گروه اجتماعي | پيروز حناچي، شهردار تهران در جمع نمازگزاران نماز جمعه پايتخت حاضر شد تا بار ديگر از مسائل و معضلاتي كه تهران با آنها دست به گريبان است، سخن بگويد.
شهردار تهران در اين سخنان با اشاره به ارزيابي و نظرسنجي صورت گرفته در سال ٩۶ گفت: مردم تهران در اين نظرسنجي ٢ معضل عمده آلودگي هوا و ترافيك را مهمترين مشكلات شهر دانستند. البته اين به معناي آن نبود كه مشكلات اجتماعي و اقتصادي نداريم، كمااينكه اگر الان دوباره آن ارزيابي انجام شود احتمالا مسائل اقتصادي نيز به عنوان مهمترين موضوع به آن اضافه ميشود.
حناچي سپس به صحبت در مورد اولين معضل جدي تهران يعني آلودگي هوا پرداخت و با ذكر اينكه ١۴ دستگاه هستند كه در موضوع آلودگي هوا نقش دارند، گفت: اينگونه نيست كه فقط شهرداري تهران در اين مورد مسووليت داشته باشد. بخش عمده آلودگي هوا به واسطه مصرف گسترده سوختهاي فسيلي به وجود آمده است به طوري كه به دليل تعداد زياد خودروهاي تكسرنشين؛ موتوسيكلتهاي كاربراتوري تا ١٠ درصد در آلودگي هوا تاثير دارند و خودروهاي ديزلي سنگين نيز سهم زيادي در توزيع ذرات معلق با پيام ٢.۵ دارند.
او با بيان اينكه تلاش زيادي از سوي شهرداري تهران براي كاهش تردد با وسايل شخصي صورت گرفته است، گفت: آمارها نشان ميدهد كه در ٣ ماه تابستان امسال سرعت متوسط خودروها در محدوده طرح ترافيك ٧ درصد كاهش و ميزان استفاده از مترو تا ٨.۵ درصد افزايش يافته است.
حناچي از اتوبوسها به عنوان يكي ديگر از آلايندههاي مهم در شهر ياد كرد و گفت: متاسفانه به خاطر نبود اعتبارات نتوانستيم ناوگان آن را نوسازي كنيم؛ با اين وجود تلاش كردهايم تا آلايندگي آن را با استفاده از فيلتر جاذب دوده كاهش دهيم. اين فيلترها تا به حال روي ۵٠ دستگاه نصب شدهاند و نشان دادهاند كه تا ٩٠ درصد در كاهش آلايندگي نقش ايفا ميكنند.
او ظرفيت روزانه مترو را در شهر تهران ٧ ميليون مسافر دانست و گفت: با اين وجود در حال حاضر تنها ٢ ميليون سفر با مترو تهران انجام ميشود. براي رسيدن به هدف ٧ ميليون سفر نيازمند تامين ۲۰۰۰ واگن قطار هستيم كه تمام تلاشمان را براي پيگيري آن به كار ميبنديم.
شهردار تهران اظهار كرد: در حال حاضر يكي از راههاي كمهزينه و پربازده براي كاهش آلودگي هوا، ايجاد مسيرهاي دوچرخه براي راههاي كوتاه است. براي همين در آينده نزديك شاهد توسعه مسيرهاي بيشتر براي دوچرخه خواهيم بود.
او ضمن تاكيد دوباره بر اينكه شهرداري تنها يكي از ١۴ دستگاه مسوول در حوزه كاهش آلودگي هواي تهران است، اظهار كرد: تمام تلاشمان را براي اين موضوع به كار ميبنديم اما ميتوانيم طي ۴ سال كاري كنيم كه ذرات آلاينده تا ۵۵ درصد و گازهاي آلاينده نيز تا ۴۵ درصد كاهش پيدا كنند؛ اين مهم بدون همكاري صميمانه و دلسوزانه مردم و توسعه حملونقل عمومي ميسر نيست.
حناچي سپس به موضوع توسعه خطوط مترو در تهران اشاره كرد و با ذكر اينكه به طور متوسط تا پايان امسال هر ماه يك ايستگاه مترو افتتاح خواهيم كرد، افزود: تلاش داريم تا واگنسازي براي مترو را بومي كنيم؛ در حال حاضر حدود ٣٠ درصد واگنهاي توليد شده براي تهران داخلياند كه سعيمان بر افزايش اين ميزان است.
او كل هزينهكرد مترو در ۶ ماهه دوم سال ٩۶ را حدود ۴۵ هزار ميليارد دانست كه به معناي اختصاص سهم زيادي از بودجه شهر به توسعه مترو است و گفت: براي اولين بار سرفاصله قطارها در ايستگاههاي ٢، ١ و ۴ به ٣.۵ دقيقه كاهش پيدا كرده، انشاءالله در خط ٣ به ٧ دقيقه ميرسد و سرفاصله قطارها در خط ۶ نيز ماه آينده به ١٠ دقيقه كاهش پيدا ميكند كه هماكنون ١۵ دقيقه است؛ افزايش تعداد واگنها بر كاهش سرفاصله قطارها نقش مستقيم دارد. شرمنده شهروندان عزيزمان هستيم كه در حال حاضر گاهي چند قطار را به خاطر شلوغي از دست ميدهند اما انشاءالله اين مشكل نيز حل خواهد شد.
شهردار تهران ادامه داد: تعداد كل قطارهاي اعزامي از ١۵٠٠ در سال ٩۶ به بيش از ٢۵٠٠ قطار افزايش پيدا كرده است كه اين يعني افزايش بيش از ۵٠ درصدي.
حناچي به برف اخير نيز اشاره كرد و ادامه داد: يك برف پيشرس در ٢۵ آبان تجربه كرديم كه در پي آن به رغم آمادگيهاي پيشين در مناطق ١، ٢ و ٣ دچار مشكل شديم به اين دليل كه بارش برف به صورت سنگين بعد از ايجاد ترافيك آغاز شد و با اينكه تلاشهاي بسياري به كار بستيم اما اين موضوع امكان اعزام خودروهاي مكانيزه را به مناطق هدف از ما گرفت. انشاءالله در فصل زمستان با اين مشكل كمتر مواجه خواهيم شد. با وجود محدوديتهاي فراوان در همان شرايط حدود ۵٠٠ نفر از كاركنان حوزه فضاي سبز و ١۵٠ نفر از هر كدام از مناطق از طريق مترو به مناطق مذكور اعزام شدند و به شهروندان خدمترساني كردند؛ در راستاي خدمترساني به مردم، متروي تهران از طريق خط ۵ و ادامه خط ١ به صورت ٢۴ساعته از صبح فعال بودند و مابقي خطوط نيز تا ساعت ٢۴ به شهروندان عزيز خدمترساني ميكردند.
شهردار تهران در ادامه سخنراني پيش از خطبه نماز جمعه تهران به موضوع مديريت پسماند پرداخت و گفت: در آغاز اين دوره از مديريت شهري، روزانه ۷۰۰۰ تن زباله حمل ميكرديم كه تا حالا اين مقدار ١٠٠٠ تن كاهش پيدا كرده است. اين مهم را از طريق تفكيك زباله تعقيب ميكنيم؛ توليد كمپوست از زبالههايتر، بازيافت زبالههاي خشك و برگرداندن آنها به چرخه توليد در دستوركار ما قرار دارد و خشكاندن شيرابههاي آرادكوه و تصفيه آن براي استفاده در آبياري فضاي سبز نيز يكي ديگر از اقدامات شهرداري تهران است. بد نيست بدانيد به طور روزانه ٣۵ هزار تن نخاله ساختماني را جمعآوري ميكنيم كه براي بازيافت آن تلاشهاي فراواني ميشود. ضمن آنكه از زبالههاي آرادكوه ٣ مگاوات برق در حال توليد است كه با بازبينيهاي انجام شده در مورد قيمت برق، اين كار اقتصادي شده است.
او درباره بوي بدي كه چند روز گذشته در تهران استشمام شد نيز گفت: براساس گزارشهاي مردمي در تماسهايشان با سازمان آتشنشاني و سامانه ارتباط با شهروندان دريافتيم كه اين بو در مناطق ٢، ۴، ۶، ٩، ١٠، ١٢ و ١٣ استشمام شده و شهرداري تهران نيز گزارشهاي در اين مورد را به استانداري ارايه داده؛ بايد اطلاع دهم هيچ چيز اضافهاي كه براي سلامت شهروندان مضر باشد در اين بو گزارش نشده اما با اين وجود، اطلاعات ما به كميته مربوط در استانداري ارسال ميشود و تلاش ميكنيم تا به علل اصلي ريشهاي اين موضوع برسيم و آن را حل كنيم. گزينههاي احتمالي زيادي براي اين موضوع مطرح است از جمله شبكههاي گسترده گاز و فاضلاب و يا حتي جهت معكوس وزش باد. به هر حال موردي در اين موضوع وجود ندارد كه براي ايمني شهروندان نگرانكننده باشد.