• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

برخي مقامات سازمان ملل: براي نجات يرموك دير شده است

اردوگاهي بدون چشم‌انداز

با گذشت يك هفته از ورود گروه‌هاي تروريستي جبهه نصرت و داعش به اردوگاه پناهندگان فلسطيني يرموك در حومه دمشق، هنوز هيچ تصوير روشني از اين اردوگاه نه نزد سياستمداران منطقه و جهان، و نه سازمان‌هاي بين‌المللي و نه رسانه‌هاي مهم خبري جهان وجود ندارد. هنوز هم براي گزارش شرايط انساني در اين اردوگاه 20 هزار نفري، از تصاوير آرشيوي سال‌هاي قبل استفاده مي‌شود. هيچ كس نمي‌داند گروه‌هاي تروريستي جبهه نصرت و داعش كه اردوگاه را محاصره و تصرف كرده‌اند، در حال رقم زدن چه جنايت ديگري هستند. همه‌چيز درباره يرموك به گمانه زني ختم مي‌شود.
درحالي كه اوضاع ساكنان آن بسيار وخيم توصيف مي‌شود و شوراي امنيت سازمان ملل متحد خواستار دسترسي امدادگران به اين اردوگاه شده، دبير كل ائتلاف گروه‌هاي فلسطيني در سوريه كه كيلومترها از اردوگاه فاصله دارد، اعلام كرده است كه مبارزان گروه‌هاي فلسطيني موفق شده‌اند داعش را از تعدادي از محله‌هاي واقع در منطقه شمالي شهر دمشق بيرون كنند.
وي مدعي است نبردهاي حاضر در اردوگاه يرموك همچنان با خشونت ادامه دارد اما اخبار مربوط به سلطه گروه تروريستي داعش بر 90 درصد مساحت اردوگاه صحت ندارد و اين گروه تنها نيمي از اين اردوگاه را به اشغال خود درآورده است كه آن هم با همدستي جبهه نصرت صورت گرفته است.
با اين حال برخي مقامات سازمان ملل خبر مي‌دهند درحال حاضر افق سياسي روشني در چشم‌انداز يرموك نيست. از ديد كميسارياي سازمان ملل و از منظر بشردوستانه براي اقدام انساني و نجات افراد خيلي دير شده است. پيش‌بيني مي‌شود اوضاع معيشتي داخل اردوگاه فاجعه بار و در آستانه فروپاشي باشد و به دليل عدم ورود مواد غذايي و پزشكي به داخل اردوگاه ساكنان آن با مشكلات جدي و مرگ تدريجي مواجه هستند.
در همين حال كريس گينس، سخنگوي كميسارياي سازمان ملل متحد در امور آوارگان و پناهندگان در مورد وقوع يك فاجعه بزرگ انساني در اين اردوگاه هشدار داده و خواستار توقف پيشروي داعش در آنجا شده است. پيش‌تر سازمان ملل اوضاع زندگي ۱۸ هزار پناهنده در اين اردوگاه را چيزي وراي شرايط غيرانساني توصيف كرده بود.
اما منابع فلسطيني گزارش داده‌اند تلاش آنها با همكاري آژانس آنروا براي ايجاد كانالي جهت وارد كردن مواد غذايي و پزشكي به داخل اردوگاه ادامه دارد و فلسطينيان در داخل و خارج از ارتش سوريه مي‌خواهند كه اين اردوگاه را آزاد كند.
يادآوري مي‌شود افراد مسلح داعش چهارشنبه گذشته وارد اردوگاه يرموك واقع در جنوب سوريه شدند كه باعث درگيري بين آنها و گردان‌هاي اكناف بيت‌المقدس يكي از گروه‌هاي معارض سوري شد و تعدادي از افراد دو طرف زخمي شدند. اردوگاه يرموك از بزرگ‌ترين اردوگاه‌هاي فلسطيني در داخل سوريه است كه حدود 10 كيلومتر از مركز شهر دمشق فاصله دارد. در همين راستا تعدادي از گروه‌هاي فلسطيني عمليات نظامي براي بازپس‌گيري اردوگاه آوارگان فلسطيني (يرموك) در جنوب دمشق را كه به اشغال عناصر داعش درآمده است، آغاز كرده‌اند. گروه‌هاي فلسطيني در تلاش هستند تا با اجراي عمليات نظامي اردوگاه يرموك را كه به تصرف داعش و عناصر مسلح جبهه نصرت در آمده است، آزاد كنند.
رياض منصور، نماينده فلسطيني‌ها در سازمان ملل گفته است كه نجات اردوگاه براي دولتش در اولويت است. او از كشورهاي عضو خواست پناهندگان را به نقاط ديگر سوريه يا خارج منتقل كنند. گفته مي‌شود كه چند صد نفر در پايان هفته موفق به فرار شده‌اند.
 احمد مجدلاني از مقام‌هاي سازمان آزاديبخش فلسطين نيز خبر داده است كه هياتي عازم دمشق شده تا در مورد ايجاد يك دالان انساني با دولت سوريه و جناح‌هاي فلسطيني حاضر در اردوگاه بحث كند. ناظران مي‌گويند كه داعش و جبهه نصرت - وابسته به القاعده - كه در ساير بخش‌هاي سوريه با هم جنگيده‌اند، در يرموك همكاري مي‌كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون