• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3224 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين

معاون كنسولي وزارت خارجه:

ديپورت اجباري خلاف قوانين حقوق بشر است

هياتي از ايران براي پيگيري موضوع پناهندگان به استراليا سفر مي‌كند

اعتماد| ماجراي پناهندگان سرگردان ايراني در استراليا ادامه دارد. معاون كنسولي و امور ايرانيان وزارت خارجه ايران تاكيد مي‌كند كه برگرداندن اجباري ايراني‌ها به كشورشان خلاف قوانين حقوق بشر است و از سويي ديگر وزارت خارجه استراليا تاكيد مي‌كند كه ايران بايد پناهندگان خود را بپذيرد.
روز گذشته حسن قشقاوي، معاون كنسولي و امور ايرانيان وزارت امورخارجه با انتقاد از پديده ديپورت اجباري پناهجويان از سوي برخي كشورهاي غربي تاكيد كرد: از نظر ما بازگشت داوطلبانه هر ايراني به كشور خود ايرادي ندارد.
به دنبال سفر وزير امورخارجه استراليا به ايران، قشقاوي معاون كنسولي و امور ايرانيان وزارت امورخارجه انگيزه اين سفر را مبتني بر ايجاد روابط دوجانبه و تحولات مربوط به مسائل هسته‌اي دانست و گفت: استراليايي‌ها همواره در خصوص بحث پناهندگي ديدارهايي را با مقامات ايراني داشته‌اند و سختگيري‌ها در اين زمينه مربوط به بحث مهاجرت‌پذيري اين كشور است. وي اين مساله را مرتبط با پديده ايران‌هراسي عنوان كرد و افزود: در اين راستا انگيزه‌هاي كاذبي براي سفر به اين كشورها ايجاد مي‌شود؛ قوه قضاييه نيز در اين راستا بسيار قوي عمل مي‌كند.
هر سال اخبار مختلفي درباره سفر پناهجويان ايراني با كشتي به استراليا منتشر مي‌شود. پناهجوياني كه با اميد به گرفتن اقامت راهي اين سفر سخت و پرماجرا مي‌شوند اما از دوسال پيش دولت جديد استراليا رسما اعلام كرد كه ديگر پذيراي پناهجويان غيرقانوني نيست و از آن زمان پناهجوياني كه دستگير مي‌شوند به كمپ‌هايي در جزاير پاپواگينه نو فرستاد مي‌شوند. زندگي ايرانيان در جزاير نزديك استراليا بسيار سخت است، امكانات اوليه زندگي آنجا وجود ندارد و در طول اين مدت ايراني‌هاي زيادي به علت عفونت و عدم وجود امكانات درماني فوت شده‌اند. به نظر مي‌رسد انگيزه اصلي سفر وزير خارجه استراليا به ايران پيگيري وضعيت پناهجويان ايراني در جزاير پاپواگينه نو و مانوس بوده است.
هيات ايراني به استراليا مي‌رود
روزنامه‌هاي استراليايي خبر اعزام يك هيات ايراني به استراليا را نوشته‌اند كه مقامات وزارت خارجه ايران اين خبر را هم تاييد كردند. وزير امور خارجه استراليا در تشريح دستاوردهاي سفرش به تهران گفت مقامات ايراني را متقاعد كرده است براي بررسي موضوع پناهجويان ايراني در استراليا هياتي را به اين كشور بفرستند. به گزارش روزنامه «سيدني مورنينگ هرالد» خانم جولي بيشاپ وزير امور خارجه استراليا كه روز شنبه براي ديدار با مقامات ايراني وارد تهران شده است، گفت: «من از مقامات ايراني براي ديدار در اسرع وقت از استراليا دعوت كردم تا بتوانيم مذاكرات مثبتي كه در تهران داشتيم را ادامه دهيم.»
طبق گزارش سيدني مورنينگ هرالد مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه نيز با تاييد موضوع سفر هياتي از ايران به استراليا گفته است مساله بازگرداندن اجباري پناهجويان اقدامي اصولي نيست و ايران همچنان با اين كار مخالف است اما دولت ايران مساله ادامه گفت‌وگو با استراليا براي حل مشكل پناهجويان ايراني را پذيرفته است و احتمالا در آينده هياتي از ايران براي گفت‌وگو با دولت استراليا راهي كانبرا خواهد شد.
آماري از پناهجويان ايراني نداريم
معاون كنسولي و امور ايرانيان وزارت امورخارجه درباره سياست‌هاي دولت‌هايي كه مهاجرپذير هستند و به طور كلي بازگشت داوطلبانه ايرانيان به كشور گفت: همه دولت‌هاي مهاجرپذير ابتدا سعي مي‌كنند نيروها را غربال كنند و آن بخشي كه احساس مي‌كنند براي جامعه‌شان مفيد خواهند بود در يك پروسه زماني جذب مي‌كنند. بخشي كه مايل به جذب آنها نيستند، به حوزه كنسولي سفارتخانه ارجاع داده مي‌شوند تا ديپورت اجباري شوند.
قشقاوي اصلي‌ترين خواست غربي‌ها و كشورهاي مهاجرپذير را مبتني بر پذيرش ديپورت اجباري از سوي جمهوري اسلامي دانست و گفت: ايران ديپورت اجباري را خلاف حقوق بشر مي‌داند؛ در حالي كه از منظر ما بازگشت داوطلبانه هر ايراني به كشور خود هيچ ايرادي ندارد و سفارتخانه‌هاي ما موظف هستند زمينه اين بازگشت را فراهم كنند. وي با بيان اينكه هيچ آماري از پناهجويي نداريم، دلايل اين فقدان آماري را امتناع پناهنده‌ها از ارايه آمار عنوان كرد. قشقاوي تصريح كرد: اصل پناهجويي از نفاق عظيمي برخوردار است؛ چراكه اين امر يكي از شگفت‌انگيزترين اقدامات غيرانساني است. وي خاطرنشان كرد: اگر ديپورت اجباري در ميان نباشد، هيچ مشكلي نخواهيم داشت؛ چراكه حق هر ايراني است كه به سرزمين مادري خود بازگردد.

20 درصد پناهجويان كمپ‌هاي استراليا ايراني هستند

دولت استراليا خواهان بازگرداندن پناهجوياني است كه درخواست ويزاي ورود آنها به استراليا رد شده است و اين پناهجويان در شرايطي رقت‌بار در كمپ‌هاي مهاجرت در جزيره مانوس و گينه نو در اقيانوس آرام اسكان داده شده‌اند. اسكان اين پناهجويان در كمپ و فشارهاي سياسي فعالان حقوق بشر در استراليا، دولت استراليا را تحت فشار قرار داده با اين حال دولت كانبرا مي‌گويد تغييري در سياست عدم پذيرش مهاجر نخواهد داد. طبق اعلام مقامات استراليا 20درصد از پناهجوياني كه در كمپ پناهندگان استقرار يافته‌اند از اتباع ايراني هستند. در دو سال گذشته و همزمان با تغيير سياست‌هاي مهاجرتي استراليا در اين كمپ‌هاي اسكان مهاجران شورش‌هايي شده است و حتي طي يكي از اين درگيري‌ها يك جوان ايراني كشته شده است. پناهجويان به طولاني بودن روند بررسي پرونده‌هاي‌شان و اقامت در شرايط رقت‌بار و بسيار سخت در اردوگاه اعتراض دارند و در بسياري از موارد با اعتصاب غذا اين اعتراض خود را نشان مي‌دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون