ادامه از صفحه اول
به مثابه نهاد رفاه اجتماعي
اما در اين واحدها بحث كسب سود زياد نبايد مبناي سرمايهگذاري باشد بلكه ايجاد اشتغال پايدار در اين مدل اولويت دارد. پيش از اين بنياد مستضعفان تجربه اجراي برنامههاي توسعه در منطقه قلعه گنج را در جنوب استان كرمان اجرا كرده و ظرفيتسازي اجتماعي خوبي انجام داده است. لازم است بنياد از اين پس با پرهيز از پراكندهكاري در مناطق مختلف كشور، صرفا روي محرومترين منطقه كشور تمركز كند تا طرحهايش بهتر به نتيجه برسد. براي مثال اگر بنياد بتواند بر منطقه شرق كشور متمركز شود و استان سيستان و بلوچستان - كه از پايينترين شاخصهاي توسعه برخوردار است - مركز توجه بنياد قرار گيرد، به نظر من برنامههاي فقرزدايي اين نهاد كارايي و اثربخشي بيشتري پيدا خواهند كرد. جناب آقاي فتاح در كميته امداد امام خميني در زمينه فقرزدايي تجربه موفقي داشتهاند از همين رو به ايشان پيشنهاد ميكنم به جاي اينكه بنياد در صد نقطه كشور فعاليت كند اين فعاليتها را در مناطق شرق كشور متمركز كنند. البته الگوي طرحهاي توسعه مناطق محرومي مانند استانهاي شرق كشور بايد بر مبناي مطالعات آمايش سرزمين و الگوي توسعه «كم آببر» طراحي شود. خوشبختانه مطالعات آمايش سرزمين استانها تهيه شده و بنياد ميتواند از آنها بهره بگيرد. مقام معظم رهبري بارها در صحبتهايشان خطاب به مسوولان نهادهايي مانند بنياد مستضعفان تاكيد كردهاند كه ما از شما دنبال كسب درآمد نيستيم و انتظار خدمات اجتماعي داريم. بنابراين بنياد مستضعفان به عنوان يكي از اين نهادها بايد فعاليتهايش منجر به بهبود عدالت اجتماعي شود. از همين رو اميد ميرود ساز و كارهاي بنياد مستضعفان بر فقرزدايي، توانمندسازي مردم در مناطق كمتر برخوردار، ظرفيتسازي اجتماعي و سرمايهگذاري در اين مناطق سمت و سو پيدا كند.
قانون اساسي و شوراياريها
تلاش براي برنامهريزي و سياستگذاري در سطح محله، نظارت بر عملكرد دستگاههاي مديريت شهري در سطح محله و ناحيه در كنار پرسشگري و تلاش براي رساندن صداي شهروندان به مسوولان شهري از مهمترين وظايف اين نهاد محسوب ميشود لذا كانديداهاي ورود به اين نهاد بايد خود را براي خدمت به مردم آماده كنند. در شهر تهران 12 هزار تن براي تكيه بر 3500 كرسي شوراياريها در 351 محله خود را كانديدا كردهاند، به عقيده نگارنده اين افراد را بايد سرمايههاي اين شهر دانست چرا كه حاضر شدهاند براي عمل به وظيفه خود و حل مشكلات شهروندان به صورت داوطلبانه وارد عرصه رقابت شوند. نكته حائز اهميت در اين بين آن است كه همه افراد بايد بدانند كه انتخابات شوراياريها، انتخابات سياسي نبوده و نخواهد بود به اين معنا كه افراد و كانديداهاي ورود به شوراياريها از جناحهاي سياسي وارد عرصه نشدهاند و صرفا براي حل مشكلات شهر و شهروندان به ميدان آمدهاند. اين افراد با هر جريان فكري و سياسي كه نزديكي داشته باشند، اهميت چنداني ندارد ولي در اين بين دستگاههاي مسوول در انتخابات شوراياريها بايد نهايت تلاش خود را براي ارتقاي آراي كانديداها و افزايش مشاركت در اين مسير به كار ببرند. متاسفانه در هر دوره انتخابات شوراياريها به واسطه عواملي چون عدم آگاهي و اطلاع شهروندان از چيستي موضوع شوراياريها، مشاركت كمي در انتخابات صورت ميگيرد به طوري كه در دوره گذشته انتخابات، ميزان مشاركت تنها 500 هزار نفر بود ولي اميدواريم كه در دوره كنوني اين ميزان مشاركت افزايش يافته تا اعضا شوراياريها با پشتوانه محكمتري در جهت حل مشكلات مردم تلاش كنند. در اين بين نبايد فراموش كرد كه انتخابات شوراياريها در دوره فعلي به صورت تمام مكانيزه و هوشمند صورت ميگيرد و كانديداها بعد از پايان انتخابات ميتوانند نتايج كسب شده را مشاهده كنند.