• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

ادامه جدال اوباما با مخالفان توافق

گروه ديپلماسي| نه بحران امنيتي در خاورميانه به دليل ظهور و بروز داعش، نه تمناي نيم قرني جامعه بين‌المللي براي برقراري صلح در فلسطين و سرزمين‌هاي اشغالي و نه ادامه تنش ميان روسيه و امريكا در اوكراين تا اين اندازه كه پرونده هسته‌اي ايران، سياستمداران امريكا را به خود مشغول كرده، رخ نمايي نمي‌كنند. يك هفته پيش در چنين روزي كه مذاكره‌كنندگان ايران و 1+5 در حال عبور از ضرب الاجل اول مارس در لوزان براي رسيدن به تفاهم بر سر راهكارهاي مشترك بودند هيچ كدام گمان نمي‌كردند كه پس از رسيدن به دومين بيانيه مطبوعاتي مكتوب شده در جريان 18 ماه مذاكره با چنين هجمه‌اي از انتقادهاي داخلي روبه رو شوند. شش روز از مذاكرات هسته‌اي در لوزان مي‌گذرد و مذاكره‌كنندگان ايران و امريكا در كشورهاي خود در حال پاسخگويي به مخالفان يا منتقدان در خصوص مفاد بيانيه سوييس هستند. باراك اوباما، رييس جمهور ايالات متحده در فاصله كمتر از 48 ساعت دو مصاحبه در اين خصوص انجام داده و به بيان جزييات اين مذاكرات و دستاوردهاي دولتش در لوزان پرداخته است. مصاحبه‌هاي اوباما در حالي در اين خصوص ادامه دارد كه سخنگوي اتحاديه اروپا در اظهاراتي جداگانه تاكيد كرده است كه رسيدن به توافق با ايران تا پايان ماه ژوئن ميلادي كه ضرب الاجل نهايي به حساب مي‌آيد، ممكن است. از سوي ديگر رژيم صهيونيستي و جمهوريخواهان سنا همچنان اصرار دارند طرحي را به تصويب برسانند كه بر اساس آن، باراك اوباما ملزم به انتقال توافق هسته‌اي به كنگره براي تصويب نهايي شود. مساله‌اي كه اوباما به كرات با آن مخالفت كرده است. در اين ميان رهبر آتي اقليت دموكرات‌ها در سنا ضمن حمايت از جمهوريخواهان تاكيد كرد كه دولت «باراك اوباما» با وجود ميل باطني خود مي‌بايست توافق نهايي هسته‌اي با ايران را براي تاييد نهايي در اختيار كنگره قرار دهد. «چارلز شومر» سناتور دموكرات ايالت «نيويورك» كه قرار است رهبر بعدي دموكرات‌هاي سنا شود در حمايت از موضع جمهوريخواهان در قبال موضوع هسته‌اي ايران خواستار نظارت كنگره بر هرگونه توافق نهايي هسته‌اي با ايران شد.
اين سناتور دموكرات در بيانيه‌اي گفت: اين يك موضوع بسيار جدي است كه شايسته توجه دقيق است و من احتمالا در آينده‌اي نزديك يك نشست محرمانه در اين باره خواهم داشت. من به‌شدت معتقدم كه كنگره بايد حق تاييد هرگونه توافق را داشته باشد و من از لايحه كوركر كه اجازه وقوع چنين كاري را مي‌دهد، استقبال مي‌كنم. پنل روابط خارجي سناي امريكا درصدد است روز 14 آوريل (25 فروردين ماه) بعد از بازگشت از يك استراحت دو‌هفته‌اي، اين لايحه را به تصويب درآورند. باراك اوباما علاوه بر ارايه توضيحات به مخالفان و منتقدان داخلي بايد متحدان عرب منطقه‌اي و دوستان خود را هم در اين خصوص راضي كند. در تازه‌ترين اين اطلاع‌رساني‌ها رييس‌جمهوري امريكا با پادشاه عمان درباره جزييات تفاهم حاصل‌شده بين ايران و گروه 1+5 در شهر لوزان سوييس گفت‌وگو كرد. باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا با «سلطان قابوس»، پادشاه عمان درباره جزييات چارچوب تفاهم به دست آمده در لوزان بين ايران و گروه 1+5 گفت‌وگو كرد. بر اساس بيانيه‌اي كه كاخ سفيد منتشر كرده اوباما در اين گفت‌وگو بر تعهد امريكا براي همكاري با عمان شريكان منطقه‌اي امريكا براي حل آنچه «فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده ايران در منطقه» خوانده شده تاكيد كرده است.
بن رودز، مشاور رييس‌جمهوري امريكا نيز در تازه‌ترين اظهارنظر خود تاكيد كرده است كه تحريم‌هاي كشورش عليه ايران در صورت پايبندي ايران به توافقنامه احتمالي با حكم اجرايي رييس‌جمهور حذف مي‌شود تا امكان بازگشت‌پذيري فوري آنها وجود داشته باشد. «بن رودز»، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد مي‌گويد ايران بايد حق رژيم صهيونيستي براي بقا را به رسميت بشناسد. وي در اين گفت‌وگو با كانال 2 تلويزيون رژيم صهيونيستي با وجود اين گفته، توافق با ايران محدود به مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران خواهد بود. رودز در ادامه افزود: «اگر ايران توافق را نقض كند، تمامي گزينه‌ها روي ميز هستند. رييس‌جمهور ـ اين رييس‌جمهور يا رييس‌جمهور بعدي ـ تمامي گزينه‌ها  را روي ميز خواهد داشت. اگر نقض توافقي در كار باشد، تمامي گزينه‌ها بررسي خواهند شد.»
بن رودز در بخش ديگري از اين مصاحبه به موضوع تحريم‌ها اشاره كرد و گفت رفع تحريم‌ها، گامي است كه ايراني‌ها بايد آن را «به دست آورند.» وي اضافه كرد تحريم‌هاي امريكا با صدور يك فرمان اجرايي از سوي رييس‌جمهور حذف خواهند شد و اين به معني آن است كه در صورتي كه نقض توافقي در كار باشد آنها به سرعت مي‌توانند بازگردانده شوند. بن رودز درباره قطعنامه‌هاي تحريمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد هم گفت به جاي آنها يك قطعنامه جديد صادر خواهد شد كه تعيين مي‌كند كدام تحريم‌ها پابرجا بمانند.

 

برش

  اين توافق هسته‌اي براي امريكا، متحدان‌مان در منطقه و صلح جهاني توافق خوبي براي پيگيري است. اگر شما فكر مي‌كنيد كه ايران آماده براي تغيير است اين يك توافق خوب است و از سوي ديگر اگر شما فكر مي‌كنيد كه ايران همچنان مخالف ارزش‌هاي امريكا و متحدان‌مان است، ‌هم اين يك توافق خوب است».
 ايران با بازرسي‌هاي بي‌سابقه و راستي‎آزمايي‌ها روي برنامه هسته‌اي خود موافقت كرده است.
 ايراني‌ها قادر نخواهند بود تا ميزاني از اورانيوم را انباشته كنند تا قادر به بازفرآوري اورانيوم در سطح نظامي باشند.
  من فكر مي‌كنم دولت روحاني كه ميانه‌رو است، حتي اگر با ديدگاه‌هاي ما همراستا نباشد و ما را دشمن خود حساب كند، اگر بتواند مردم خود را راضي كند احتمالا در برابر تندروهاي ايران تقويت خواهد شد و دست بالا را خواهد داشت.
  ما در حال ايجاد مجوزهايي براي بازگشت فوري (تحريم‌ها) هستيم، كه به‌طور كامل به اتفاق آرا در شوراي امنيت سازمان ملل وابسته نخواهد بود. به عنوان نمونه، اين (بازگشت تحريم‌ها) در صورتي كه آژانس تشخيص دهد يك مساله بسيار مهم رخ داده و اغلب كشورهاي مربوطه و دخيل هم آن را يك مساله جدي تلقي كنند، صورت مي‌گيرد.
 من بسيار قاطعانه مي‌گويم حتي اگر اطمينان حاصل كنيم كه ايران سلاح هسته‌اي ندارد، اختلافات ما با اين كشور تغييري نمي‌كند. آنها هنوز حزب‌الله را تامين مالي مي‌كنند، هنوز از اسد حمايت مي‌كنند. آنها هنوز براي حوثي‌ها در يمن سلاح مي‌فرستند كه به بي‌ثباتي اين كشور كمك كرده است. تفاوت‌هاي واضحي در چگونگي رويارويي براي مقابله با داعش در عراق وجود دارد و اين با وجود اين حقيقت است كه يك دشمن مشترك در آنجا وجود دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون