نقل قول
حمله به نفتكش ايراني مشكوك است
حشمتالله فلاحتپيشه، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:«در شرايطي كه دو كشور ايران و عربستان برحسب نوع مواضع مقامهاي مختلفشان به طور مستقيم يا تلويحي براي تنشزدايي مواضعشان را اعلام كردند، انفجار نفتكش ايراني كاملا مشكوك است. ... اين اقدام (حمله به نفتكش ايراني در آبهاي عربستان) بسيار مشكوك است كه ميتواند عوامل مختلفي اعم از رژيم صهيونيستي، جنگطلبان امريكايي كه بعضا رفتارشان با سياسيون اين كشور متفاوت است يا طيف افراطي كه در آشفته بازار سياست و حكومت عربستان داراي قدرت و صاحب نقشي هستند، داشته باشد. معتقدم آن چيزي كه مهم است جدايي دو مسير در اين اتفاق از يكديگر است؛ نخست آنكه جمهوري اسلامي ايران از مسير شكايت حقوقي و يافتن عامل اين حمله تروريستي دريايي اقدام كند.» ايلنا
نظارت حداقلي براي مشاركت بيشتر
كاظم اكرمي، عضو مجلس خبرگان قانون اساسي: «اگر بخواهند كه حضور در مجلس آينده با مشاركت هرچه بيشتر مردم همراه باشد با توجه به صحبتهاي آقاي رييسجمهور بايد نظارت را به اندازهاي اعمال كنند كه در دوره اول مجلس شوراي اسلامي وجود داشت؛ يعني يك نظارت حداقلي. وگرنه اين نظارت استصوابي كه به واسطهاش هر كس را كه صلاح ميبينند، آورده و هر كس كه صلاح نيست كنار ميزنند، باعث ميشود تا مردم علاقه كمتري براي حضور و مشاركت در انتخابات داشته باشند. اگر شوراي نگهبان به اين نتيجه برسد كه براي نشان دادن اقتدار و علاقه مردم ايران به انقلاب اسلامي بايد فضا را براي ورود انسانهاي صالح و شايسته باز كند، بسيار پسنديده است.
مشكل اينجاست كه شاخصهاي براي ارايه به مردم جهت انتخاب افراد وجود ندارد. مجلس بايد از افراد معتقد، متخصص و كارشناس تشكيل شود؛ كساني كه سابقه پاكدامني دارند و براي نماينده شدن هزينهاي نميپردازند. اين كافي نيست كه بگويند چون كسي از نظر دستگاه امنيتي و قضايي كشور مشكلي ندارد، ميتواند وارد مجلس شود؛ بلكه اين جزو حداقلهاست. بايد گفت بسياري افراد از اين نظر مشكلي ندارند اما پس صلاحيت علمي، تخصصي و تقوايي چه ميشود؟ بيترديد مردم اگر احساس كنند، مجلسي قرار است تشكيل شود كه صدا و سخن آنها را به گوش مسوولان ميرساند و به دنبال منافع خودش نيست، مشاركتي بالا به عمل ميآورند.» جماران
عدهاي بدون مجوز تجمع ميكنند و در حاشيه امن هستند
بهروز نعمتي، عضو هيات رييسه مجلس:«مجلس محل رجوع مردم است. ما مكانهايي را در كنار مجلس مشخص كردهايم كه مردم ميآيند و حرفهايشان را ميزنند. نميدانم مبناي حقوقي ابطال مصوبه دولت در خصوص تجمعات از سوي ديوان عدالت اداري چيست. اگر مردم بخواهند مسائل را مسالمتآميز مطرح كنند، اين پتانسيلي است كه در اختيار نظام قرار دارد. شايد بگوييم احزاب اين تجمعات را برگزار كنند و ما به عنوان قانونگذار، اختياري به احزاب بدهيم. البته نظام حزبي ما در حال حاضر خيلي كامل نيست و ممكن است اصناف، مجموعهها، گروهها و حتي جبهههايي حرفشان را در چارچوب قانون اساسي بزنند و در اين رابطه مجلس و قوه قضاييه بايد كمك كنند. بايد بستر برگزاري تجمعات در كشور فراهم شود. در حال حاضر زماني كه وزارت كشور مجوز ميدهد، تجمعات برگزار ميشود. اما قبلا به اين شكل بود كه يك عدهاي حتي اگر وزارت كشور هم اجازه نميداد، تجمع و هر كاري كه ميخواستند، انجام ميدادند و حاشيه امن هم داشتند. در نهايت اميدواريم مكانهايي براي تجمعات از سوي مجلس شوراي اسلامي مشخص شود.» اعتمادآنلاين
از عارف براي برقراري صلح با شوراي نگهبان استفاده كنيم
غلامرضا تاجگردون، رييس كميسيون برنامه و بودجه:«اصلاحطلبها متاسفانه نميتوانند ظرفيتها را به درستي تشخيص دهند. تصور ميكنند عارف چون سرليست بوده بايد حتما وارد ستيزهاي سياسي شود در صورتي كه ميتوان از او براي صلح با طرفهايي مانند شوراي نگهبان استفاده كرد. در مجلس دور پيشين اگر اختلافات خيلي شدت پيدا ميكرد، آقاي لاريجاني پا درمياني نميكرد بلكه آقاي ابوترابي بود كه وساطت ميكرد. آقاي باهنر با شوخي عنوان ميكردند كه «اگر آقاي ابوترابي در زمان واقعه كربلا حضور داشتند، جنگي اتفاق نميافتاد.» (خنده). خب چه اشكالي دارد كه اصلاحطلبان فردي مانند ابوترابي كه منصف است را به عنوان نماينده مذاكرهكننده با شوراي نگهبان انتخاب كنند.» خبرآنلاين