• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

«مبين» هم نتوانست بازار را زنده كند

گره كور بورس تهران

 گروه اقتصادي|عرضه اوليه سوم بورس هم جواب نداد و بازار باز هم عقب‌نشيني كرد. شاخص كل بازار سهام با 68 واحد منفي به 65 هزار و 508 واحد سقوط كرد. ريزش بازار سهام در حالي ديروز ادامه پيدا كرد كه سنگين وزن‌ترين نماد بورس تهران يعني «فارس» شاخص را 133 واحد در جهت مثبت پيش راند ولي حجم عرضه‌ها به ويژه در گروه پتروشيمي و پالايشگاه به اندازه‌اي بود كه شاخص نتوانست تغيير روند دهد و همچنان قرمز رنگ باقي ماند. اين در حالي بود كه همه نگاه‌ها ديروز به سومين عرضه اوليه سال 94 بود ولي عرضه پتروشيمي مبين يكي از زيرمجموعه‌هاي هلدينگ خليج‌فارس هم نتوانست ورق را برگرداند و بازار به روال هفته‌هاي اخير رو به عقب حركت كرد. هر سهم شركت پتروشيمي مبين در بورس 290 تومان قيمت خورد.

اعتراض معامله‌گران حقيقي به نحوه عرضه «مبين»

 در معاملات روز گذشته بيش از 997 ميليون سهم «مبين» معادل 7 درصد، متعلق به شركت هلدينگ صنايع پتروشيمي خليج فارس به عنوان چهارصد و نودمين شركت پذيرفته شده در بازار دوم بورس براي نخستين بار عرضه شد و سرمايه‌گذاران بر مبناي سود 671 ريالي برآوردي اين شركت براي سال مالي 94 نسبت 3/4 واحدي پي بر ‌اي را به آن اختصاص دادند. شايان ذكر است تعداد بيش از 5/142 ميليون سهم «مبين» هم به مشتريان بر خط اختصاص يافته كه عرضه آن پس از ساعت 12:30 دقيقه انجام خواهد شد و سهميه هر مشتري آنلاين 10 هزار سهم در نظر گرفته شده است. «مبين» تا پايان سال مالي 93 با تحقق 509 ريال سود به ازاي هر سهم بودجه سال گذشته خود را 94 درصد پوشش داده است. اين در حالي است كه عرضه روز گذشته با اعتراض گسترده خريداران حقيقي همراه بود. معامله‌گران حقيقي به سهميه كم و همچنين دروي سهام مذكور توسط حقوقي‌هاي بازار اعتراض داشتند. گزارش ميداني «اعتماد» نشان مي‌دهد ديروز برخي از كارگزاري‌هاي تهران حتي همان سهميه 10000 سهمي را هم به سهامداران آنلاين اختصاص ندادند.

سرنوشت سومين عرضه اوليه بورس در هاله‌اي از ابهام

در بازار ديروز روند معاملات در برخي گروه‌ها مانند خودرو در اواسط بازار مثبت شد ولي در نهايت همه گروه‌ها يكدست قرمز شدند تا بازار از پتروشيمي مبين براي ورود به بورس استقبال درخوري نداشته باشد. اين در حالي بود كه در نمادهاي پتروشيمي، پالايشي، بانكي، فلزي و معدني شدت عرضه‌ها قبال توجه بود، به طوري كه برخي از فعالان بازار ميزان عرضه‌هاي گسترده را به تامين نقدينگي براي خريد سهام «مبين » ارتباط مي‌دادند. روند منفي ديروز بازار نشان مي‌دهد كه عرضه اوليه سوم بورس در سال 94 هم مي‌تواند به سرنوشت دو عرضه قبلي دچار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون