• ۱۴۰۳ جمعه ۲۵ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4348 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت

به جاي حمله به فكر راه‌حلي براي رفع مشكل باشيم

اطلاعات كاربران يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي تاكسيراني اينترنتي ايران در روزهاي آخر فروردين هك و در فضاي مجازي منتشر شد. اين اتفاق باعث شد تا اهالي توييتر فارسي نسبت به اين اتفاق واكنش نشان دهند و پس از آنكه مشخص شد اين اطلاعات مربوط به شركت «تپسي» بوده، در هشتگي با همين نام درباره آن بنويسند. آنچه مي‌خوانيد، منتخبي از اين نوشته‌هاست:

«لينك ديتا بيس لو رفته تپسي رو از كجا ميشه گير آورد؟ كنجكاوم ببينم كي كجا رفته»، «وقتي عذرخواهي ميلاد منشي‌پور مديرعامل تپسي را ديدم، يك نكته برايم جالب شد؛ چطور يك جوان پرتلاش كه توانسته با شهامت يك كسب و كار نوپا را مديريت كند و به سرانجام برساند، چقدر شهامت عذرخواهي از مردم را هم دارد. همه درس بگيريم»، «وزير ارتباطات مدعي لو رفتن اطلاعات 6/5 كاربر يكي از استارت‌آپ‌هاست. خبر مي‌دهند اطلاعات تپسي لو رفته، تپسي بيانيه ميده 750 هزار كاربر بيشتر نداره!»، ‌‌»اومدم راجع به قضيه لينك شدن اطلاعات كاربران فلان سرويس ‌يه چيزي‌‌ بگم، بعد ديدم خوب‌ من واقعا تجربه كار در سيستمي با اين ابعاد‌‌ رو ندارم و شايد نظرم درست نباشه...»، ‌‌«وزير ارتباطات گزارش منتشره از آسيب‌پذيري در نگهداري اطلاعات يك شركت حمل و نقل را تاييد كرد. اين يك هشدار براي كسب و كارهاي اينترنتي در حفظ اطلاعات كاربران بود و مركز ماهر نتيجه بررسي نهايي را اعلام خواهد كرد»، «راحت نبودم، هم راننده‌هاش بد بود هم خدماتش، اينم كه داستان جديدشون»، «هيچ شركتي مايل به امكان نفوذ به اطلاعات كاربران خود نيست. اشتباه هم در تمام كسب و كارها بديهي است. قطعا هر شركتي هم بايد پاسخگوي اشتباهات خود باشد. ولي بهتر نيست به جاي حمله همه‌جانبه و تصميم به ريشه‌كن كردن آن مجموعه، به فكر كمك و يافتن راه‌حلي براي رفع مشكل باشيم»، ‌»اولين واكنش‌ انكار مساله بود. چند ساعت بعد تپسي متقاعد شد كه بخشي از مسووليت را بپذيرد»، «شركت‌هاي كمي توي ايران زيرساخت قابل اتكا فراهم مي‌كنن و وقتي كسب و كار‌هاي بزرگ مجبور باشن خودشون درگير كاراي زيرساختي بشن، احتمال پيش اومدن هر مشكلي بالا ميره، خوبه به جاي مزه ريختن با اتفاق اخير تپسي، با دقت بيشتري امنيت سيستم‌هامون رو چك كنيم تا شايد در آينده كمتر بشنويم از اين خبرا»، «فكر كنم بايد قيد تپسي رو بزنم، معلوم نيست كي چه دسته گل ديگه‌اي به آب مي‌ده»، «يادمون نره توي اين‌ روزها هر كاري براي زدن تپسي مي‌كنيم، تيري است در پهلوي كسب و كاري كه ۱۵۰۰ نفر از نخبه‌ها و نيروي انساني اين مملكت دارن جلو مي‌برن»، «تپسي لو رفتن اطلاعات رانندگان رو پذيرفت، شما چطور؟»، ‌«واقعا چه چالشي بزرگ‌تر و قشنگ‌تر از اين اتفاق مي‌تونست براي تپسي رخ بده؟ در اين لحظات سخت هست كه هوش و ذكاوت معني پيدا مي‌كنه، يه ويديوي خوب، واقعي و دلگرم‌كننده و يك آفر مناسب مي‌تونست به‌ شدت اعتبار اين شركت رو بالاتر از جايگاه كنوني ببره، چطوري اين‌قدر راحت باخت ميدين؟»، «همين چند روز پيش به خاطر قوانين جديد اسنپ تصميم گرفتم، حذفش كنم و به تپسي بيش از پيش وفادار بمونم، ولي با اين اتفاق و نحوه برخورد اشتباه و ناشيانه روابط عمومي‌شون با اين چالش، فكر كنم برم منيريه يه جفت كتوني خوب بخرم»، ‌«غمگينم مثه آدمي كه اسنپ رو خيلي وقت پيش پاك كرده و حالا مجبوره از تپسي هم استفاده نكنه!» و «طرف تا ديروز تنها فعاليتش پاي لپ‌تاپ گيم بازي كردن بود، الان داره يه جوري لو رفتن اطلاعات تپسي رو آناليز مي‌كنه كه فكر مي‌كني از بهترين دانشگاه دنيا ديتاساينس گرفته».

«اولين بار به عنوان راننده تو تپسي ثبت نام كردم، اينقدر سخت گرفتن كه فكر كردم جاي امنيتي دارم ثبت نام مي‌كنم، اينم از وضع امنيت خودشونه.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون