• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3232 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۹ ارديبهشت

آيا «واتس آپ» مقصر حلق‌آويز شدن دختر 12‌ساله بود؟


اعتماد| «آيا شيواي 12 ساله با ديدن صحنه خودكشي در «واتس آپ» خودش را از تخت اتاقش حلق آويز كرد؟»
اين سوالي بود كه روز يكشنبه، روزنامه اعتماد با انتشار گزارشي از مرگ نابهنگام دختري 12 ساله در ياسوج مطرح كرده بود. سوالي كه بازتاب آن در شبكه‌هاي اجتماعي و سايت‌هاي خبري از قبيل تابناك، عصر ايران و... و برخي روزنامه‌ها با پاسخ‌هاي متفاوتي از سوي افكار عمومي مواجه شد به نحوي كه تنها واكنش بيش از 14 هزار خواننده آن در سايت «تابناك»، از «احساس همدردي با خانواده شيوا» تا «اسراييلي خواندن شبكه‌هاي اجتماعي و واتس آپ» و از «خودكشي خواندن اين حادثه» تا «اتفاقي بودن اين ماجرا» را در بر مي‌گرفت.
 ماجرا از ساعت 13:30 روز يكشنبه آغاز شد. در اين روز دختري 12 ساله به نام شيوا در ياسوج، كه تازه از مدرسه به خانه برگشته بود براي عوض كردن لباس‌هاي خود به اتاقش رفت اما دقايقي بعد مادرش او را در حالي كه با مقنعه از تخت طبقه دوم اتاقش حلق آويز شده بود پيدا كرد. پس از اين حادثه، مادر شيوا در شيون‌هايش به همسايه‌ها گفت كه دخترش چند روز قبل از حادثه، تصوير خودكشي دختري جوان را در «واتس آپ» ديده بود.  همين چند جمله كافي بود تا نگاه مخاطبان به اين حادثه دوخته شود. نخستين واكنش‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي، همدردي با خانواده شيواست. «سارا» يكي از خوانندگان اين گزارش در تابناك نوشته است: «آخي، همون احتمالا مقنعه‌اش گير كرده خفه شده، بيچاره صداشم در نيومده كه مادرش بفهمه» و ساناز نيز از «سوختن جگرش» بعد از مطلع شدن از اين حادثه نوشته است.   اما درست به محض ثبت نخستين نظري كه نقش شبكه اجتماعي «واتس آپ» را در اين حادثه به ميان مي‌آورد، اختلاف نظرها سر باز مي‌كند و دايره‌اي از نظرها شكل مي‌گيرد كه درباره بهره‌مندي و شيوه استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي است.  عباس در تابناك نوشته است: «وقتي در ياسوج پدر و مادرها بچه هاشونو كه هنوز به سن قانوني نرسيده‌اند در واتس آپ و شبكه‌هاي اجتماعي ول مي‌كنند، پس واي به حال تهران و ديگر شهرهاي بزرگ!» اما اين نظر مورد استقبال ساير مخاطبان قرار نگرفته و از 115 نفري كه به آن نمره داده‌اند، 65 نمره آن منفي است. محمد نيز در جواب او نوشته است كه «خوش به حال تو كه اهل شهرهاي بزرگ هستي»!
در جمع خوانندگان، علي از افرادي است كه فكر مي‌كند «توطئه‌اي اسراييلي و امريكايي» پشت شبكه‌هاي اجتماعي است. او گفته است: «ببينيد كي گفتم، وايبر كه نرم افزاري اسراييليه، واتس آپ هم امريكايي، باور كنيد يا نه، آسيب‌هايي كه اين نرم‌افزارها از طريق گسترش ارتباطات با غريبه‌ها براي فرزندان دارند كمتر از مواد مخدر نيست، ما بچه بوديم ساعت 11 شب مي‌رفتيم لالا، الان بچه 14 ساله يا 18 ساله وقت كنكورش تا ساعت سه شب بيداره مشغول واتس‌آپ بازي با غريبه». اما عسل اين استدلال را قبول ندارد. او نوشته است: «اين چه استدلاليه؟ بچه ميره تو خيابون گدايي ميبينه. پس بايد گدايي كنه؟ كيف مامانشو جلو چشمش ميزنن پس بايد بره دزد بشه؟ صحنه كتك كاري ميبينه بايد بزن بهادر بشه؟»
حسن نيز در جمله‌اي طعنه‌آميز به سالار كه در نظرش علت اصلي اين حادثه را شبكه‌هاي اجتماعي دانسته و به «سازندگان و استفاده‌كنندگان وايبر و واتس آپ لعنت فرستاده» نوشته است: «اصلا قبل از اينكه واتس آپ بياد كسي خودكشي نمي‌كرد»!  نظرها متفاوت است. بازتاب اين خبر در حالي است كه هنوز علت اصلي مرگ شيوا مشخص نيست و آخرين پيگيري‌هاي «اعتماد» درباره اين حادثه از سرگرد فلاحي، مسوول اطلاع‌رساني پليس ياسوج، خبر از مشخص شدن علت اصلي اين حادثه بعد از نهايي شدن گزارش پزشكي قانوني در چند روز آينده مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون