• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

سليماني مال همه بود

احمد شيرزاد

در كشور ما شخصيت‌هاي نظامي زيادي هستند كه جايگاه اجتماعي خود را دارند و مورد احترامند ولي فكر نمي‌كنم هيچ‌كس جايگاه حاج قاسم را داشته باشد. ايشان شخصيت برجسته‌اي در بين مردم
بود.

جالب است كه حاج قاسم اهل دوربين نبود، اينكه مدام در برابر آن ظاهر شود يا سخنراني كند.

ايشان گرچه در بين نظاميان زياد صحبت مي‌كرد اما تنها در حد وظايفش بود و شخصيت تبليغاتي نداشت و ابا داشت كه تصويرش در تلويزيون پخش شود. با وجود پرهيز ايشان از رسانه، حاج قاسم به شكل عجيبي در دل مردم جاي
داشت.

در حوادثي كه در چند سال اخير اتفاق افتاد و فتنه‌اي كه داعش به پا كرد و آنها تا چند ده كيلومتري مرز ايران پيشروي كردند همچنين در شرايطي كه مردم عراق بي‌دفاع مانده، داعشي‌ها بر آنها ستم روا داشته، سياسيون عراق تنها مانده و اروپايي‌ها جز وعده دادن ‌كاري نمي‌كردند، سپاه قدس و فرمانده رشيد آن حاج قاسم به عنوان حامي مردم عراق وارد شدند.

پاكسازي عراق از داعش و اقدامات سپاه قدس و فرمانده‌اش در حراست از مرزهاي ايران باعث شد مردم به اين گزاره ايمان بياورند كه امنيت يا آرامشي كه داريم، مديون جانفشاني‌ها و خطر كردن‌هايي قاسم سليماني و همكارانش است از اين رو يك حس قدرداني و قدرشناسي از سپاه قدس همواره در بين مردم وجود داشته است.

ممكن است در سياست داخلي دوستان اصلاح‌طلبي مثل ما انتقادهايي به برخي موارد داشته باشند اما اين ربطي به داستان امنيت ملي و بحث تماميت ارضي ايران ندارد. سردار سليماني به هيچ جناحي تعلق نداشت بلكه دارايي تمام مردم ايران بود.

از ويژگي‌هاي شخصيتي او بود كه در تنش‌هاي كم ارزش سياسي خود را درگير نمي‌كرد و فراتر از يك فرمانده عملياتي بسيار با هوش و سياست‌شناس بود.

او توان مذاكره و متحد‌كنندگي داشت و از اين رو نبايد شهيد سليماني را تنها به عنوان نيرويي كه تنها در عمليات هست، نگاه كنيم.

با همين مولفه‌هاست كه به همين راحتي نمي‌توان كسي مانند او را پيدا كرد. به سهم خود از شهادت سردار سليماني بسيار متاسف شدم و فكر مي‌كنم اين احساس اغلب دوستان همفكر ماست. فكر مي‌كنم سليماني مال همه بود و به همين دليل همه ما در فقدان او اشك مي‌ريزيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها