• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

زير ذره بين اقتصاد

برخي چاله‌هاي زندگي مردم به خاطر تپه‌هاي ساخت بانك‌هاست|‌نماينده مردم تهران در مجلس گفت: يك بانك خصوصي و يك بانك دولتي كه مداركش پيش بنده است، براي دور زدن قانون، ضربدري عمل كرده و به شركت‌هاي يكديگر وام مي‌دهند.
به گزارش الف، احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در نشست علني ديروز مجلس در سخناني به عنوان موافق دو فوريت طرح استفساريه قانون پولي و بانكي كشور و ماده ۳۹، اظهار داشت: برخي از موسسات اعتباري غيربانكي به نهادهايي متصل هستند، با اين شرايط آيا نبايد بانك مركزي روي عملكرد اين موسسات نظارت داشته باشد؟
وي افزود: بانك‌هاي خصوصي و موسسات غيربانكي برخلاف قانون اعتبارات را از دست مردم جمع مي‌كنند و به شركت‌هاي خودشان وام مي‌دهند نه به مردم مستحق، از اين بدتر قانون را دور مي‌زنند.
احمد توكلي درباره تشكيل موسسات مالي گفت: يكي از اين موسسات به نام حجت هشتم است كه سه بار نامه رسمي بانك مركزي را پاسخ نداده است، در حالي كه در اين نامه ذكر شده اعضاي هيات رييسه اين موسسه معرفي شوند، اما آنها خودداري كرده‌اند.

قيمت آب هنوز افزايش نيافته است|مديركل دفتر بررسي‌هاي اقتصادي آبفاي كشور با بيان اينكه قيمت آب در سال جاري هنوز افزايشي نداشته است، گفت: بر اساس قانون بودجه تعيين تعرفه آب در سال جاري بر عهده شوراي اقتصاد گذاشته شده است. معصومه آذرگون با بيان اينكه تعرفه‌هاي آب در سال 92 به‌طور يكنواخت 20 درصد افزايش يافت، گفت: هنوز تعرفه‌هاي آب در سال جاري افزايش نيافته است اما بايد اذعان كرد افزايش حتي بيش از 20 درصد نيز كفاف هزينه‌هاي خدمات‌رساني به مردم را نمي‌دهد. تعيين تعرفه‌هاي آب و فاضلاب در سال جاري بر عهده شوراي اقتصاد گذاشته شده است.

زمزمه احتمال افزايش ۱۵ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي| در شرايط ركود بازار خريد و فروش خودروهاي داخلي، زمزمه افزايش ۱۵ درصدي قيمت خودروهاي وارداتي در بازار به گوش مي‌رسد. در حالي هفته اول دومين ماه سال 94 سپري مي‌شود كه بازار خريد و فروش خودرو همچنان در ركود به سر برده و كمتر خريدي در آن صورت مي‌گيرد. فعالان بازار خودرو معتقدند هنوز هيچ تحركي در بازار اتفاق نيفتاده و مردم در انتظار رفع بلاتكليفي قيمت خودرو هستند. يكي از فروشندگان خودرو در همين ارتباط به خبرنگار تسنيم، گفت: ركود بازار خودرو اواخر ارديبهشت يا اواسط خرداد ماه برطرف خواهد شد.

فازهاي17 و 18 تابستان به بهره‌برداري كامل مي‌رسند|تكميل فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي در سال جاري در راستاي افزايش توليد گاز به ميزان 100 ميليون متر مكعب تا پايان سال 1394 در دستور كار قرار گرفته است و آن‌طور كه وزير نفت وعده داده بهره‌برداري رسمي از اين فازها در تابستان سال جاري صورت مي‌گيرد. فاز 17 در سال گذشته 18 ميليون متر مكعب به توليد گاز كشور اضافه كرد و بنا به برنامه‌ريزي صورت گرفته، 28 ميليون متر مكعب از سكوي دريايي اين فاز و 20 ميليون متر مكعب نيز از فازهاي شش تا هشت پارس جنوبي در پالايشگاه اين فاز فرآورش خواهد شد.

بحران هويت در سكونتگاه‌هاي شهري موج مي‌زند| وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه حق دسترسي آزاد به اطلاعات از حقوق اوليه شهروندان است، اظهار كرد: در ايران با بحران هويت روبه‌رو هستيم. عباس آخوندي، با بيان اينكه هنوز اصلي‌ترين مساله ما هويت است، گفت: از جمله مثال‌هاي آن مي‌توان به توسعه شهري به شكل افسار گسيخته اشاره كرد. تصور ما اين است كه اگر به احداث جاده و راه‌ها بپردازيم مشكلات حل شده است اما وقتي سكونتگاه‌هاي شهري را مورد بررسي قرار مي‌دهيم با مشكلات بسيار زيادي روبه‌رو مي‌شويم. همچنين نبود حس تعلق در محله‌هاي شهري از ديگر مسائلي است كه گرفتاري‌هاي زيادي ايجاد كرده است.
آخوندي همچنين افزود: اگر حق دسترسي آزاد شهروندان به اطلاعات محقق مي‌شد آيا حقوق شهروندي به اين راحتي از سوي مديران مورد مبادله قرار مي‌گرفت؟در شرايطي كه تمام حقوق شهروندان خريد و فروش مي‌شود چه چيزي از معماري اسلامي باقي مي‌ماند كه با ايجاد يك هلال در چارچوب‌ها بخواهيم راجع‌به آن صحبت كنيم و نام آن را معماري اسلامي بگذاريم.

قيمت نفت كاهش نمي‌يابد| نماينده سابق ايران در اوپك با بيان اينكه بعيد مي‌دانم اعضاي اوپك تا پيش از اجلاس ژوئن اقدام به برگزاري نشست اضطراري كنند، گفت: در صورتي كه كشورهايي كه سهم ايران در بازار نفت را گرفته‌اند همكاري كنند با افزايش عرضه نفت ايران، قيمت‌ها كاهش نخواهد يافت. محمد علي خطيبي درباره تاثير افزايش عرضه نفت ايران بر قيمت نفت پس از لغو تحريم‌ها، اظهار كرد: اين امر به ميزان توليد ساير اعضاي اوپك بستگي دارد، اگر اعضايي كه ميزان توليد خود را افزايش داده و بازار ما را گرفته‌اند همكاري كنند، حداقل تاثير را بر كاهش قيمت نفت به دليل افزايش عرضه ايران شاهد خواهيم بود اما اگر بازار مديريت نشود با تشديد اضافه عرضه قيمت مورد فشار قرار خواهد گرفت.

برنامه‌اي براي تغيير سهميه بنزين نداريم| رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: تاكنون صحبتي مبني بر تغيير در ميزان سهميه بنزين براي سال 94 نشده است. فيض بخش افزود: هيچ نظر رسمي درباره تغيير در ميزان سهميه بنزين انواع خودروها اعلام نشده است و برنامه‌اي هم براي اين تغيير نداريم. وي در پاسخ به اين پرسش كه «با توجه به افزايش نرخ كرايه‌ها، آيا ممكن است اين مساله بر قيمت بنزين نيز تاثيرگذار باشد؟» گفت: براي افزايش قيمت بنزين نيز صحبتي نشده است و اگر درخصوص قيمت يا ميزان سهميه‌ها قرار بر تغيير باشد، حتما قبل از اجرا، اطلاع‌رساني خواهد شد.

يارانه توليد نقدي پرداخت شود| دبير انجمن سيمان گفت: بهتر است يارانه بخش توليد به صورت نقدي و مستقيم پرداخت شود تا بابت سرمايه در گردش كارخانه‌ها مورد استفاده قرار گيرد. عبدالرضا شيخان گفت: بهتر است يارانه بخش توليد به صورت مستقيم به توليدكنندگان پرداخت شود تا بتوانيم با استفاده از آن، ميزان نقدينگي در گردش كارخانه‌ها را افزايش دهيم. اگر اين امكان براي دولت فراهم نيست، بهتر است تسهيلات ارزان‌ قيمت از محل يارانه‌ها به بخش توليد پرداخت شود تا بخشي از نقدينگي مورد نياز كارخانه‌ها تامين شود. در حال حاضر ميزان نقدينگي كارخانه‌هاي سيماني كاهش يافته كه دليل اصلي اين مساله، ركود بازار و مشكل فروش محصول است.

شوراي نگهبان لايحه رفع موانع توليد را تاييد كرد| رييس كميسيون حمايت از توليد مجلس گفت: شوراي نگهبان لايحه رفع موانع توليد را تاييد كرد و اين قانون هفته جاري از سوي رييس مجلس به دولت ابلاغ مي‌شود. حميدرضا فولادگر از رفع ايرادات لايحه رفع موانع توليد رقابت‌پذير از سوي شوراي نگهبان خبر داد و اظهار داشت: اين لايحه مورد تاييد شورا قرار گرفته و روند اداري خود را براي ابلاغ به دولت طي مي‌كند. رييس كميسيون حمايت از توليد مجلس با بيان اينكه لايحه حمايت از توليد در هفته جاري از سوي رييس مجلس به دولت ابلاغ خواهد شد، اضافه كرد: بخشي از اين قانون نياز به آيين‌نامه دارد و بخش‌هايي نيز از هم‌اكنون مي‌تواند بدون آيين‌نامه اجرايي شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون