• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4518 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳ آذر

تاكسيراني تهران هم تعيين سهميه بنزين را به ميزان تردد منوط دانست

گروه اجتماعي| يكسال قبل وقتي زمزمه‌هايي مبني بر سهميه‌بندي بنزين مطرح شده بود تاكسي‌هاي اينترنتي نگران آن بودند كه چگونه در سهميه‌بندي مورد توجه برنامه‌ريزان قرار مي‌گيرند و تاكيد مي‌كردند با توجه به پايش مستمر راننده و خودرو توسط نرم‌افزار سيستم آنها امكان اجراي دقيق سهميه‌بندي بنزين را داراست. اكنون و در حالي كه 10 روز از زمان سهميه‌بندي بنزين سپري شده است مديرعامل سازمان تاكسيراني اعلام كرد كه سهميه‌بندي بنزين رانندگان تاكسي بايد بر مبناي پيمايش آنها محاسبه شود. چيزي كه پيش‌تر از آن ياد شده بود اين بود كه عملا نظارت بر تاكسي‌هاي سنتي به دليل نداشتن سيستم پايش ممكن نيست و صرف آنكه به تاكسي‌هاي سنتي سهميه‌ تعلق بگيرد مشكلي از حمل و نقل عمومي رفع نمي‌كند. عليرضا قنادان مديرعامل سازمان تاكسيراني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه خوشبختانه دولت با افزايش 50 ليتري بنزين براي رانندگان تاكسي دوگانه‌سوز موافقت كرده است، گفت: بر همين اساس بنزين سهميه‌اي براي رانندگان تاكسي دوگانه‌سوز 250ليتر و براي تاكسي‌هاي معمولي 400 ليتر خواهد بود. او با بيان اينكه معتقديم كه سهميه‌بندي بنزين براي رانندگان تاكسي بايد براساس يك نظام عادلانه و بر مبناي پيمايش باشد، توضيح داد: اگر راننده تاكسي فعال باشد قطعا 250ليتر براي فعاليت او كم است و بايد افزايش يابد و در عين حال رانندگاني داريم كه يا فعال نيستند يا در سازمان‌هاي دولتي فعاليت مي‌كنند كه براي آنها نيز اين ميزان سهميه بسيار زياد است. قنادان همچنين با بيان اينكه ممكن است زمينه سوءاستفاه از تاكسي‌ها با اين شيوه سهميه‌بندي فراهم شود، گفت: ما معتقديم كه سهميه‌بندي بنزين تاكسي‌ها ‌بايد براساس پيمايش باشد و شهرداري تهران اين آمادگي زيرساختي را دارد كه پيمايش تاكسي‌ها را محاسبه كند تا بر اساس آن بنزين به رانندگان تاكسي تخصيص داده شود.

سيستم تاكسيراني ما هنوز سنتي است و استارت‌آپ‌هايي با ورود به عرصه حمل و نقل درون‌شهري تحولاتي در اين عرصه رقم زدند؛ موضوعي كه مدت‌ها محل بحث بين دو گروه كسب و كارهاي اينترنتي و طرف مقابل شهرداري‌ها و وزارت كشور بود. اين موضوع البته در ابتداي مهر امسال به يك توافق ميان تاكسي‌هاي اينترنتي و شهرداري تهران منجر شد. اما آنچه در بحث ميان دو گروه جالب توجه بود مقوله نظارت بر كيفيت و كميت كار تاكسي‌هاي اينترنتي بود؛ چيزي كه در مورد تاكسي‌هاي سنتي وجود ندارد. تاكسي‌هاي اينترنتي به سبب داشتن برنامه‌اي كه مسيرهاي آنها را از ابتدا تا انتهاي مقصد ثبت مي‌كند هر لحظه‌ مي‌توانند بگويند يك راننده در روز چه تعداد سفر و چه ميزان مسافتي را طي كرده‌اند. از سوي ديگر خاطرات سال 86 و 87 نشان مي‌دهد در آن زمان كه براي نخستين‌بار در دولت نهم سهميه‌بندي بنزين صورت گرفت حواشي سوءاستفاده براي فروش سهميه ايجاد شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون