نصرت به توان دو
جواد طوسي
به جرات ميتوان گفت ژورناليسم خبري و رسانهاي يكي از بيهويتترين و انفعاليترين دوران خود را ميگذراند. به يك نمونه اخير اشاره ميكنم تا حديث مفصل از اين مجمل بخوانيد. به دنبال درگذشت زندهياد نصرت كريمي، اطلاعات كاملا غلطي از چند سايت خبري از سوي تعدادي از نشريات مطرح استخراج و منتشر شد. قضيه برميگردد به تشابه نام و شهرت آن مرحوم با يكي از دستيار كارگردانهاي باسابقه و شناخته شده سينماي ايران كه نگارنده نيز با او آشنايي و سلام و عليك ديرين دارد. نصرت كريمي جدا از دستياري مسعود كيميايي در فيلمهاي «غزل»، «دندان مار»، «ردپاي گرگ» و بازي در فيلمهاي «سفر سنگ»، «دندان مار» و «سرب» او، در فيلمهاي «جُنگ اطهر» محمدعلي نجفي، «هور در آتش» و «ستارگان خاك» عزيزالله حميدنژاد، «آخرين پرواز» احمدرضا درويش، «تاتوره» كيومرث پوراحمد، «كاني مانگا» سيفالله داد دستيار كارگردان بوده و يك فيلم نيمه بلند جنگي نيز ساخته است. همه اين موارد به غلط به عنوان بخشي از سابقه كاري نصرت كريمي، سازنده و بازيگر فيلمهاي «درشكهچي»، «محلل»، «خانه خراب»، «تختخواب سه نفره» و بازيگر اصلي فيلمهايي چون «حسن سياه» پرويز اصانلو، «عيالوار» و «حكيم باشي» پرويز نوري و يكي از بازيگران سريال ماندگار «دايي جان ناپلئون» ناصر تقوايي در چند روزنامه درج ميشود. نكته سوالبرانگيز كه ميتواند يك آسيبشناسي جدي رسانههاي ما را موجب شود، وجود سردبير يا مسوول صفحه هنري براي نظارت و كنترل اينگونه اخبار است. محول كردن اين مسووليت به يك نيروي جوان و فاقد شناخت كافي از سينماي قبل و بعد از انقلاب و بسنده كردن به يك search ساده و سهلالوصول و اتكا و اعتماد به سايتهايي با اين اطلاعات غلط كه مساله «بهروز بودن» در آنها اصلا موضوعيت ندارد، چه توجيه منطقي در مفهوم ژورناليسم حرفهاي دارد؟ بدون آنكه بخواهم جايگاه پرمسووليت و موثر دستيار كارگردان را بياهميت جلوه دهم، اساسا آيا فردي باسابقه و تجربه و تحصيلات آكادميك نصرت كريمي كه در سال ۱۳۰۳ به دنيا آمده است، حاضر ميشود (حتي در شرايطي ناگزير) تن به دستياري فيلمسازان جوانتر از خود (اعم از كارگردانان صاحبنامي چون مسعود كيميايي يا فيلمسازان ديگري از نسلهاي بعدي) يا ايفاي نقشهاي كوتاه بدهد؟ همين حالا به google مراجعه كنيد، هنوز اين اشتباهات و اطلاعات نادرست اصلاح نشده و مثلا در سايت «سوره سينما» (با عنوان پرطمطراق بانك جامع اطلاعات سينماي ايران) سال تولد آن خدابيامرز ۱۳۳۰ ذكر شده، ولي در دو سطر بعد آمده كه «از سال ۱۳۱۹ تا ۱۳۳۱ در تئاترهاي مختلف به عنوان گريمور، بازيگر و گاه نمايشنامهنويس و كارگردان فعاليت ميكرد. در سال ۱۳۳۱ پس از ازدواج با يكي از بازيگران تئاتر...» !!! چطور آدمي در عرض يكسال پس از تولدش، در سال ۱۳۳۰ ازدواج ميكند؟! عين همين اطلاعات را در «تيم سلام سينما» هم ميبينيد! در سايتهاي ديگري به نام «منظوم» و «فرارو» هم دو نصرت كريمي در دو فاز جدا، با هم «مچ» شدهاند! خلاصه كه اوضاع غريبي است. انگار بايد بپذيريم كه ديگر خيلي چيزها جدي نيست.