• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3224 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۱ فروردين

«اعتماد» بررسي مي‌كند

ادغام دانشگاه‌ها از علوم پزشكي ايران تا دانشگاه علوم اقتصادي

دانشجويان دانشگاه علوم اقتصادي روز گذشته مقابل مجلس جمع شدند و با چند نفر از نمايندگان صحبت كردند

 زهرا چوپانكاره/بيش از يك ماه از ادغام دانشگاه علوم اقتصادي در دانشگاه خوارزمي مي‌گذرد، يك ماهي كه البته تا پس از پايان تعطيلات نوروز در بي‌خبري دانشجويان علوم اقتصادي گذشت و حالا با عيان شدن اين ادغام اعتراضات آنان وارد هفته سوم خود شده است تا پس از تجمع مقابل دانشگاه و وزارت علوم، نوبت به تجمع در برابر مجلس شوراي اسلامي برسد.
دانشجويان دانشگاه علوم اقتصادي كه حالا تابلوي خوارزمي را بر سردر خود دارد، روز گذشته با پلاكاردهاي «دانشگاه من كجاست؟» دست به دامان نمايندگان مجلس شدند. گفته مي‌شود چند تن از نمايندگان كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با دانشجويان معترض صحبت كرده و از آنها دعوت كرده‌اند تا در جلسه روز سه‌شنبه كميسيون آموزش شركت كنند تا مساله ادغام در حضور آنان بررسي شود.
«مساله ادغام» مساله‌اي است كه در سال‌هاي اخير چندين بار جاي خود را در ميان اخبار دانشگاهي بازكرده است. يكي از جنجالي‌ترين ادغام‌هاي دانشگاهي زماني بود كه خبر ادغام دانشگاه علوم پزشكي ايران در دانشگاه علوم پزشكي تهران رسيد. آبان سال 89 بود كه اولين دانشگاه مستقل علوم پزشكي ايران پس از گذشت 40 سال از تاسيس خود واحدهاي آموزشي، پژوهشي و دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي ايران به دانشگاه علوم پزشكي تهران و واحدهاي بهداشتي و درماني اين دانشگاه به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي منتقل شد. با اعلام خبر ادغام دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران اعتراض خود را آغاز كردند تا با تجمع مقابل وزارت علوم و مجلس مخالفت خود را با انحلال دانشگاه‌شان نشان دهند. پس از گذشت دو سال و پنج ماه از اين انحلال در تاريخ ۱۸ فروردين ۱۳۹۲ با تصويب شوراي عالي گسترش دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشكي ايران دوباره احيا شد تا پس از احيا داستان انتقادات از ادغام اين دو دانشگاه از سوي مسوولان گوناگوني كه هر يك تلاش داشتند بر مخالفت خود بر اجراي اين طرح اصرار بورزند، آغاز شد. يكي از نخستين اظهارنظرها مربوط مي‌شد به محمود احمدي‌نژاد، رييس دولت دهم كه گفت: «خوشحالم تصميم اشتباهي كه در مورد دانشگاه علوم پزشكي ايران اتخاذ شده بود، اصلاح شد. البته بنده در اين تصميم دخالتي نداشتم و از آن هم اطلاعي نداشتم.» اظهار بي‌اطلاعي رييس دولت وقت سبب شد تا وزير بهداشت سابق وادار به واكنش شود. مرضيه وحيددستجردي با تاكيد بر اينكه تصميم مهمي كه همراه با ابلاغيه معاون رييس‌جمهور بوده است، گفت: «در مردادماه سال 89، بحث‌هاي كوچك‌سازي دولت و انتقال برخي سازمان‌هاي دولتي به شهرهاي ديگر مطرح بود. همزمان استان البرز هم در شرف تاسيس بود. معاون محترم توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور در ابلاغيه‌اي به وزارت بهداشت به طور محرمانه ادغام دانشگاه علوم پزشكي ايران، شهيد بهشتي و تهران را خواستار شد. بر اساس اين ابلاغيه و همچنين كار كارشناسي كه بعدا انجام شد، در آبان‌ماه سال 89 مصوبه شوراي گسترش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و هيات امناي دانشگاه علوم پزشكي ايران و دانشگاه علوم پزشكي تهران اخذ شد و در همين زمان، ابلاغيه وزارت به دانشگاه‌هاي مزبور صورت گرفت».
اما همزمان با تلاش مسوولان وقت براي اشاره به ناگفته‌هاي ادغام دانشگاه علوم پزشكي ايران، جشن احياي دانشگاه علوم پزشكي ايران هم برگزار شد تا اساتيد و دانشجويان تلاش كنند به روند عادي دوسال و نيم پيش و قبل از ادغام بازگردند.
ادامه ادغام
چند روز پس از بازگشت نام دانشگاه علوم پزشكي ايران، شوراي گسترش آموزش عالي در جلسه 24 فروردين 1392 دانشگاه صنعت آب و برق (شهيد عباسپور) را تحت عنوان پرديس فني و مهندسي شهيد عباسپور به دانشگاه شهيد بهشتي الحاق كرد. اين‌بار نوبت به دانشجويان دانشگاه شهيد عباسپور رسيد تا دست به اعتراض بزنند. انجمن دانش‌آموختگان اين دانشگاه طي نامه‌اي به مجلس شوراي اسلامي نسبت به «ادغام غيرقانوني اين دانشگاه در دانشگاه شهيد بهشتي» اعتراض كردند. اما محمدمهدي طهرانچي، رييس دانشگاه شهيد بهشتي كمي پس از انتشار نامه و اعتراض‌هاي دانشجويان آبي پاكي را دست دانشجويان ريخت: «امكان جدا شدن دانشگاه شهيد عباسپور وجود ندارد چون يك كار قانوني بوده كه بعد از يك سال مطالعه انجام شده و حتي عقبه اين كار پنج سال ريشه دارد و در يك سال اخير كار كارشناسي جدي انجام شده است. كار يك روز و بدون فكر نبوده كه جدا شود از اين رو نكات مثبتي در اين الحاق وجود دارد كه من فكر مي‌كنم فارغ‌التحصيلان دانشگاه عجله كرده‌اند.»دليل ادغام اين دو دانشگاه سياست‌هاي‌ كلان آموزش عالي و تجديد ساختار در صنعت آب و برق و همچنين تعميم آموزش و پژوهش از بخش‌هاي مهندسي به حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و مديريتي اعلام شد و اعتراضات دانشجويان و برخي اعضاي هيات علمي اين دانشگاه به جايي نرسيد. ادغام اين دو دانشگاه به عنوان نخستين ادغام در دولت تدبير و اميد به ثبت رسيد و هم‌اكنون دانشگاه شهيد عباسپور با عنوان پرديس فني و مهندسي ذيل نام دانشگاه شهيد بهشتي در همان ساختمان و مكان سابق خود به فعاليت ادامه مي‌دهد.
در ادامه ادغام‌ها حالا نوبت به دومين ادغام گسترده در دولت يازدهم رسيده است، ادغامي كه در سه هفته گذشته كلاس‌هاي درس دانشگاه علوم اقتصادي را به تعطيلي كشانده و حالا نمايندگان مجلس را وارد بازي كرده است. هفته گذشته شوراي عالي انقلاب فرهنگي با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه هيچ مصوبه‌اي در خصوص ادغام دانشگاه علوم اقتصادي و خوارزمي نداشته است تا دانشجويان با وزير علوم و روساي دو دانشگاهي كه با توافق به هم پيوسته‌اند طرف حساب شوند. به نظر مي‌رسد دانشجويان معترض علوم اقتصادي توانسته‌اند در اين ميان نظر بخشي از نمايندگان مجلس را به خود جلب كنند، آنها كه پس از جلسه بدون نتيجه خود با وزير علوم، روز گذشته در برابر مجلس دست به تجمع زدند با چند تن از نمايندگان ديدار كردند تا نتيجه اين ديدار در صحن علني مجلس خود را نشان دهد. نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه روز گذشته در تذكري به وزير علوم خواستار تسريع در حل مشكلات دانشجويان دانشگاه علوم اقتصادي تهران شد. قاضي‌پور و مهرداد بذرپاش، در تذكري به وزير علوم اعلام كردند: «ادغام دانشگاه‌هاي علوم اقتصادي و خوارزمي در ايام تعطيلات نوروزي چه ضرورتي دارد؟»
از نمونه ناموفق ادغام دانشگاه علوم پزشكي ايران كه بيش از دو سال و نيم دوام نياورد تا ادغام دانشگاه علوم اقتصادي راه چنداني طي نشده است، دانشجويان علوم اقتصادي، خود را جزو يكي از معدود دانشگاه‌هاي تخصصي كشور مي‌دانند و مي‌گويند تا به ثمر رسيدن اعتراضات و بازگشت نام دانشگاه علوم اقتصادي بر سر كلاس حاضر نمي‌شوند، حالا بايد ديد كه آيا توان آنها بيش از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي ايران و دانشگاه شهيد عباسپور است يا اينكه آنها نيز بايد به تماشاي منحل شدن دانشگاه‌شان بنشينند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون