• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

رقابت ميليمتري در بريتانيا

بريتانيا تا انتخابات سراسري جديد تنها يك ماه فاصله دارد و اكنون حزب حاكم محافظه‌كار خود را در رقابت كامل با ساير احزاب مدعي بريتانيايي مي‌بيند كه در تلاش هستند تا در زمان باقيمانده، قدرت را از اين حزب بربايند. اما نگاهي به نظر سنجي‌ها اين قطعيت را به ناظران مي‌دهد كه پيش از برگزاري انتخابات پيش‌بيني كنند، بريتانيا نيز شاهد تشكيل دولت ائتلافي خواهد بود. اتفاقي كه اكنون در اكثر انتخابات‌هايي كه در سراسر جهان به خصوص در اروپا برگزار مي‌شود تقريبا اجتناب ناپذير شده است.
بر اساس شواهد در حال حاضر شرايط به سمتي پيش مي‌رود كه هيچ يك از احزاب حاضر در انتخابات بريتانيا نمي‌توانند اكثريت مطلق آرا را به دست بياورند. طبق نظر سنجي‌هايي كه نشريه تلگراف منتشر كرده است فعلا حزب محافظه‌كار بريتانيا با اختلافي يك درصدي با حزب كارگر در صدر اين نظرسنجي‌ها قرار دارد. حزب محافظه‌كار توانسته است 34درصد آراي نظرسنجي‌ها را به خود اختصاص دهد و حزب كارگر نيز 33 درصد آرا را كسب كرده است. با اختلاف يك درصدي كه ميان دو حزب وجود دارد، احتمالا اين رقابت تنگاتنگ ميان دو حزب تا پايان انتخابات ادامه خواهد داشت.
نكته حايز اهميت ديگر اين است كه رتبه سوم در اين انتخابات را حزبي به دست آورده كه طي سال‌هاي اخير تبديل به چالشي براي حزب محافظه‌كار شده است. حزب يوكيپ پارتي به رهبري نايجل فراژ كه به عنوان شاخه انشعاب شده از حزب محافظه‌كار به حساب مي‌آيد در اين نظر سنجي‌ها 13 درصد آرا را به دست آورده و در رده سوم احزاب مدعي انتخابات قرار گرفته است.  اما در اين دور از رقابت‌ها، حزب ليبرال دموكرات كه تاكنون حزب ائتلافي حزب محافظه‌كار حاكم بود، از كاهش شديد محبوبيت رنج مي‌برد و در نظرسنجي‌ها تنها هشت درصد آرا را در اختيار دارد.  با اين حال ديگر حزب تاثيرگذار در اين رقابت‌ها را مي‌توان حزب سبز دانست كه در ميان احزاب مطرح رده آخر را با پنج درصد آرا در اختيار دارد و ظاهرا ساير احزاب حاضر در انتخابات نيز در مجموع 6 درصد آرا را به دست خواهند آورد.

كامرون در چه شرايطي قرار دارد؟
در حال حاضر در بريتانيا دولت اين كشور در اختيار حزب محافظه‌كار به نخست وزيري ديويد كامرون است كه با ائتلاف حزب ليبرال دموكرات به رهبري نيك كلك توانستند در سال 2010 حزب كارگر را كنار بگذارند و پس از 13 سال به ساختمان شماره 10 خيابان داونينگ دفتر كار نخست‌وزير بريتانيا راه يابند. ديويد كامرون در گام نخست با توجه به شرايط بد اقتصادي اتحاديه اروپا سعي كرد با اصلاحات و برنامه رياضتي بسيار گسترده اجازه ندهد تا بريتانيا به مانند كشورهايي همچون فرانسه و اسپانيا وارد يك ركود اقتصادي شود و ماليات‌هاي سنگيني را براي مردم بريتانيا نيز وضع نمود. اما به نظر مي‌رسد بخشي از مردم بريتانيا چندان از شرايط به وجود آمده رضايت كامل ندارند و خواستار بهبود شرايط زندگي هستند. از طرفي ديگر با به وجود آمدن حزب يوكيپ پارتي و پيوستن اعضاي حزب محافظه‌كار به اين حزب، حزب محافظه‌كار اعتبار خود را از دست داد. زيرا يوكيپ عملا تبديل به رقيبي شده كه بخشي از آراي حزب محافظه‌كار را به سمت خود جذب كرده و ممكن است همين موضوع باعث جلوگيري از پيروزي اين حزب در انتخابات پيشرو شود.
حزب يوكيپ كه مخالف حضور بريتانيا در اتحاديه اروپا است توانسته با وعده‌هايي همچون اشتغال و محدود كردن شرايط مهاجرت در اين كشور با توجه به شرايط موجود رفته رفته محبوبيت خود را افزايش دهد و ممكن است نتيجه نهايي انتخابات آينده را نيز در اختيار بگيرد. ديويد كامرون براي مقابله با اين حزب وعده داده است در صورت پيروزي در انتخابات، سال 2017 همه پرسي براي ادامه حضور در اتحاديه اروپا برگزار مي‌كند اما اين اقدامي است كه حزب كارگر به‌شدت با آن مخالف است و خروج از اتحاديه اروپا را عاملي براي از بين بردن ميليون‌ها شغل در بريتانيا مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون