• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3230 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت

رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور در گفت‌وگو با «اعتماد»:

وزير كشور عقب‌نشيني نكرد

افشاگري وظيفه ما نيست

گروه سياسي| گزارشي كه روز گذشته وزير كشور در صحن علني مجلس به نمايندگان ارايه داد با تحليل‌هاي مختلفي روبه‌رو شد. برخي گفتند كه وزير كشور عقب‌نشيني كرده است و برخي از او انتقاد مي‌كردند. هر چه كه بود عبدالرضا رحماني فضلي مثل دو سالي كه از وزير شدنش مي‌گذرد بازهم با مجموعه‌اي از انتقادات روبه‌رو شد. با بابك دين‌پرست رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور گفت‌وگويي كرديم تا روشن شود كه بالاخره وزير كشور از موضعش عقب‌نشيني كرده است يا خير؟ دين‌پرست مي‌گويد كه وزير از ابتدا هشدار داده بوده و بنايي براي افشاگري و اعلام اسامي و اين‌گونه مسائل نبوده است. متن گفت‌وگوي «اعتماد» با دين‌پرست را در ادامه مي‌خوانيد:

 نكته مهمي كه در مورد حضور روز گذشته وزير كشور در مجلس و ارايه گزارش در صحن علني وجود دارد اين است كه گفته مي‌شود آقاي رحماني‌فضلي از اظهارات قبلي خود عقب‌نشيني كرد. شما اين تعبير را قبول داريد؟

ببينيد از همان ابتداي اسفندماه سال گذشته كه وزير كشور بحث پول‌هاي كثيف را مطرح كرد موضوع به درستي در رسانه‌ها منتشر نشد و از جمله هشدار‌آميز وزير كشور برخي به شكلي كه مي‌خواستند استفاده كردند. موضوعي كه وزير كشور در جمع فرماندهان نيروي انتظامي و روساي پليس مبارزه با مواد مخدر مطرح كرد «امكان ورود پول‌هاي كثيف به صحنه‌هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و از جمله سياست و انتخابات» بود. وزير در آن سخنراني تنها هشدار دادند كه ممكن است پول‌هاي كثيف ناشي از قاچاق به سياست وارد شوند. وگرنه وزير كشور نه از فرد خاصي صحبت كرد و نه قشر خاصي را متولي اين كار دانست. متاسفانه برخي رسانه‌ها اظهارات وزير كشور را با جهت‌گيري‌هاي خاص خود پوشش دادند و برداشت خود را منتشر كردند. مجددا در ديدار نوروزي وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با مخدر با كاركنان اين ستاد كه حتي يك خبرنگار هم حضور نداشت بر ضرورت شناسايي منابع مالي قاچاقچيان و برخورد با بنيان‌هاي اقتصادي قاچاق مواد مخدر اشاره كردند. متن اين اظهارات در سايت روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر منتشر شد اما بازهم انتشار آن در رسانه‌ها به شكلي صورت گرفت كه گويا وزير كشور حزب خاصي را مد نظر دارد. در حاشيه جلسه شواري اجتماعي هفته گذشته نيز خبرنگاري در مورد دعوت يكي از اعضاي هيات رييسه مجلس از وزير كشور پرسيد كه آقاي رحماني‌فضلي هم اعلام كرد كه من به عنوان وزير كشور موظفم هر زماني نمايندگان مجلس سوالي داشته باشند در مجلس حضور پيدا كنم و به سوالات آنان پاسخ دهم. اما مشاهده كرديد كه برخي رسانه‌ها بازهم اين خبر را بر اساس تمايلات خود منتشر كردند كه پس از اطلاع وزير كشور براي روشنگري موضوع عين جوابيه ايشان روي سايت وزارت كشور منتشر شد و به رسانه‌ها نيز تذكر داده شد.

 يعني بحث از ابتدا يك اشتباه رسانه‌اي در رساندن منظور وزير كشور بوده است؟

ببينيد وزير كشور از همان ابتدا تا همين ديروز يعني در اين فاصله سه ماهه تنها بر يك موضوع تاكيد داشتند آن هم تاكيد بر اصل انكارناپذير وجود پول‌هاي كثيف ناشي از اقدامات مجرمانه و غيرقانوني در چرخه اقتصادي كشور و امكان ورود آن به عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، سياسي و قدرت بود. شما اين لحن هشدارگونه را در تمام اظهارات وزير كشور مي‌توانيد ببينيد. هيچ‌وقت قرار نبود وزير كشور اسم افرادي را منتشر كند. وزير روز گذشته هم كه به مجلس رفت اطلاعات و كيس‌هاي بسيار خوبي را كه دلالت بر پيچيدگي و سازمان‌يافتگي اقدامات مجرمانه و فعاليت‌هاي غيرقانوني منجر به شبكه‌هاي سازمان‌يافته توليد پول‌هاي كثيف داشت با خود به مجلس برد، اما متاسفانه به دليل اينكه سوالات خيلي زياد بود و وزير متمركز بر توضيح اين شد كه از ابتدا هشدار داده است، فرصت بيان اين اطلاعات نشد. اصلا وظيفه وزارت كشور نيست كه افشاگري كند.

 من هنوز جواب سوالم را نگرفتم كه بالاخره وزير كشور عقب‌نشيني كرد يا خير؟

اصلا بحث عقب‌نشيني معني ندارد. عقب‌نشيني زماني صورت مي‌گيرد كه فرد از موضعي كه در گذشته گرفته بوده است عقب‌نشيني كند. وزير تنها از بي‌انضباطي‌هاي موجود در حوزه اقتصادي صحبت كرده و هشدار داده بود كه مراقبت كنيم اين بي‌انضباطي‌ها به عرصه سياست وارد نشود. بازهم مي‌گويم وزير تنها نسبت به يك «احتمال» هشدار داد. البته وجود موضوع پول‌هاي كثيف غيرقابل انكار و در كشور جاري است اما وزير وظيفه‌اي براي افشاگري در اين زمينه ندارد و تنها هشدار و تاكيد داشت.

 البته اين بحث مطرح است كه وزير كشور به دليل علني بودن جلسه نتوانستند اطلاعات و آمارهاي خود را به خوبي ارايه بدهند و به بياني دست وزير براي ارايه اطلاعات باز نبود. فكر نمي‌كنيد اگر جلسه غير علني بود وزير بهتر مي‌توانست اطلاعات خود را به نمايندگان بدهد؟

بعد از دعوت مجلس از آقاي رحماني‌فضلي نامه‌اي، از سوي ايشان به مجلس نوشته شد و وزير كشور خواهان حضور در جلسه غيرعلني مجلس شد اما به نظر من قطعا براي عدم پذيرش اين درخواست از سوي نمايندگان هم استدلال‌هايي وجود داشته است. آنقدر فضا مسموم شده بود كه اين تصور اشتباه وجود داشت كه قرار است وزير كشور با اسامي تعدادي از مسوولاني كه از پول‌هاي كثيف استفاده كرده‌اند به مجلس بيايد كه هرگز چنين قراري وجود نداشت. وزير با پرونده‌ها و آمارهاي بسيار خوبي به مجلس رفته بود كه حكايت از چگونگي تحصيل پول‌هاي كثيف و فرآيند پولشويي آنها در كشور داشت اما از آنجايي كه جلسه علني بود نمي‌شد بسياري از اين اطلاعات را ارايه داد. ما حتي نتوانستيم دو كيس بسيار مهم در مورد مواد مخدر با گردش مالي حدودا دوهزار و سيصد ميليارد تومان را كه به تازگي كشف شده بود براي نمايندگان مطرح كنيم كه قرار شد در جلسه‌اي اختصاصي اين اطلاعات را به نمايندگان ارايه بدهيم. به هر حال من فكر مي‌كنم علني بودن جلسه مانع از بيان اين اطلاعات كه جنبه‌هاي امنيتي، قضايي و اطلاعاتي داشت، شد. در پايان با جمع‌بندي آقاي ابوترابي براي همكاري مشترك مجلس و وزارت كشور براي جلوگيري از تحصيل پول‌هاي كثيف و ورود آن به چرخه اقتصادي كشور اميدواريم كه در آينده شاهد اقدام مشترك در اين زمينه باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون