هتلهاي تهران با يارانه زندهاند
گروه اجتماعي|هتلها و موزهها به عنوان بدنه اصلي گردشگري كشور در حالي قرار است پذيراي گردشگران باشند كه به گفته رييس شوراي اسلامي شهر تهران، در كشور درآمدي از ناحيه گردشگري باتوجه به بازديد گردشگران داخلي و خارجي به دست نميآيد و موزهها و هتلها تنها با يارانههايي كه ميگيرند، زنده ماندهاند.
محسن هاشميرفسنجاني، رييس شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه كميته ميراث فرهنگي و گردشگري شوراي شهر تهران، به گزارش «اسكاننيوز» صنعت گردشگري را يكي از ابزار ارزان براي درآمدزايي خواند و گفت: «وقتي از شغل ارزان صحبت ميشود، فورا گردشگري مطرح ميشود و اين در حالي است كه اكثر كشورهايي كه توسعهيافتگيشان سرعت گرفته از همين ناحيه اقدام كردهاند و ما متاسفانه از اين ناحيه عقب هستيم.» نبود نگاه واقعبينانه در حوزه گردشگري عاملي است كه بهزعم هاشمي باعث شده حاكميت نتواند در اين حوزه زمينه مناسبي را براي توسعه گردشگري فراهم كند. هاشمي با قياس وضعيت ايران و چين به جمعيت بالاي اين كشور آسيايي اشاره كرد و گفت: «امروز كشور چين باتوجه به درآمد بالا، با جمعيت زيادي كه دارد جزو كشورهاي با سرانه درآمد پايين محسوب ميشود اما در همين كشور وقتي گردشگران بخواهند از جاذبههاي گردشگري نظير ديوار چين بازديد كنند در صورت بازديد همهجانبه بايد قيمتي گزاف پرداخت كنند و اين يعني درآمد.» هاشمي با بيان اينكه در راستاي توسعه صنعت گردشگري در نقطه ابتدايي بايد اقتصاد كشور به سمت درآمدهاي واقعي سوق پيدا كند، افزود: «مشكل ديگر بحث تحريمها است كه سبب شده تهران وضعيت واقعي يك شهر گردشگرپذير را نداشته باشد، امروزه كسي نميتواند با كارت اعتباري در تهران هزينهاي پرداخت كند و لذا اگر بخواهيم گردشگري را به صورت واقعي فعال كنيم بايد به اين مسائل توجه ويژه داشته باشيم.» هاشمي در ادامه سخنان خود از لزوم پرداختن به ظرفيتهايي نظير مسائل ترانزيتي سخن گفت و افزود: «امروز شهر دوبي در سال ۷۰ ميليون سفر دارد و تركيه هم اين راه را در پيش گرفته و مسير ترانزيت اروپا به آسيا شده است، اين در حالي است كه تهران با قرار داشتن در ارتفاع يكهزار و ۲۰۰ متر از سطح دريا بسيار شرايط بهتري از اين شهرهاي همسطح دريا دارد.» در واقع هواپيماها براي بلندشدن از زمين سوخت بسياري مصرف ميكنند و اگر در ارتفاع بلندتري باشند، سوخت، هزينه و فاصله كمتري را خواهند داشت و به گفته هاشمي ميتوان با ترانزيت مسير فرودگاهي درآمد ۴ تا ۵ ميليارد دلاري براي تهران به ارمغان آورد.