• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

نامي كه براي هميشه زنده مي‌ماند

نعمت احمدي

نام سردار سليماني در تاريخ مبارزات مردمي منطقه خاورميانه تا هميشه زنده مي‌ماند. زماني كه موصل سقوط كرد و نيروهاي داعش تكريت را تصرف و تا چند كيلومتري بغداد پيشروي كردند را فراموش نكنيم. در اين دوره جهان و به ويژه خاورميانه در رعب و وحشتي عظيم گرفتار شده بود، اگر داعشي‌ها مي‌توانستند بغداد را تصرف كنند‌، جهان ناچار مي‌شد دولت مستقر را به رسميت بشناسد و به اين ترتيب يكي از خوفناك‌ترين حكومت تروريستي تاريخ در حساس‌ترين منطقه دنيا شكل مي‌گرفت.

در چنين احوالي بود كه سردار سليماني بود با نبوغ ذاتي و تجربه‌هايش كه در جنگ هشت‌ساله و سال‌ها فرماندهي سپاه قدس و سوريه جلوي داعش ايستاد. سياستمداران غربي تنها نظاره‌گر او بودند و مي‌ديدند كه چطور اين سردار ايراني با نبوغ خود سد راه جهادي‌هاي داعش شده و همه هزينه‌هاي مجاهدت‌هايش را مي‌پردازد. با فرماندهي او بود كه داعش گام به گام عقب نشست و در نهايت سردار سليماني در مصاحبه‌اي ختم دوره وحشت و ترور داعش را اعلام كرد. ما ايراني‌ها سردار سليماني را در قاب زيبايي مي‌نگريم؛ شخصيتي كه مانع سقوط بغداد و تشكيل دولت ترور و وحشت شد و دست آنها را از عراق و سوريه و جهان پاك كرد. آرامش كنوني كه در خاورميانه شاهديم مديون سردار سليماني است كه به شكل ناجوانمردانه و ناسازگار با قواعد بين‌الملل در بغداد ترور شد.

عراق كشوري مستقل است و هر گونه عمليات ترور از سوي يك كشور خارجي علاوه بر دخالت در امور داخلي عراق، خلاف قواعد بين‌الملل است. همين موضوع هم سبب شده ما شاهد يك پيوستگي و همبستگي در محكوم كردن اين اقدام از سوي مقامات سياسي و مذهبي عراقي باشيم.

متاسفانه امريكايي‌ها بدون اجازه سازمان ملل و با دلايل واهي به عراق حمله كردند. ترامپ در زمان مبارزات انتخاباتي با انتقاد از كلينتون در راي موافق با اين حمله‌، وعده داده بود كه نيروهايش را از اين كشور خارج مي‌كند. اما او نه تنها به وعده‌اش وفا نكرد بلكه در عوض حمله‌اي تروريستي عليه سردار سليماني به عنوان يكي از ستون‌هاي آرامش در خاورميانه ترتيب داد. با رفتن سردار سليماني از ميان‌مان تكليف خاورميانه را در ابهام مي‌بينم و متاسفم كه بگويم سرنوشت منطقه را مي‌شود به دو دوره پيش و پس از سردار سليماني تقسيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها