• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4311 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند

فرصت معافيت از تحريم

محمد نعيم اميني فرد

مهم‌ترين پروژه توسعه محور شرق يعني راه‌آهن چابهار - زاهدان اينك در پيچ تند عدم تامين منابع گرفتار آمده است و همين سبب شده با وجود اهميت و نقش‌آفريني آن در اقتصاد كشور فقط 36 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد. اما اينكه چگونه مي‌توان اين مهم‌ترين پروژه را از گرفتاري اين پيچ رها كرد قطعا راه‌حل‌ها و پيشنهادهايي براي آن مطرح است. متاسفانه ما در كشور 70 هزار پروژه مهم ناتمام داريم كه عدم تامين منابع آنها را هم گرفتار كرده است. اين در شرايطي است كه دولت حدود 60 هزار ميليارد تومان براي بخش عمراني اعتبار دارد كه بخشي از آن اوراق خزانه اسلامي است. با اين حال بايد اقدامي كرد و نمي‌توان ناظر تغييرات پيش رو شد. در سفري كه يك سال و نيم قبل آقاي روحاني به استان سيستان و بلوچستان داشت در مجمع نمايندگان استان با ايشان موضوع توجه جدي به راه آهن چابهار- زاهدان را مطرح كرديم و من به ايشان گفتم اگر قرار است ظرفيت 8.5 ميليون تن بارگيري در چشم‌اندازي 20 ساله به 85 ميليون تن برسد بايد ملزومات آن يعني راه و راه‌آهن نيز مورد توجه دولت قرار گيرد و نمي‌توان ظرفيت بندر را افزايش داد ولي راه‌آهن و راه همچنان كما في السابق بماند. بنابراين در شرايط كنوني كشور كه همه مختصات آن را مي‌دانيم عدم تامين منابع چيزي عجيبي نيست اما مهم اين است كه چگونه بتوانيم از فرصت‌هاي پيش رو استفاده كنيم.

به نظر من براي پيشبرد كار راه آهن چابهار – زاهدان بايد از چند ترفند بهره جست. نخست اينكه بايد از منابع صندوق توسعه ملي استفاده كرد كه از آقاي جهانگيري خواسته‌ايم اين موضوع را پيگيري كنند تا مجوزهاي لازم را براي آن كسب كنند. پيشنهاد مشخص ديگر اين است كه بايد پروژه را براي سرمايه‌گذاران داخلي جذاب كرد تا آنها به مشاركت در اين پروژه شريك و سهيم شوند. وقتي ما بيشترين مشكل‌مان در تامين منابع است بايد شركاي داخلي را ترغيب كنيم تا در اين پروژه سهيم شوند و اين تحقق نمي‌يابد مگر با جذاب‌ كردن آن براي سرمايه‌گذار. نكته‌اي در اين جا مطرح است كه عزم جدي براي اين كارها ديده نمي‌شود و بايد دولت و نمايندگان و همه دست‌اندركاران دست به دست هم داده و همت كنند تا اين موانع برطرف شود. اما مهم‌ترين مزيت بندر چابهار مي‌تواند به فرصتي براي حل معضل عدم تامين منابع آن به كار ‌آيد. بندر چابهار در حال حاضر از تحريم‌هاي ظالمانه امريكا معاف است و همين جذابيت براي پهلو گرفتن و تخليه بار را براي آن ايجاد كرده است. دولت توانسته ظرفيت بندر را با مشاركت هندي‌ها افزايش دهد و همين مي‌تواند فرصتي باشد تا با بهره‌گيري از معافيت‌هاي بندر چابهار از تحريم‌ها سرمايه‌گذاران خارجي را جذب كرد. به نظر مي‌رسد همين موضوع به اندازه كافي فرصت رايزني و مذاكره را فراهم آورده تا دولت بتواند سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي را ترغيب كند تا آنها براي تكميل پروژه راه آهن چابهار – زاهدان وارد گود شوند و در مقابل از معافيت‌هاي تحريم در بندر‌چابهار بهره بگيرند. اين‌گونه فرصت‌هاي جديدي خلق مي‌شود و در غير اين صورت همچنان بايد منتظر بودجه‌هاي سنواتي شد كه با وجود انباشت پروژه‌هاي نيمه‌كاره نمي‌توان اميد چنداني به توفيق اين پروژه داشت.

نماينده ايرانشهر در مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون