• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

پرسش و پاسخ‌هاي محيط زيستي با ابتكار

نقاط حادثه خيز براي حيوانات را شناسايي كرديم

 اعتماد| درپي كشته شدن شش پلنگ از ابتداي امسال و انتشار ويديويي كه كشتن سگ‌هاي ولگرد را با تزريق اسيد نشان مي‌داد، ‌افراد زيادي از سازمان محيط زيست خواستار برخورد با اين افراد شدند، تجمعي مقابل سازمان محيط زيست تشكيل شد و با وجود توضيحات سازمان مبني بر موظف بودن شهرداري در خصوص جمع‌آوري و نگهداري و معدوم‌سازي سگ‌ها، مردم از سازمان حفاظتي محيط زيست همچنان انتظار حفاظت دارند، ‌هم از حيوانات شهري و هم از حيات وحش.
مساله سگ كشي تا امروز چندين بار در شهرهاي مختلف كشور اتفاق افتاده است.
جمعي از دانشجويان ابهاماتي را در خصوص سگ‌كشي اخير مطرح كردند كه رييس سازمان محيط زيست با شركت در اين پرسش و پاسخ، ‌سعي در برطرف كردن اين ابهامات داشت.
‌به گزارش ايسنا، ‌معصومه ابتكار ‌با اشاره به برنامه سازمان در مورد حفاظت از حيوانات شهري چون سگ‌ها و جلوگيري از كشتار پلنگ‌ها ‌گفت: «سازمان حفاظت محيط زيست براي مديريت گونه‌هاي در معرض تهديد و آسيب، برنامه‌هاي اجرايي مطالعه شده و مدون در مراحل مختلف اجرا، تدوين و طراحي دارد و اين مساله مورد تاكيد ويژه قرار گرفته است. از جمله مساله شناسايي نقاط حادثه خيز براي حيوانات در جاده‌ها و ارايه راهكارهاي مديريت اين مناطق، همچنين آموزش و آگاه‌سازي مردم.»
او همچنين در پاسخ به مساله حضور شش ساله‌اش در شوراي شهر و انجام نشدن اقدامي در خصوص ممانعت از كشتار سگ‌ها در سطح شهر گفت: «در دوره شوراي شهر نيز در مورد اين موضوع تذكرات لازم و پيگيري صورت گرفته است.
ضمن اينكه شهرداري براي اين موضوع برنامه‌اي لازم‌الاجرا داشت و شوراي شهر نيز بر آن نظارت مي‌كرد. در اين دوره نيز هر جا كه تخلفاتي مشاهده شده، سازمان
 ورود كرده و به عنوان ناظر عالي با وجود آنكه مسووليت اصلي با شهرداري است، تذكرات داده و اين كار را وظيفه خود در مقابل خواست عمومي مردم مي‌داند.»
او در مورد صدور مجوزهاي شكار گفت: «در سال 93 پروانه شكار چهارپا براي شكارچيان اعم از خارجي و داخلي داده نشده و اين موضوع به راحتي در رسانه‌ها قابل دسترسي است كه چگونه سازمان به همين دليل مورد انتقاد شكارچيان قرار گرفته است. خوشبختانه اكنون براي شكار برنامه‌ريزي استراتژيك در حال انجام است، در حالي كه قبلا برنامه‌اي نبوده و تخلفات به وفور ديده مي‌شد.»
ممنوعيت استفاده از حيوانات در سيرك‌ها موضوع ديگري بود كه ابتكار در اين خصوص توضيح داد: «از سال گذشته با توجه به سياست سازمان موضوع جلوگيري از آزار و اذيت و بهره‌كشي از حيات وحش در دستور كار بوده و با يك برنامه زمانبندي شده و كارشناسي، حيوانات وحشي بايد از برنامه كاري سيرك‌ها خارج شوند. بر اين اساس سيرك‌هاي واجد شرايط كه از قبل در اين بخش سرمايه‌گذاري كرده‌اند پس از تعهد محضري نسبت به خروج جانوران وحشي از فعاليت‌هاي نمايشي
اقدام مي‌كنند. در حال حاضر از مجموع 13 سيركي كه در كشور فعاليت مي‌كرده‌اند چهار سيرك حيوانات را از فعاليت خارج كرده و آنها را به مراكز مجاز نگهداري واگذار كرده‌اند. حدود شش مجموعه در شش ماهه اول سال 94 از دور فعاليت خارج مي‌شوند و سه مجموعه ديگر نيز براساس برنامه زمانبندي و تعهد محضري اخذ شده حيوانات را از فعاليت در سيرك خارج مي‌كنند.»
ابتكار در مورد آيين‌نامه اجرايي شكار ويژه كه در آن سران كشورهاي خارجي يا شيوخ عرب اجازه شكار داشتند، ‌
گفت: «آيين‌نامه اجرايي شكار ويژه در سال 81 با هدف ساماندهي، اعمال محدويت، ممنوعيت و قانونمند كردن شكار براي اتباع خارجي به تصويب هيات وزيران رسيد.
بر اساس اين آيين‌نامه بايد سه وزير، كشور، امور خارجه و اطلاعات و با دبيري رييس سازمان حفاظت محيط زيست كه معاون رييس‌جمهوري است، فرد خارجي متقاضي براي شكار را تاييد كنند.
 در حالي كه پيش از تصويب اين آيين‌نامه، دست سازمان حفاظت محيط زيست براي صدور مجوز شكار اتباع خارجي باز بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون