• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4475 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۷ مهر

توضيح سازمان محيط زيست درباره كلينيك حيات وحش پرديسان

اظهارات ضد و نقيض درباره وضعيت كلينيك حيات وحش پرديسان تهران ادامه دارد و در جديدترين اظهارنظر مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان محيط زيست گفته است بحث تعطيلي كلينيك به هيچ عنوان مطرح نيست و همزمان شدن تحويل چند گونه به باراجين و تاخير در قرارداد نيروها منجر به سوءتفاهم شد. به گزارش مهر، شهاب‌الدين منتظمي، درباره وقايع اخير در كلينيك حيات وحش پرديسان، افزود: بحث تعطيلي كلينيك به هيچ عنوان مطرح نيست و تعطيلي بازپروري و قرنطينه هم دركار نيست. تاخير در قرارداد نيروها با تحويل چند گونه به باراجين همزمان شده و همزماني اين دو موضوع منجر به سوء برداشت شده است و متاسفانه قضاوت‌هاي نادرست در روزهاي اخير را شاهد بوديم.

او درباره شيوه بازپروري و نگهداري از حيوانات هم گفته است: اگر حيوان به طبيعت برگشت كه چه بهتر و تمام تلاش ما هم همين است كه گونه در زيستگاه طبيعي خود و در شرايط طبيعي خود حفاظت شود. اما اگر حيوان درمان شد و امكان بازگشت به طبيعت نداشت، مثلا پرنده‌اي كه بالش شكسته است يا حيواني كه پايش لنگ است و شرايطي دارد كه امكان رهاسازي برايش نيست، در اين شرايط تكليف چيست؟ آيا پارك پرديسان باغ وحش است؟ آيا محيط زيست باغ‌وحش‌دار است؟ از ابتدا عرف بر اين بود كه اگر حيواني آمد و نتوانست به طبيعت برگردد به باغ‌وحش‌ها، مراكز نگهداري و مراكز تكثير در اسارت منتقل شود كه دايما درخواست‌هايي از سازمان داشتند كه گونه‌هايي را ببرند و نگهداري كنند.

مديركل دفتر حفاظت و مديريت حيات وحش سازمان محيط زيست افزود: در اين ميان، چند حيوان داشتيم كه پيش‌بيني مي‌كرديم در آينده نزديك با توجه به تغيير فصل و افزايش تعارض و...، سرريزي به سمت قرنطينه خواهيم داشت. بنابراين پيشنهاد بر اين شد كه اگر خواهاني هست، بخشي از اين گونه‌ها طبق روال واگذار شود. مثلا يكي از اين مراكز باراجين است كه پيشنهاد داديم يك تعدادي گونه داريم كه امكان رهاسازي آنها نيست مثل خرس. چهار خرس داريم و مي‌توان آنها را به باراجين منتقل كرد. اساسا هم اين نگاه كه سازمان محيط زيست باغ‌وحش‌دار باشد را رد مي‌كنيم. سازمان اصلا قبول ندارد كه وظيفه خود را باغ‌وحش‌داري بداند. اما نهايتا مسائلي ردوبدل شد كه اصلا اين گونه‌ها هم به باراجين منتقل نشد. پس يك بحث سازماندهي قرنطينه بود و طي آن قرار بود «تعدادي» از گونه‌ها به باراجين منتقل شود كه همان هم انجام نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون