• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

خبر كوتاه

ظريف امروز به عمان و پاكستان مي‌رود

وزير امور خارجه كشورمان عصر امروز عازم اسلام‌آباد پايتخت پاكستان مي‌شود. به گزارش ايلنا، مرضيه افخم اشاره به اينكه سفر وزير امور خارجه به پاكستان از يك ماه قبل در دستور كار بوده است، گفت: اين سفر در چارچوب روابط دو‌جانبه و با هدف بررسي آخرين وضعيت مناسبات و همكاري‌هاي هر‌چه بيشتر فيمابين صورت مي‌گيرد و دكتر ظريف در ديدار با مقامات ارشد اين كشور همچنين آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي را مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهند داد. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: همچنين با توجه به حساسيت و اهميت تحولات جاري در منطقه، وزير امور خارجه صبح چهارشنبه (امروز) عازم مسقط مي‌شوند و اوضاع منطقه و از جمله تحولات يمن را با مقامات كشور عمان مورد بررسي و تبادل نظر قرار خواهند داد.

رايزني تهران و مسكو پيرامون تحولات يمن و سوريه

همزمان با تشديد حملات هوايي نيروهاي نظامي خارجي عليه يمن و كشته و زخمي شدن صدها نفر از مردم بي‌گناه اين كشور و همچنين ضرورت امدادرساني به آنان، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه در تماس تلفني با باگدانف، معاون وزير خارجه روسيه و نماينده رييس‌جمهور اين كشور در امور خاورميانه تحولات يمن و سوريه را مورد رايزني و گفت‌وگو قرار دادند. به گزارش ايلنا، طرفين ضمن ابراز نگراني از تداوم حملات نظامي گسترده عليه مردم يمن نسبت به پيامدهاي نامطلوب گسترش جنگ بر امنيت و ثبات منطقه هشدار داده و بر ضرورت توقف فوري و بدون شرط حملات و آغاز هرچه سريع‌تر گفت‌وگوهاي يمني – يمني در مكاني بي‌طرف تاكيد كردند. در اين تماس دو‌طرف با توجه به محاصره هوايي و دريايي يمن و عدم امكان ارسال كمك‌هاي بين‌المللي انسان‌دوستانه، وقوع فاجعه انساني در شهرهاي يمن را اجتناب‌ناپذير دانسته و تاكيد كردند مردم يمن بيش از هر زمان ديگري به ارسال مواد غذايي اوليه، دارو و اقلام پزشكي و درماني نياز دارند و ضروري است تا اين كمك‌ها هر‌چه سريع‌تر به اين كشور ارسال شود. طرفين همچنين از روند گفت‌وگوي سوري – سوري كه درحال حاضر در مسكو جريان دارد حمايت كردند و بر راهكار سياسي به عنوان تنها راه‌حل بحران سوريه تاكيد كردند. معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه و نماينده پوتين در امور خاورميانه از تداوم اقدامات برخي كشورها در تسليح گروه‌هاي تروريستي و استفاده ابزاري از آنان در جهت افزايش مشكلات سوريه و منطقه انتقاد كردند.

درخواست پاكستان از ايران براي پيوستن به مذاكرات يمن

نخست‌وزير پاكستان خواستار حضور ايران در مذاكرات مربوط به امنيت يمن شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، نواز شريف، نخست‌وزير پاكستان روز سه‌شنبه با حضور در پارلمان اين كشور تاكيد كرد: ايران بايد در مذاكرات مربوط به امنيت يمن مشاركت داشته باشد. نخست‌وزير پاكستان در حضور اعضاي پارلمان همچنين درباره‌ بحث و رايزني‌ها در خصوص پيوستن پاكستان به ائتلاف ضد يمني به رهبري عربستان سخنراني كرد. عربستان از بسياري از كشورهاي منطقه شامل پاكستان، مصر و تركيه خواسته است تا به ائتلاف ضد يمني بپيوندند و به سعودي‌ها براي حمله به يمن كمك كنند. نخست وزير پاكستان همچنين تاكيد كرد: ايران بايد به اين مذاكرات بپيوندد و ارزيابي كند آيا سياست آنها درست است يا نه؟ بر اساس اين گزارش محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران قرار است روز چهارشنبه به پاكستان سفر و درباره‌ مساله يمن با مقامات پاكستاني گفت‌وگو كند. يكي از اعضاي اپوزيسيون پاكستان در خصوص احتمال پيوستن اين كشور به اين ائتلاف گفت: اگر ما به حمله به يمن بپيونديم بار ديگر آتش جنگ در كشورمان مشتعل خواهد شد.

محاكمه  پنج معارض بحريني به اتهام ارتباط با ايران

دادگاهي در منامه در حالي پنج شهروند بحريني را به اتهام ارتباط با ايران محاكمه مي‌كند كه متهمان تاكيد كرده‌اند كه تحت شكنجه به اين اتهام اعتراف كرده بودند. به گزارش فارس، دادگاهي در منامه قبل از ظهر سه‌شنبه پنج تن از مخالفان دولت بحرين را به اتهام ارتباط با ايران محاكمه مي‌كند. به گزارش وبگاه خبري «مرآ\ البحرين»، پنج متهم اين پرونده پيش از اين تاكيد كرده بودند كه تحت شكنجه به اين اتهام اعتراف كرده‌ بودند. دولت بحرين آنها را به ارتباط با ايران با هدف انجام عمليات انفجاري و بر هم زدن امنيت كشور متهم كرده است. بر اساس اين گزارش، اين اتهامات بي‌پايه و اساس و اعتراف‌گيري تحت شكنجه از متهمان، اعتراض گسترده سازمان‌هاي حقوق بشري را بر انگيخته است.

تازه‌ترين موضع‌گيري آرژانتين در خصوص پرونده آميا

وزير خارجه آرژانتين ضمن اشاره به‌اينكه تفاهمنامه ايران و كشورش در رابطه با پرونده آميا موفقيتي ديپلماتيك براي آنان محسوب مي‌شود تاكيد كرد كه ادامه تحقيقات پيرامون اين پرونده تنها با به اجرا درآمدن تفاهمنامه مذكور ميسر خواهد شد. «هكتور تيمرمن»، وزير امور خارجه آرژانتين طي سخناني از طريق تلويزيون ملي اين كشور در روز گذشته اعلام كرد كه براي ادامه يافتن مسير تحقيقات، پيرامون پرونده انفجار مركز يهوديان (آميا)، به اجرا درآمدن تفاهمنامه موجود بين ايران و آرژانتين كه قطعا موفقيتي ديپلماتيك براي هر دو كشور محسوب مي‌شود، امري الزامي به شمار مي‌رود؛ چراكه در اين راستا امكان سفر قاضي آرژانتيني پرونده به ايران براي بازجويي از مظنونان نيز وجود دارد و اگر غير از اين اجرا شود حقوق قربانيان و اشخاصي كه ما به آنها متعهد هستيم پايمال مي‌شود. «تيمرمن» در اين رابطه تصريح كرد: ما بارها بيانيه‌هاي گوناگوني را براي برپايي مذاكرات با ايران و اينكه گفت‌وگو بهترين راه براي رسيدن به حقيقت است در مجامع بين‌المللي ارايه كرديم كه مورد حمايت‌هاي بسياري قرار گرفت، در نتيجه همه اين اقدامات در نهايت موفق به كسب نتيجه و امضاي تفاهمنامه شديم، ولي مساله غير قابل باور در اين راستا اتفاقي بود كه پس از دستيابي به اين تفاهمنامه پديد آمد، اتفاقاتي كه وانمود مي‌كرد «نستور كرشنر» و «كريستينا فرناندز» پرونده آميا را در كنار پرونده مربوط به حق حاكميت جزاير مالويناس قرار داده‌اند. وي در اين بخش از سخنان خود خاطرنشان كرد كه در نخستين لحظات انتشار خبر امضاي تفاهمنامه از طريق صفحه شخصي «فرناندز» در سايت توييتر وي سريعا مورد حمله قرار گرفته است، در حالي كه بسياري از رهبران قدرت‌هاي جهان كه در اين جلسه حضور داشته و آن را نيز امضا كردند در همان روز از طريق همين شبكه اجتماعي اعلام كردند كه امروز فرم خوبي از ارتباطات و مذاكرات در كل جهان شكل گرفت. تفاهمنامه بين ايران و آرژانتين در سال 2013 از سوي مقامات دو كشور به رسميت شناخته شده و مورد امضا قرار گرفت. براساس اين يادداشت تفاهم قاضي آرژانتيني پرونده انفجار مركز يهوديان در «بوينوس‌آيرس» پايتخت اين كشور موسوم به پرونده آميا مي‌تواند به تهران سفر كرده و پيرامون اين مساله مظنونان ايراني را مورد بازجويي قرار دهد؛ چراكه طبق قانون اساسي آرژانتين دادگاه اين كشور اجازه مجازات و صدور حكمي را در صورت غيبت متهم دارا نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون