• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

درجلسه غيرعلني شوراي شهرمطرح شد

نياز به كمك شهرداري براي ساماندهي كارتن‌خواب‌ها

    حميدرضا خالدي/ يكصد و دوازدهمين جلسه شوراي شهر را مي‌توان به نوعي جلسه اختصاصي كارتن خواب‌هاي تهران ناميد چرا كه بيشترين وقت و مهم‌ترين مصوبه ديروز را به خود اختصاص داد. نقطه آغاز اين بحث سخناني بود كه رييس كميسيون عمران و حمل‌و‌نقل شورا درمورد كارتن خواب‌ها مطرح كرد و گفت: خبري به نقل از شهردار تهران مبني بر حضور 15 هزار كارتن خواب در شهر تهران درج شد كه اين امر با توجه به اينكه هوا رو به سردي مي‌گرايد ما را نگران كرده است. معتقديم اگر به اين موضوع به صورت جدي پرداخته نشود در آينده با مشكلات بسيار جدي‌تري نيز مواجه خواهيم بود.
دنيا مالي افزود: آمار كارتن خواب‌ها در سال‌هاي گذشته بالغ بر چهار تا پنج هزار نفر بود كه رشد فزاينده اين آمار جاي نگراني دارد.
وي هشدار داد: اعتياد و فرزندان كار از جمله عوامل كارتن خوابي هستند و موضوع نگران‌كننده ديگر اين است كه نسبت زنان كارتن خواب نيز در حال افزايش است. پس از سخنان دنيا مالي كليپي درهمين مورد يعني وضعيت كارتن‌خواب‌هاي شهر تهران پخش شد كه حاضران را بسيار متاثركرد و بهانه‌يي شد براي ادامه اين بحث.
رييس كميته اجتماعي شوراي شهر درهمين زمينه با تقدير از توجه دنيا مالي به موضوع كارتن خواب‌ها گفت: ما تنها كارتن خواب‌ها را نگهداري مي‌كنيم در حالي كه بهتر اين است با بهره‌گيري از مددكاران متخصص اجتماعي و مداخله آنان اين افراد را به صحنه اجتماع بازگردانيم.
فاطمه دانشور در ادامه با تاكيد بر تعامل دستگاه‌هاي دولتي با شهرداري گفت: در حال حاضر شهرداري با اينكه ساماندهي كارتن خواب‌ها جزو وظايف سازماني‌اش نيست اما از سازمان‌هاي متولي بهتر عمل كرده است. براي حل اين معضل وزارت كار و رفاه، سازمان تامين اجتماعي، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان نيز بايد جدي‌تر به صحنه بياند و با شهرداري تعامل كنند. رييس كميته ايمني نيز در ارتباط با ساماندهي كارتن‌خواب‌ها گفت: با شروع فصل سرما طبيعي است كه تعداد افرادي كه به گرمخانه‌ها مراجعه مي‌كنند افزايش مي‌يابد. البته فضاهايي را كه شهرداري ايجاد كرده، انصافا فضاي آرام و مناسبي است كه بعضا افراد دانشجو نيز در اين گرمخانه‌ها حضور دارند. معصومه آباد ادامه داد: در جلسه‌يي كه با مدير كل بهزيستي استان تهران برگزار شد بر اين نكته تاكيد شد كه حضور مددكاران تخصصي يك الزام در ساماندهي كارتن‌خواب‌هاست و اين در حالي است كه به عقيده سازمان بهزيستي هزينه‌هاي شهرداري در اين مورد در برخي مسير‌ها روند تخصصي ندارد.
رييس كميته ايمني شورا اضافه كرد: با توجه به اينكه شهرداري در قبال اين اقدامات مسووليت قانوني ندارد چه بهتر كه اين موضوع از طريق شوراي عالي استان‌ها مطرح تا وظايف شهرداري در اين زمينه مشخص شود. رييس شوراي اسلامي شهر تهران هم به عنوان سومين سخنران اين جلسه درمورد بحث ياد شده با بيان اينكه موضوع ساماندهي كارتن‌خواب‌ها مدت‌ها است دغدغه شورا بوده گفت: در اين موضوع بايد دقت داشت كه نه تنها وزارت بهداشت و درمان و سازمان بهزيستي بلكه دادستاني هم حضوري فعال داشته باشد چرا كه نگهداري افراد تخلف است اما در نظر داشته باشيد در شب‌هاي يخبندان تهران در سال‌هاي گذشته نمي‌توانستيم كارتن‌خواب‌ها را رها كنيم. وي ادامه داد: در ميان افراد كارتن خواب، دانشجوياني بودند كه در وضعيتي اسفناك درس مي‌خواندند و در چنين شرايطي شهرداري اقدام به انتقال آنان به گرمخانه‌ها مي‌كرد و متاسفانه اين وظيفه به عهده شهرداري تا امروز مانده در حالي كه تعداد كارتن‌خواب‌ها نيز رو به ازدياد است چرا كه مهاجرت به تهران در حال افزايش است.
رييس شوراي عالي استان‌ها گفت: تعامل دستگاه‌هاي دولتي با شهرداري هرچه سريع‌تر بايد صورت گيرد و ما نيز در شوراي عالي استان‌ها پيگير آن هستيم كه وظايف قانوني شهرداري مشخص شود.
در ادامه جلسه غير علني ديروز بحث آب و آلودگي آن هم به شكلي كلي و مختصر مطرح شد. آن هم از سوي غلامرضا انصاري كه از رييس شورا خواست تا از مدير عامل سازمان آبفا دعوت كنند با حضور درشورا گزارشي را در خصوص وضعيت آب تهران ارايه كند.

تعيين خزانه‌دار شورا
انتخاب خزانه‌دار هم يكي از دستورات جلسه ديروز شورا بود كه براساس آن حبيب كاشاني از سوي رييس شوراي شهر معرفي شد. اين در حالي است كه به پيشنهاد غلامرضا انصاري، ولي‌الله شجاع‌پوريان نيز براي خزانه‌داري اعلام كانديداتوري كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون