• ۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

پنج استاد دانشگاه و متخصصان حوزه شهري نظر دادند

چه كسي از دوچرخه‌ سوار شدن مي‌ترسد؟

گروه اجتماعي

«آيا شما حاضريد با دوچرخه به سر كار برويد و برگرديد؟» اين سوالي بود كه از چند معاون، مدير، استاد دانشگاه، نويسنده و مترجم مطرح كرديم. پرسش ما مبني بر حضور پرسش‌شوندگان در سه‌شنبه‌هاي بدون خودرو هم بود و اينكه آيا حاضرند در اين طرح شركت كنند و علي‌الخصوص بعد از اين با دوچرخه مسير هر روزه خانه تا سركار و بالعكس را طي كنند. برخي پرسش‌شوندگان پاسخ «اعتماد» را بي‌پاسخ گذاشتند و به‌زعم‌شان دوچرخه‌سوار شدن يا نشدن ارتباطي با حوزه تخصصي‌شان نداشت. اما با اينكه تمامي پرسش‌شونده‌ها خانم بودند، هيچ‌ يك جنسيت خود را مانعي در استفاده از دوچرخه نديدند، بلكه عدم امنيت جاني در خيابان‌هاي تهران و زيرساخت‌هاي شهري مانع بزرگ‌تري در ذهن آنها بود.

 

بستر دوچرخه‌راني بيشتر فراهم شود

ترانه يلدا

آقاي شهردار كار خيلي خوبي مي‌كنند كه سه‌شنبه‌ها با دوچرخه سر كار مي‌روند. من هم حاضرم با دوچرخه تردد كنم. اما استفاده از دوچرخه به عنوان وسيله نقليه و تردد به محل كار بيشتر بسته به اين است كه محل كارمان كجاست. خانه من واقع در محدوده سي‌تير است و اگر ترتيبي داده شود در مركز شهر باندي براي دوچرخه قرار گيرد، من هر جا بخواهم بروم با دوچرخه مي‌روم، البته جز مناطق شمالي شهر، زيرا شيب شهر تهران براي ما كه بالاي شصت سال داريم كمي نگران‌كننده است اما هر كسي مي‌تواند با دوچرخه اقلا در حوالي محله خود امور روزمره‌اش را انجام دهد، به خريدي برود يا كارهاي خرده‌ريزش را رفع‌ و رجوع كند. اگر اين خطوط شهري راه بيفتند من به جاي استفاده از اتوبوس و تاكسي حتما با همان يك قلم دوچرخه تردد مي‌كنم. از طرفي ما در گروه «ترانه تهران» به همراهي گروه زيادي از متخصصان معماري و شهري پيگير طرح‌هايي براي دوچرخه‌‌سواري در محلات و به خصوص دوچرخه‌سواري براي نوجوانان و بازي‌هاي شهري با دوچرخه هستيم. پيشنهاد مي‌كنيم شوراياري هر محله‌اي مسيرهاي امني را در همان محله براي دوچرخه‌سواري مشخص كند تا به دست شهرداري اين مسيرها سامان يابند و امنيت آنها برقرار شود، زيرا تا امنيت براي دوچرخه‌سواران برقرار نباشد مشكل بتوان دوچرخه‌سواري را عمومي كرد.

معمار و شهرساز

 

مخالف طرح‌هاي توسعه دوچرخه‌ام

شهره جوادي

من رك و راست مي‌گويم كه اين طرح به درد نمي‌خورد و سال‌هاي سال است كه نام اين طرح مي‌آيد و اگر قرار بود اين طرح اجرا شود تا به حال مي‌شد. به علت پستي و بلندي‌هاي تهران طرح دوچرخه‌سواري عمومي در تهران اصلا عملي نيست و من كاملا مخالفم. دوچرخه‌هاي برقي هم با توجه به قيمت‌هاي بالا حالت نمايشي براي يك قشر مشخص جامعه دارد و بعد از مدتي از روال خارج مي‌شود. اين طرح هم مانند طرح تغيير دادن پايتخت از تهران به شهري ديگر بارها مطرح مي‌شود و به علت نبودن زيرساخت‌هاي لازم بي‌نتيجه مي‌ماند.

استاديار گروه مطالعات عالي هنر دانشگاه تهران

 

براي تردد كالسكه هم مشكل داريم

فاطمه علاقه‌بندي

پوشش من چادر است و با اين حساب نمي‌توانم از دوچرخه براي تردد به محل كار استفاده كنم. از طرفي چندان هم فكر نمي‌كنم، بتوان با خيال راحت در خيابان‌هاي تهران دوچرخه‌سواري كرد. ما براي حمل يك كالسكه در پياده‌روها و خيابان‌هاي شهر مشكل داريم چه برسد به دوچرخه‌سواري.

پژوهشگر علوم قرآن

 

بايد حمل و نقل عمومي هم توسعه يابد

ليلا ارشد

من با اينكه از اين طرح بسيار استقبال مي‌كنم، اما خودم نمي‌توانم با دوچرخه به محل كارم بروم. فاصله منزل تا محل كارم حدود سي كيلومتر است و ركاب‌ زدن اين مسير برايم ممكن نيست، اما اغلب روزهاي هفته براي تردد از ماشين شخصي استفاده نمي‌كنم. از طرفي تعداد اتوبوس‌ها به قدر كافي نيست و همه سرپا مي‌مانند، به نظرم اگر قرار است سه‌شنبه‌ها از خودرو استفاده نكنيم، بايد در برابرش امكاناتي در فضاي حمل‌و‌نقل عمومي داشته باشيم كه ما را ترغيب كنند نه اينكه از شر آنها به خودروي شخصي پناه ببريم. در مناطق جنوب تهران هم هيچ يك از امكانات دوچرخه رايگان را به چشم نمي‌بينيم، نه من و نه همكارانم و نه خانم‌هاي «خانه خورشيد» در جنوب شهر نه دسترسي و نه امكان استفاده از دوچرخه را نداريم.

مددكار اجتماعي و موسس
مركز «خانه خورشيد»

 

زيرساخت‌هاي استفاده از دوچرخه فراهم شود

مژگان طاهري‌تفتي

امكان تردد با دوچرخه را در محل زندگي‌ام ندارم، زيرا خانه‌ام كنار دو اتوبان قرار دارد و براي استفاده از دوچرخه بايد از دل آنها عبور كنم. در تهران امروز زيرساخت شهري چنداني براي حضور دوچرخه در شريان‌هاي شهري وجود ندارد و وقتي به مردم مي‌گوييم از ماشين استفاده نكنيد، بايد در برابرش گزينه درست و معقولي هم به آنها از قبل داده باشيم. بايد در شهر زيرساختي باشد كه طبق آنها بتوان دوچرخه را داخل مترو برد يا از روي پل‌هاي عابر پياده عبور داد كه اين امكان فعلا موجود نيست. اين در حالي است كه تهران امروز حتي بافت منسجم پياده‌رو ندارد و نمي‌توان با خيال راحت در پياده‌رو قدم زد، چه برسد به دوچرخه‌سواري.

استاديار گروه شهرسازي دانشگاه تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون