• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4563 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ دي

هشدار رييس فراكسيون اميد نسبت به امنيتي‌سازي فضاي سياسي و اجتماعي ايران

فضا امنيتي نشود

تكذيب بازداشت رخشان بني‌اعتماد؛ حسين كروبي بازداشت شد

«اقتدارگرايان تنگ‌نظر بدانند از ميدان به در كردن اصلاح‌طلبان دلسوز، راه اقتدارگرايي آنان را هموارتر نمي‌كند بلكه زمينه‌ساز عرض‌اندام براندازاني خواهد بود. لذا توصيه مي‌شود فضا را با بگير و ببند بر خلاف منافع ملي سوق ندهند»، اين عين متني است كه ماه‌ها پيش مصطفي كواكبيان، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي كه در روزهاي رد يا عدم احراز صلاحيت بسياري از چهره‌هاي اصلاح‌طلب درون و بيرون پارلمان، خطاب به طيفي كه آنان را اقتدارگرايان نظام جمهوري اسلامي مي‌نامد، در صفحه شخصي‌اش در شبكه اجتماعي توييتر منتشر كرد. آن روزها كه او چنين نوشت، شايد گمانش را نمي‌كرد در يكي از شب‌هاي سرد دي‌ماه كانال‌هاي تلگرامي خبر از بازداشت يكي، دو چهره‌ سياسي و هنرمند دهند.

 

بازداشت نه، احضار!

موضوع با رخشان بني‌اعتماد آغاز شد. خبر بازداشت اين كارگردان سينما كه در آبان ماه 97 و همزمان با دور دوم تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا عليه ايران با راه‌اندازي كارزار «هم‌صدايي برابر تحريم‌ها» افكار عمومي جهان را نسبت به عواقب انساني تحريم‌هاي يكجانبه واشنگتن عليه تهران هوشيار كرد، شب گذشته بخش عمده شبكه‌هاي اجتماعي را در برگرفت اما چندي بعد نورنيوز، رسانه دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، موضوع بازداشت اين كارگردان سينما را از اساس تكذيب و از احضار او را خبر داد. كانال تلگرامي اين پايگاه اطلاع‌رساني نيز به نقل از منبعي آگاه تاكيد كرد كه احضار بني‌اعتماد «صرفا براي پاره‌اي توضيحات بوده و به هيچ عنوان مساله بازداشت مطرح نبوده است.» انتشار خبر بازداشت چهره‌اي سرشناس ناخودآگاه افكار عمومي را به ياد فراخوان اخير او انداخت. فراخواني كه با واكنش تند اصولگرايان توييتر مواجه شد. با بالاگرفتن واكنش‌ها بني‌اعتماد فراخوان خود را لغو كرد.

 

بازگشت به سياست

اگر اولين خبر به عرصه فرهنگ و هنر كه اين روزها به واسطه گفتار و كردار سرشناسانش بيش از پيش از سوي اصولگرايان و رسانه‌هاي نزديك به آنان در معرض انتقاد قرار گرفته، تعلق داشت، خبر بازداشت دوم اما از پايه و اساس متعلق به سياست و دنبال‌كنندگانش بود. حسين كروبي، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي، رييس اسبق مجلس ايران كه حالا 8 سال و 11 ماه است در حصر روزگار مي‌گذراند، دومين فردي بود كه خبر بازداشتش منتشر شد؛ خبري كه بازهم تكذيب شد اما در قياس با خبر بازداشت بني‌اعتماد، با اين تفاوت كه مرجع تكذيب شخص حسين كروبي بود. او در اظهاراتي كه انصاف‌نيوز آن را منتشر كرد، گفت كه «ماموران امنيتي شبانه خواستار جلب او بودند» اما او وعده داد كه صبح خود را به دادسراي اوين معرفي مي‌كند كه اتفاقا اين مهم نيز عملي شد و او روز گذشته بازداشت شد. موضوعي كه اسماعيل گرامي‌مقدم، سخنگوي حزب اعتماد ملي نيز در جريان گفت‌وگوي كوتاه خود با «اعتماد» آن را تلويحا تاييد كرد و گفت كه اين «ماجرا را شنيده است.»

 

يك آزادي

محمد كيانوش‌راد، از فعالان سياسي اصلاح‌طلب كه چندهفته قبل بازداشت شده بود، آزاد شد. نكته قابل‌توجه اينكه هيچ مرجع و نهاد رسمي دليل بازداشت اين فعال سياسي اصلاح‌طلب را ذكر نكرد، فقط برخي فعالان رسانه‌اي اصولگرا در شبكه‌هاي اجتماعي‌شان با اشاره به مطلب منتشرشده در خبرگزاري فارس كه به نقل از منبعي مطلع از بازداشت برخي افراد به واسطه «ارتباط با سفارتخانه‌هاي خارجي» خبر داده بود، دليل بازداشت كيانوش‌راد را اين مساله اعلام كردند؛ حال آنكه رسانه‌ها و فعالان اصلاح‌طلب و نزديكان او بازداشت اين نماينده ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي را به بيانيه 77 نفر ارتباط دادند.

با در نظرگيري تمام اين اخبار عمدتا تلخ و بعضا شيرين، شايد مرور دوباره توييت محمدرضا عارف خالي از لطف نباشد. رييس فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي كه حالا پا به پاي اصولگرايان با انتقادات افكار عمومي مواجه است، اخبار منتشرشده درباره بازداشت‌هاي اخير را به منزله «امنيتي‌سازي» فضاي ايران دانسته و نوشت: «شرايط خاص كشور مي‌طلبد همه مقامات و نهادها در آرام كردن روان جامعه كه به‌شدت به هم ريخته است، تلاش كنند. امنيتي كردن فضاي كشور به تشديد چالش‌هاي داخلي دامن مي‌زند كه بايد به‌ شدت از آن پرهيز كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون