چندهمسري به استحكام خانواده ضربه ميزند
سيد علي علامه
درست است كه در قرآن تعدد زوجات مطرح شده و جايز است، اما در قرآن آمده است كه در چندهمسري بايد عدالت رعايت شود، حال بايد پرسيد چه مردي در اين شرايط سخت اقتصادي ميتواند عدالت را بين همسران خود رعايت كند. مردم شاهد هستند كه با چندهمسري اختلاف خانوادگي چند برابر ميشود و جداي از اينكه چندهمسري خوب يا بد است، بر اساس آنچه در قرآن آمده، گفته شده كه جايز است، اما نيامده كه مستحب است يا اينكه ثواب دارد. برخي با استناد به اينكه تعداد زنان بيهمسر در جامعه زياد شده ميگويند كه چندهمسري ميتواند جلوي فساد و فحشا را بگيرد در حالي كه اين موضوع در آينده نه تنها مشكلي را حل نميكند، بلكه به مشكلات خانواده نيز اضافه ميكند. در ايران ديدگاه در خانواده اين است كه زن و شوهر تا پايان عمر در كنار هم زندگي كنند و اصل هم بر تكهمسري است. ما نميتوانيم سنتها را عوض كنيم و حتي نميتوانيم بگوييم كه اين سنت اشتباه است و نياز به دگرگوني دارد و به جاي آن چندهمسري را پيشنهاد دهيم. آيا در حال حاضر همه مشكلات جامعه ما حل شده و مشكل فقط چندهمسري است يا بايد در اين شرايط به فكر حل مشكلات جامعه بود؟ بايد توجه ويژه داشته باشيم با اين همه مشكلات اقتصادي كه خانوادهها در حال حاضر دارند، آيا چندهمسري ميتواند مشكلي از دوش خانوادهها بردارد؟ افرادي كه در مورد چندهمسري نظر ميدهند بهتر است خودشان و فرزند دختر خود را در اين جايگاه تصور كنند، آيا راضي ميشوند كه داماد آنها چند همسر اختيار كند و آيا اين موضوع را براي زندگي دخترانشان هم ترجيح ميدهند؟
مدرس حوزه و مشاور سبك زندگي اسلامي- ايراني