• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4518 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ آذر

تلاش براي تعلق خاطر شهروندان به شهر

علي امام

ضرورت دستيابي به حمل و نقل عمومي موضوعي است كه وجود آن از همان زمان كه «طهران» براي راه‌اندازي واگن اسبي و تراموا تلاش مي‌كرد، احساس مي‌شد. با اين تفاوت كه اكنون بيش از پيش مي‌دانيم زندگي پرشتاب و مدرن امروز، بدون اولويت قرار دادن انسان به عنوان محور اصلي هر آنچه توسعه بايد براي او رخ دهد، به دشواري‌اي فرساينده بدل مي‌شود. شتاب زندگي امروز اگر با تلاش براي گسترش تعاملات اجتماعي و ايجاد مولفه‌هاي هويتي براي تعلق خاطر به محيط زندگي همراه نباشد، سلامت روان و اجتماع در خاموشي‌اي سريع به يغما مي‌رود. در اين ميان توسعه حمل و نقل عمومي يكي از مهم‌ترين راه‌حل‌هاي جريان روان زندگي در كلانشهرهاي شلوغ و پرجمعيت و حفظ انرژي، هزينه و وقت براي مردمي است كه در اين گستره پرشتاب امروز بي‌تاب اندكي وقت و انرژي هستند كه براي خودشان ذخيره كنند. توسعه مترو در كلانشهرها در كنار ساير مدهاي حمل و نقل مي‌تواند يكي از مهم‌ترين راهكارهايي باشد كه اجراي سياست‌هاي توسعه شهر را بر پايه رضايت و رفاه انسان‌ها پيش مي‌برد. در اين راستا ضرورت احداث و توسعه مترو تهران به عنوان پايتخت كشورمان براي اولين مرتبه در سال 1347 و در قالب اولين طرح‌ جامع شهري ديده شد و آنچه امروز دوم آذر ماه و در چهل و چهارمين سالگرد تاسيس شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) مشاهده مي‌كنيم، بيانگر سال‌ها تجربه‌اندوزي و تلاش خانواده صنعت ساخت مترو در پايتخت ميهن عزيزمان است.

ساخت و راه‌اندازي 7 خط مترو در اين چهار دهه در تهران متخصصان و افراد زبده‌اي را در اين صنعت براي كشورمان تعليم داده به گونه‌اي كه امروز با افتخار مي‌توانيم بگوييم، متروي تهران موضوعي ملي و متخصصان آن همچون گذشته آماده انتقال آموخته‌هاي ارزشمندشان به ساير شهرهاي كشور عزيزمان هستند. اما اثرگذاري‌اي كه توسعه اين خطوط در كاهش آشكار آلودگي هوا و گره‌هاي ترافيكي و كاهش پنهان انواع بيماري‌هاي ناشي از آلودگي هوا و نيز حفظ محيط‌زيست زندگي‌مان داشته، دستاوردي است كه سهل‌انگاري در آن را هيچ تلاش ديگري جبران نمي‌كند.

ممكن است از سال‌هاي گذشته تاكنون متناسب با تلاش‌هاي شبانه‌روزي خانواده بزرگ مترو در پايتخت به دليل شرايط سخت تحريم‌ها و سياستگذاري‌هاي ناصحيح در تخصيص بودجه مترو آنچنان كه در قدر و لياقت مردم عزيز تهران است، امكان توسعه خطوط ميسر نشده باشد اما يادآوري تلاش‌ها و جانفشاني‌هاي هزاران زحمتكش خانواده بزرگ مترو ما را وامي‌دارد با افتخار چهل و چهارمين سالگرد تاسيس اين صنعت كاربردي و ارزشمند را در پايتخت ميهن عزيزمان گرامي بداريم و تلاش‌هايمان را براي تكميل و توسعه خطوط با رعايت بالاترين استانداردهاي جهاني دوچندان كنيم. روزي را با استعانت از توفيقات الهي پيش چشم داريم كه در افق طرح جامع حمل و نقل ريلي تهران بزرگ شبكه كامل شده و خطوط متروي تهران لااقل متكفل 10 ميليون سفر روزانه شهروندان عزيز باشد.

بايد بدانيم كه تلاشگران مترو در زير پوست شهر با سختي دو چندان نسبت به سال‌هاي گذشته فعاليت مي‌كنند اما همان‌قدر كه به همت خود براي تكميل و توسعه خطوط جديد در قالب اعمال حلقه‌هاي خطوط و گسترش پوشش كامل ريلي براي شهروندان ايمان دارند نسبت به همراهي سياست‌هاي كلان كشور و نگاه ويژه مسوولان براي حل مشكلات شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو) در حوزه تامين منابع مالي چشم اميد دارند.

بدون شك آنچه منجر به ثمر دادن هر نوع حمايت، همراهي و همدلي در هر ساختار سازماني است، وجود سرمايه انساني است؛ لذا زنان و مرداني كه در سال‌هاي گذشته ،ايام عمرشان را در مسير توسعه حمل و نقل عمومي به ويژه مترو قرار داده‌اند، شايسته تقديرند. هر چند كه دست و زبانمان قاصر است از بزرگداشت شايسته و در حوزه كساني است كه از جان يا سلامتي خود در گذشته، حال و آينده براي توسعه حمل و نقل عمومي در جاي جاي ميهن عزيزمان گذشته‌اند و همچنان مي‌گذرند. شايد اگر فداكاري اين زحمتكشان نبود امروز نمي‌توانستيم افق تلاش‌هاي‌مان را در آينده نه ‌چندان دور دستيابي به حمل و نقل انسان‌محور قرار دهيم. براي تك‌تك اعضاي خانواده بزرگ و عزتمند مترو آرزوي سلامتي و توفيق دارم.

مدير عامل و نايب‌ رييس هيات ‌مديره شركت راه‌آهن شهري تهران و حومه (مترو)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون