• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

ترويج و ساده‌انگاري آسيب‌هاي اجتماعي در رسانه ملي

طيبه سياوشي، نماينده مردم تهران در يادداشتي مي‌نويسد: پيرو پخش برنامه تلويزيوني فرمول يك از شبكه اول صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران به تاريخ اول اسفند سال 1397، با حضور مهماناني كه اعضاي خانواده‌اي هستند و ماجراي ضرب و شتم مكرر زوجه كه مطابق اظهار ايشان 27 تقاضاي طلاق داشته است، توجه به آنكه بخشي از بايسته‌هاي مربوط به فرهنگ‌سازي و تلاش براي تغيير هدفمند، جهت كاهش نرخ خشونت با حداكثر بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود را مي‌طلبد، لازم مي‌دانم مواردي را به استحضار برسانم. اولا صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران شايسته و بايسته است كه منطبق با اخلاق اجتماعي و قوانين مدون، توليد برنامه‌هايي در زمينه پرورش، گسترش، تفهيم و تبيين فضيلت‌هاي اخلاقي در راستاي حفظ كرامت‌هاي انساني نمايد لذا در اين راستا توجه به اخلاق رفتاري افراد جامعه طبيعتا از اصول اوليه جهت توليد محتواست. آنچنان كه در ماده 9 اساسنامه صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1362 آمده است: «هدف اصلي سازمان به عنوان يك دانشگاه عمومي، نشر فرهنگ اسلامي، ايجاد محيط مناسب براي تزكيه و تعليم انسان و رشد فضايل اخلاقي و شتاب بخشيدن به حركت تكاملي انقلاب اسلامي در سراسر جهان است.» همچنين منطبق با فرمايشات رهبر معظم انقلاب، درخصوص اهداف و رسالت‌هاي صداوسيما؛ «صداوسيما در جمهوري اسلامي ايران بايد وسيله‌اي براي سوق دادن مردم به فرهنگ اسلامي و ابزاري براي معرفت و آشنايي مردم با درخشندگي‌هاي اسلامي و انساني باشد و جز اين وظيفه‌اي ندارد و مواردي برخلاف آن هدف، نبايد در صداوسيما پخش شود»، حال متاسفانه مي‌نگريم چنين برنامه‌هايي با توليد محتواي نشر خشونت، ساده‌انگاري و بي‌ارزش قلمداد نمودن حرمت خانواده براي زوجين و فرزندان، جايگزين رشد فضايل اخلاقي گرديده و باعث تبليغ چنين ناهنجاري‌هاي اجتماعي مي‌گردد. لذا مي‌بايست اين سازمان پاسخگوي چنين برنامه‌هاي تلويزيوني باشد چراكه مطابق با اهداف و رسالت‌‎هاي همان سازمان چنين موضوعي توجيه‌پذير نيست. دوم آنكه، موضوع برنامه ترويج خشونت عليه زنان، نفي كرامت انساني و ساده انگاشتن چنين معضلاتي است كه البته جزو برجسته‌ترين آسيب‌هاي اجتماعي بوده و اين يك چالش فراگير در حوزه فرهنگي است. در اين راستا لايحه «تامين امنيت زنان در برابر خشونت» توسط مجلس پيگيري شد كه در حال حاضر در قوه قضاييه در دست بررسي است. ضرورت حفظ امنيت و سلامت خانواده و ارتقاي شاخص‌هاي مربوط به آن و پيشگيري از پديده‌هايي كه در ارتباط معني‌داري با خشونت‌هاي خانوادگي است، آنچنان‌كه در مبحث ضرروت طرح موضوع لايحه مذكور آمده است، خشونت نسبت به زنان داراي آثاري است بدين معنا كه خشونت ارتكابي نسبت به زن، كودكان و ساير اعضاي خانواده نيز انتقال مي‌يابد كه اين آثار، موجه هزينه‌هايي بر دو نظام سلامت و عدالت خواهد بود. سنتي بودن نسبي نظام قانوني در حوزه راهكارها و واكنش‌ها در مواجهه، كنترل و مديريت پديده خشونت نسبت به زنان از علل اصلي پيگيري اين لايحه است.

لازم به ذكر است جهت تهيه اين لايحه، مداقه و كارشناسي علمي لازم صورت گرفته است و بررسي تطبيقي با قوانين 18 كشور از حوزه‌هاي فرهنگي-جغرافيايي متنوع با تاكيد بر كشورهاي اسلامي مطالعه شده است. نوآوري‌هاي اين لايحه ازجمله براي اول‌بار تعريف جامع از واژه خشونت است و برشماري مصاديقي درراستاي اين تعريف از خشونت است كه شخصيت، حيثيت، عواطف و عزت نفس فرد بزه‌ديده را شامل مي‌شود. حال باتوجه به اهداف لايحه مذكور، تسريع در بررسي‌هاي لازم درخصوص لايحه
به عنوان يكي از ضرورت‌هاي كنترل آسيب‌هاي اجتماعي مورد تقاضاست. با عنايت به مراتب، بايسته است كه صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در اين راستا و باتوجه به قرار گرفتن در آستانه روز زن درخصوص پخش چنين برنامه‌هايي پاسخگو بوده و علل و عوامل توليد چنين محتواي ناهنجاري، كه بيشتر به دنبال حاشيه‌هاي ناشي از ماجرا هستند تا ساخت متن فرهنگي، اقدامات قانوني صورت دهد و لذا از قوه محترم قضاييه نيز تقاضاي تسريع در بررسي لايحه «تامين امنيت زنان در برابر خشونت» را خواستارم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون