• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3228 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۵ ارديبهشت

تاثيرگذارترين منتقد ادبي قرن بيستم درگذشت

«مير هوارد آبرامز» منتقد و مدرس ادبيات كه با ويراستاري «نورتون آنتالوژي تاريخ ادبيات انگليس» به شكل‌گيري معيارهاي ادبيات مدرن كمك شاياني كرد و با نگارش يكي از تحسين‌شده‌ترين آثار نقد ادبي قرن بيستم به جمع نخبگان ادبي پيوست، در سن 102 سالگي درگذشت.
به گزارش گاردين، رييس دانشگاه كورنل روز چهارشنبه مرگ «آبرامز» را تاييد كرد و از دادن اطلاعات بيشتر خودداري كرد. براساس گزارش وبسايت دانشگاه ايتاكا، دانشگاهي كه «آبرامز» سال‌ها عضو گروه استادان انگليسي اين دانشگاه بود، «آبرامز» روز سه‌شنبه در آسايشگاه سالمندان كندالِ ايتاكا درگذشت. علت مرگ او ذكر نشده است.
دهه 1950، هنگامي كه «مير هوارد آبرامز» مدرس دانشگاه كورنل بود، ناشري با عنوان «دبليو دبليو نورتون» از او خواست رياست يك گروه ويراستاران خبره و متخصص داراي برترين و اساسي‌ترين آثار انگليسي را برعهده بگيرد. نخستين نسخه «نورتون آنتالوژي» سال 1962 منتشر شد و مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفت. «آبرامز» تا هشتادوچند‌سالگي‌اش روي هفت نسخه از «نورتون آنتالوژي» كار كرد و اين مجموعه يكي از مهم‌ترين كتاب‌هاي دانشجويان ادبيات شناخته شد.
سال 1953 «آينه و لامپ» را نگاشت. «آينه و لامپ» اثري نوآورانه درباره نظريه‌هاي ادبي بود كه «آبرامز» در آن به «بايرون»، «كيتس» و ديگر شعراي بريتانيايي مكتب «رمانتيسيسم» اداي احترام كرده بود. اين كتاب بر تاثير زندگي نويسنده و احساسات او بر آثارش تاكيد كرده بود. «آينه و لامپ» جايگاه بيست‌وپنجم را در فهرست كتابخانه مدرن بزرگ‌ترين كتاب‌هاي انگليسي‌زبان غيرداستاني قرن بيستم به خود اختصاص داده است.
قبل از انتشار «آينه و لامپ»، «تي.‌اس.‌اليوت» مكتب رمانتيك را به باد انتقاد گرفت و آثار آنها را بي‌اعتبار جلوه داد. «تي.‌اس.‌اليوت»، «بايرون» را شخصي با «اختلالات ذهني» خوانده بود و معتقد بود «شلي» و «كيتس» آنقدرها هم كه خيال مي‌كنند شعراي بزرگي نيستند. اما «آبرامز» معتقد بود كه «رمانتيك‌ها» با رها كردن احساسات و تخيلات تاريخچه شعر را تغيير دادند و نيرو بخشيدند. «رمانتيك‌ها» خود را از بردگي دنياي واقعي جدا كردند (آينه) و در عوض با نگارش «لامپ‌ها» الهامات شخصي شاعر را روشن كردند. از آثار تاثيرگذار «آبرامز» در زمينه تاريخ اجتماعي و سياسي مي‌توان به كتاب‌هاي « Natural Supernaturalism » و «شير بهشت» اشاره كرد. جولاي 2012 در صدمين سالگرد تولد «آبرامز» مجموعه مقاله‌هاي او تحت عنوان «بعد چهارم يك شعر» منتشر شد. جولاي 2014 براي « گسترش آگاهي عموم از مكتب رمانتيك و بسط‌ و توسعه ادبيات» موفق به دريافت مدال هنرهاي ملي از «باراك اوباما» شد. «توماس پينچن» رمان‌نويس و «هارولد بلوم» منتقد از شاگردان برجسته «آبرامز» بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون