• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

نهمين جايزه معماري ميرميران برگزار شد

معماري بايونيك از باغ‌ ايراني تا مباني طراحي شهري

اعتماد| بزرگ‌ترين معماران ايران از داراب ديبا تا ايرج اعتصام، پيروز حناچي، محمود گلابچي و شهاب كاتوزيان، چهارشنبه شب در تالار «شهناز» خانه‌ هنرمندان گردهم آمدند تا نهمين دوره‌ جايزه‌‌ «ميرميران» را برگزار كنند.
در اين ميان چهره‌هاي هنري چون عباس كيارستمي و سيف‌الله صمديان نيز حضور داشتند. كيارستمي اما نه به عنوان فيلمساز كه به نوعي يكي از اعضاي هيات داوران، سال‌هاست در اين جايزه حضور دارد؛ اگرچه امسال فيلمي با موضوع جايزه هم ساخته بود كه به نمايش درآمد. موضوع جايزه امسال، «معماري بايونيك» - معماري طبيعت الگو- بود و اعضاي هيات داوران، آن‌طور كه خودشان مي‌گويند از نتيجه‌‌ آنچه شركت‌كنندگان پيشنهاد داده‌اند، رضايت دارند و مي‌گويند اتفاقات مهمي در اين خصوص شكل گرفته است.
از 9 سال پيش كه «هادي ميرميران» فوت كرد، دوستانش از جمله « ايرج اعتصام» همان‌زمان تصميم گرفتند تا بنيادي به نامش تاسيس كنند، بنيادي براي اعتلاي معماري ايران. چهارشنبه شب، اعتصام ضمن بيان دلايل شكل‌گيري اين بنياد تعداد شركت‌كنندگان امسال را بيشتر و كيفيت آثار را نيز بهتر توصيف كرد و گفت: «امسال ما ۲۱۱ شركت‌‌كننده داشتيم كه نشان از اعتماد و اطمينان علاقه‌مندان به اين مسابقه دارد. البته بنياد ميرميران صرفا كار برگزاري مسابقه را انجام نمي‌دهد و برنامه‌هاي آموزشي و پژوهشي نيز برگزار مي‌كند.»اين در حالي است كه در سال نخست، جايزه را به شش نفر از نفرات اول كنكور سراسري و آزاد دادند. بعد از آن، كساني كه پايان‌نامه‌هاي خوبي خلق كرده بودند اما از سال سوم شوراي سياستگذاري، تصميم گرفت به مسابقه معماري جنبه مفهومي بدهد و به مسائلي از جمله تاثير متقابل معماري در رابطه با عناصر طبيعت مانند نور، آب، خاك و غيره را مورد توجه قرار دهد.
«محمود گلابچي» - چهره‌ ماندگار در معماري و مهندسي راه و ساختمان- كه داراي كرسي يونسكو در معماري اسلامي و ايجاد‌كننده رشته‌هاي معماري متعدد از جمله «تكنولوژي معماري با گرايش معماري بايونيك» و «معماري ديجيتال» است؛ در خصوص موضوع جايزه امسال چنين توضيح داد: «معماري بايونيك يكي از جديدترين حوزه‌هاي معماري در مرزهاي دانش روز جهان و يكي از زمينه‌هايي است كه چشم‌اندازهاي بسيار گسترده‌اي را به سمت جهان امروز در حوزه معماري و البته ساير حوزه‌هاي طراحي باز كرده است. » او و همكارانش در دانشگاه تهران، امسال قصد دارند، كنفرانسي بين‌المللي با همين عنوان در دانشگاه تهران برگزار كنند تا زمينه‌هاي توسعه معماري بايونيك و الهام از طبيعت نه فقط در معماري بلكه حوزه‌هاي طراحي صنعتي، طراحي معماري و حتي مباني طراحي در شهر فراهم شود. «پيروز حناچي» - معاون شهرسازي و معماري وزارت راه و شهرسازي- تپه‌هاي عباس‌آباد از ساخته‌هاي «هادي ميرميران» را به عنوان يكي از يادگاري‌هاي او براي شهر تهران اشاره كرد و داراب ديبا هم درباره قضاوت جايزه معماري ميرميران، توضيحاتي داد: «اين‌بار هم مانند دوره‌هاي گذشته شخصيت‌هاي ممتازي در هيات داوري حضور داشتند مانند فريال جواهريان، صارمي، كاتوزيان، قهاري و كيارستمي كه هميشه به ما لطف داشته‌اند و با نگاه ويژه خود كارها را تحليل كرده‌اند. آثار اين دوره از جايزه بايد حاوي محتوا باشد، نكته ديگر اين بود كه طرح بايد چشم‌انداز تازه‌اي در كشور ايجاد مي‌كرد، اصالت طرح يكي ديگر از نكات مهم در اين جايزه بود، توجه به ارزش‌هاي جهاني با حفظ ارزش‌هاي ايراني اسلامي، نيز از نكات مدنظر هيات داوران جايزه معماري ميرميران بود، قدرت بيان و ارزش‌هاي زيباشناختي، نگاه به شهر، شهروند و... از ديگر فاكتورهاي مهم در اين جايزه بود.»در مراسم پاياني جايزه ميرميران، « فرزانه صادق» - مديركل دفتر معماري و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي- پيام «عباس آخوندي» - وزير راه و شهرسازي و رييس شوراي عالي شهرسازي و معماري- كه براي اين جايزه داده بود، قرائت كرد. علاوه بر وزير؛ «انجمن صنفي مهندسان مشاور معمار و شهرساز» و «سازمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي» نيز پيام‌هايي داده بودند. در پايان اين مراسم، با حضور اعضاي هيات داوران نهمين جايزه معماري ميرميران شامل ايرج اعتصام، داراب ديبا، علي‌اكبر صارمي، شهاب كاتوزيان، سيد‌عليرضا قهاري، محمود گلابچي، حميد ميرميران و عباس كيارستمي، پيروز حناچي، فريار جواهريان و عليزاده از برندگان تقدير به عمل آمد. در بخش معرفي طرح ويژه، طرحي مشترك از محبوبه خرم‌آبادي، طيبه فداييان و ساره خليفه معرفي شد. در بخش طرح‌هاي منتخب نيز طرح مشترك معين، مهدي و نسرين مرادي، طرح مشتركي از محمدهادي گلستاني و ريحانه رشيدفرخي، طرح مشتركي از محسن نورپور، جلال قربان‌پور و عليرضا زيبايي‌نژاد، طرح مشترك وحيد قادري، مهسا الهي‌وفا، فاطمه سادات‌لطفيان و فريبا فيروزبيگدلي، طرح مشترك احسان طالبيان و پريسا هودشاهي و طرح‌هاي سروناز سمركن، حبيب حواسي‌زاده، مهسا شيرعلي، محمد رفاهي رحمت‌طلب و ميترا قاسمي
به عنوان برگزيده معرفي و تقدير شدند. همچنين طرح مشتركي از علي دبيريان و اميرنصر فولادخواه به عنوان برنده رتبه سوم، طرح مشتركي از مرجان فرضيان و ليليا ميناسيان به عنوان برنده رتبه دوم و طرح مشتركي از علي طباطبايي، مارال هاشميان، دلارام كوهستاني و صبا مهدي به عنوان رتبه اول اين دوره از جايزه معماري ميرميران، معرفي شدند. همچنين از طرف كرسي يونسكو، محمود گلابچي، لوح تقديري براي برگزاركنندگان اين مسابقه اهدا كرد و از سهراب كوچك نيز تقدير به عمل آمد. علاوه بر نفرات اول تا سوم، به ۱۰ طرح منتخب لوح تقدير بنياد معماري ميرميران و كرسي يونسكو در معماري اسلامي اهدا شد.
«هادي ميرميران» از بزرگ‌ترين و شناخته‌شده‌ترين معماران ايراني است. كافي است به چهار دهه فعاليت حرفه‌اي او نگاهي داشت و آثاري كه خلق كرد: شهر جديد بهارستان در اصفهان، ساختمان كانون وكلاي دادگستري مركز، ساختمان كنسولگري ايران در فرانكفورت، ساختمان مركزي بانك توسعه صادرات ايران و بسياري از آثار‌ديگر. البته او مثل هر هنرمند ايراني ديگر، همان‌اندازه كه كارهاي كرده دارد، كارهاي نكرده هم دارد؛ ايده‌هايي كه هيچ‌وقت محقق نشدند و از نمونه‌هايش مي‌توان به طرح ساختمان كتابخانه ملي ايران و ساختمان موزه ملي آب اشاره كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون