دولتي‌هاست به محل تجمع نمايندگان تبديل شده بود كه اگر به آن تقاطع پاستور- بهارستان بگوييم بي‌راه نگفته‌ايم.

 

از شائبه اختلاف تا برادري

جلسه راي اعتماد عملا با شروع سخنراني حسن روحاني رسمي شد. سخنراني‌اي كه از انقلاب و چهل سالگي آن شروع شد و به موانع و ايرادات در سيستم درماني كشور ختم شد؛ البته آنچه در ميان حرف‌هاي حسن روحاني بيشتر جلب ‌توجه مي‌كرد استفاده از لفظ «برادر عزيزم» در توصيف حسن قاضي‌زاده هاشمي بود. او مي‌گويد: «برادر عزيزم دكتر قاضي‌زاده هاشمي، وزير پرتلاش و مخلص ما نقش ارزشمندي در اجراي طرح تحول سلامت داشت». اين موضوع از آن جهت قابل توجه بود كه بعد از كش و قوس‌هاي استعفاي وزير بهداشت و پذيرفتن زودهنگامش از سوي روحاني گمانه‌زني‌ها حول ايجاد يك اختلاف جدي درون دولت شكل گرفت. از آنجايي كه هم محمود واعظي و هم محمدباقر نوبخت در مصاحبه‌هايي واكنشي تند عليه استعفاي وزير از خود نشان دادند اين گمانه‌زني‌ها تقويت شد؛ حال حسن روحاني كه براي حمايت از وزير پيشنهادي‌اش پا به مجلس گذاشته است براي آنكه نظر نمايندگان را جلب كند از مورد تاييد بودن اين گزينه از سوي وزير سابق هم سخن به ميان آورد.

 

موافق، زير پوست مخالف

‌وقتي موافقان و مخالفان براي صحبت‌ درباره وزير پيشنهادي وزارتخانه بهداشت صف كشيدند اين احتمال وجود داشت كه شايد با نطق‌هاي آتشين اين جلسه راي اعتماد از رخوتي كه بر آن حاكم شده بود رهايي پيدا كند اما وقتي «محمد‌حسن فرهنگي» نماينده مردم تبريز اولين نطق در رداي مخالف را ايراد كرد هيچ نشاني از يك مخالفت واقعي نداشت و بيشتر شبيه توصيه براي آينده كاري بود. او حتي در پايان نطقش براي وزير ابراز اميدواري كرد كه پس از راي اعتماد بتواند نواقص وزارت بهداشت را مرتفع كند. نطق فرهنگي هرچند حرارتي نداشت اما چندان هم خارج از عرف نبود و اعتراضي را هم به دنبال نداشت اما همين‌كه نوبت به مقصودي رسيد ‌آش آنقدر شور شد كه صداي «دو دو» نمايندگان در مخالفت با نطق نماينده سبزوار بلند شد. او كه قرار بود مخالف وزير صحبت كند، اعلام كرد «دولت آقاي روحاني ضعيف‌ترين دولت است و مردم دچار سوءتغذيه شده‌اند و اين دولت يك نمك كم داشت كه دكتر نمكي هم آمد كه با حضور ايشان دولت اعتدال به سمت خوش‌نمكي حركت كند البته نه شيرين شيرين، نه شور شور.» در همين لحظه علي لاريجاني در تذكري از او خواست تا درباره موضوع صحبت كند. بعد از پايان صحبت‌هاي مقصودي، قسيم عثماني نماينده مردم بوكان در تذكري به رفتار مقصودي گفت: يك نماينده به گونه‌اي عمل مي‌كند كه شأن مجلس را زير سوال مي‌برد. اين وظيفه شما است كه با ايشان برخورد كنيد و از جايگاه نمايندگان دفاع كنيد.

او ادامه داد: «خبرنگاران شيوه‌اي كه آقاي مقصودي به آن عمل كرد را ديدند. ديگر كه شأني براي مجلس باقي نمي‌ماند. بايد رفتار يك فرد را از مجلس و نمايندگان جدا كنيد. مي‌گويند مجلس در رأس امور است، آيا اين شايسته در رأس امور بودن است؟ اين شيوه مجلس را سبك مي‌كند. اين رفتارها تا جايي ادامه دارد كه مقابل سخنراني رييس مجلس مي‌ايستند.» علي لاريجاني هم در پاسخ به اين تذكر گفت: اين تذكر بجا است. من هم به آقاي مقصودي گفتم كه بايد به عنوان مخالف حرف مي‌زديد، اما سخنراني من به اين موضوع ربطي نداشت.همين‌ كه تذكر عثماني تمام شد فرياد تذكر تذكر مقصودي بلند شد تا بتواند پاسخي به نماينده بوكان بدهد كه لاريجاني اين‌بار خطاب به نماينده سبزوار گفت: ايراد آقاي عثماني وارد بود؛ شما بايد به عنوان مخالف حرف مي‌زديد.

 

دلنوشته و راي نهايي

ساعت به دقايق پاياني زمان راي اعتماد نزديك مي‌شد كه نمكي پشت تريبون رفت تا آخرين دفاعيات خود را از برنامه‌هايش براي سكانداري وزارتخانه بهداشت ارايه كند. او صحبت‌هايش را با يك دلنوشته خطاب به نمايندگان به پايان رساند و گفت: «راه سختي پيش رو دارم پس اگر قبولم كرديد تنهايم نگذاريد، رهايم نكنيد و ياري‌ام كنيد تا با ياري خداوند بتوانم اين كار را انجام دهم.» علي لاريجاني هم با لبخندي بر لب خطاب به وزير گفت: آقاي نمكي خيلي سخت نگيريد.

نهايتا سعيد نمكي با ۲۲۹ ‌راي موافق، ۲۵ ‌راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۵۹ راي راهي ساختمان شهرك قدس شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون