• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

دو ساعت توضيحات ظريف و صالحي پشت درهاي بسته صحن مجلس

رضايت علني بعد از گزارش غيرعلني

   احسان بداغي/ از ساعت 8 تا 10 صبح؛ اين مدت زماني است كه خبرنگاران بايد صبر كنند تا رييس مجلس جلسه روز سه‌شنبه را «علني» اعلام كند؛ دو ساعتي كه يكي از طولاني‌ترين جلسات غيرعلني مجلس را رقم زد. ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه، درهاي صحن مجلس كه باز مي‌شود نخستين تصوير حضور محمد‌جواد ظريف و علي‌اكبر صالحي در حلقه پر‌تعداد نمايندگان است. «دلواپسان» هم حضور دارند اما بيش از خط و نشان‌هاي آنها بوسه‌هاي ديگران بر چهره دو مذاكره‌كننده ايران است كه به چشم مي‌آيد.
گويا در صحن غير‌علني اين علي‌اكبر صالحي بوده كه فرمان اصلي را به دست گرفته است؛ كسي كه آمده بود تا هم ابهامات فني مخالفان مذاكرات را پاسخ بدهد و هم قدري مشخص كند كه مركز اين تصميم‌گيري‌ها كجا بوده است. رفت و آمدها حكايت از آن دارد كه نمايندگان مخالف خيلي به مقصود نرسيده‌اند. پنج دقيقه‌اي طول مي‌كشد تا محمد‌جواد ظريف از بين 50 -40 نفري كه دور او را گرفته‌اند راهش را براي خروج از صحن پيدا كند. در نيمه راه برخي نمايندگان استان اصفهان او را متوقف مي‌كنند. رسايي همان نزديكي‌هاست اما كاري به تجمع دور ظريف ندارد. چشم خبرنگاران اما دنبال جواد كريمي‌قدوسي مي‌گردد. زماني اين منتقد هميشگي محمد‌جواد ظريف پيدايش مي‌شود كه وزير خارجه صحن را ترك كرده است. هنوز اما علي‌اكبر صالحي حضور دارد، گرم صحبت با برخي نمايندگان. كاغذهايي در دست دارد. با حرارت بالا درباره آنها توضيح مي‌دهد. كاغذهايي كه شايد قسمتي از اسناد مذاكرات بوده باشند. قرائت قرآن كه شروع مي‌شود، كريمي‌قدوسي هم همان صف اول صندلي‌ها مي‌نشيند.
محمدرضا پورابراهيمي، نايب‌رييس كميسيون اقتصادي هم گويا سخن مهمي با صالحي دارد كه او را در صحن نگه مي‌دارد و خودش هم تا پايان قرائت قرآن از كنارش تكان نمي‌خورد. پايان خواندن قرآن آغاز هجوم نمايندگان به اطراف صالحي است. اول از همه همان پورابراهيمي است كه سر بحث را باز مي‌كند اما كريمي‌قدوسي و سيدمرتضي حسيني، دو نماينده مخالف دولت خيلي زود وارد بحث با رييس سازمان انرژي اتمي مي‌شوند. حسيني دقايقي قبل و پشت درهاي صحن غيرعلني يكي از سه نماينده‌اي بوده كه نسبت به سخنان وزير خارجه اعتراض داشته و اصرار مي‌كرده در اين مذاكرات تيم ايراني همه‌چيز را به طرف مقابل واگذار كرده است. حالا در نخستين دقايق صحن علني هم با همان حرارت اعتراض مي‌كند. حرارتش را مي‌توان از فاصله جايگاه خبرنگاران تا جايي كه علي‌اكبر صالحي در حال خروج از صحن علني است، حس كرد. بحث‌ها با صالحي تقريبا 15 دقيقه‌اي ادامه دارد. بيش از همه اصرار كريمي‌قدوسي براي صحبت كردن در حلقه نمايندگان قابل مشاهده است. چه آنكه ساعتي پس از پايان كار مجلس در روز سه‌شنبه، سيد مهدي هاشمي از نمايندگان عضو فراكسيون اصولگرايان و منتقدان دولت گفت كه «ظريف نتوانست به تمامي ابهامات ما پاسخ دهد؛ به همين دليل حداقل يك بار ديگر وي را براي پاسخ به سوالات‌مان به صحن علني دعوت مي‌كنيم.»
همين‌طور محمدحسين فرهنگي، از ديگر منتقدان دولت و عضو هيات‌رييسه مجلس هم خبر داد كه «در جلسه غيرعلني امروز مجلس كه با حضور وزير امور خارجه و رييس سازمان انرژي اتمي برگزار شد، هيچ يك از نمايندگان درمورد بيانيه سوييس صحبتي نكردند به همين دليل قرار است اين موضوع در جلسه ديگري مورد بحث قرار گيرد.»
 برخورد ديروز مجلسي‌ها اما حكايت از آن داشت كه تكرار حضور دولتي‌هاي مذاكره‌كننده در مجلس ديگر خيلي براي آنها دردسرساز نيست. روايت‌ها از جلسه ديروز بر آرامش عمومي فضاي مجلس هنگام سخنراني ظريف و صالحي تاكيد داشتند. به‌جز در يك مورد كه سه نفر از «دلواپسان» بهارستاني قدري خاطره درگيري‌ها با ظريف را دوباره زنده كردند. يك بار كه سيدمرتضي حسيني تيم مذاكره‌كننده را به واگذار كردن صنعت هسته‌اي به دشمن متهم كرده بود. بار ديگرش اين مهدي كوچك‌زاده بوده كه با فريادهاي خود ظريف و مذاكره‌كنندگان را به «خيانت» در مذاكرات متهم مي‌كند و نفر سوم هم حميد رسايي كه تذكر روز يكشنبه خود را مبني بر مغايرت تفاهم سوييس با قانون اساسي تكرار مي‌كند. مهم‌ترين خروجي جلسه ديروز اما اين بود كه ظريف اعلام كرد «فكت شيت» ايراني‌ هم به زودي منتشر مي‌شود. انتشار اين فكت شيت از جمله مطالباتي بود كه توسط طيف‌هاي مخالف مذاكره به اهرم فشاري براي تقابل با دولتي‌ها تبديل شده بود. حالا با قولي كه ظريف به نمايندگان داده حتي نماينده‌اي چون جواد كريمي‌قدوسي هم راهي ندارد جز آنكه توضيحات دو مذاكره‌كننده ارشد ايراني را «اميدوار‌كننده» بخواند. علي لاريجاني هم بعد از پايان جلسه غيرعلني در سخناني كوتاه گفته كه «اين جلسه غيرعلني براي بررسي روند مذاكرات برگزار شد و صالحي و ظريف از حيث فني موضوع را توضيح دادند و اينكه چگونه بايد مصالح كشور در دالان مذاكرات هسته‌اي مورد توجه قرار گيرد. اين گفت‌وگو براي رفع نگراني‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

 

تجمع دانشجويان در بهارستان

همزمان با حضور وزير امور خارجه و رييس سازمان انرژي اتمي در صحن غيرعلني مجلس براي ارايه گزارش از مذاكرات هسته‌اي اخير، عده‌اي از هواداران طيف‌هاي منتقد مذاكرات نيز از ساعت 9 ديروز در مقابل ساختمان مجلس تجمع كردند. تجمعي كه بانيان آن از يك روز قبل خبر‌رساني درباره آن را آغاز كرده بودند. هر‌چند در رسانه‌ها گروه تجمع‌كننده «جمعي از دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران و طلاب حوزه‌هاي علميه» معرفي شدند اما اخبار مربوط به برگزاري چنين تجمعي توسط گروه موسوم به «كميته صيانت از منافع ملي ايران» به اطلاع رسانه‌ها رسيده بود. گروهي كه يك روز قبل از اين تجمع نيز جلسه‌اي براي مخالفت با تفاهم سوييس تشكيل داده بودند. در تجمع ديروز مخالفان مذاكرات سوالات خود را به صورت نمادين و با 30 پلاكارد از وزير امور خارجه درباره ابهامات بيانيه سوييس مطرح كردند. همزمان با برگزاري اين تجمع استانداري تهران اعلام كرد كه چنين اقدامي داراي مجوز قانوني نبوده است. مديركل امور سياسي و انتخابات استانداري تهران در اين رابطه به خبرگزاري ايرنا گفته: «هيچ گونه مجوزي براي تجمع روز سه‌شنبه برخي تشكل‌هاي دانشجويي تهران مقابل مجلس شوراي اسلامي از سوي اين استانداري صادر نشده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون