• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

نفت بر فراز قله 60 دلاري

گروه اقتصادي| شايد مهم‌ترين خبر بازارهاي جهاني در هفته گذشته تغيير روند مثبت نفت خام و تغيير روند منفي اونس طلا بود. قيمت ميانگين نفت جهاني روز جمعه از مرز 60 دلار گذشت تا ارزش دلار بالا نرود و اونس هم بر طبل نزول بكوبد. بر اساس آخرين معاملات بازارهاي جهاني نفت خام برنت درياي شمال 66 دلار معامله شد. اين در حالي بود كه نفت خام امريكا به مرز 60 دلار نزديك مي‌شود و اوپك از 60 دلار عبور كرده است اما اونس جهاني طلا در آخرين معاملات به 1178 دلار رسيد. در نتيجه تحولات بازارهاي نفت و طلاي جهاني ارزش ارزهاي خارجي نيز در آخرين معاملات پنجشنبه پايين آمد. بر اساس آخرين معاملات دلار امريكا 3317 تومان و يورو 3725 تومان قيمت خورد. اين در حالي بود كه نرخ يورو روز چهارشنبه صعود قابل توجهي را تجربه كرده بود ولي با پايين آمدن اونس جهاني يورو هم كوتاه آمد.
در آخرين معامله هفته گذشته بازار تهران، پوند انگليس 5134 تومان قيمت خورد. درهم و لير هم از قافله عقب نماندند و 910 تومان و 1272 تومان را به نام خود ثبت كردند. با نزولي شدن معاملات اونس جهاني معاملات طلا و سكه در بازار طلاي تهران را نيز تحت تاثير قرار داد. سكه تمام طرح قديم و جديد در آخرين معامله 949 هزار تومان قيمت خوردند. نيم سكه و ربع سكه نيز 504 هزار تومان و 279 هزار تومان را تجربه كردند كه انتظار مي‌رود قيمت‌هاي ذكر شده در نخستين روز معاملاتي هفته يعني امروز روندي نزولي را دنبال كنند. سكه يك گرمي نيز بر اساس آخرين تغييرات 185 هزار تومان را از سرگذرانده است و بر اساس روال گذشته انتظار مي‌رود تغيير چنداني نكند.
در هفته‌اي كه گذشت قيمت طلا و سكه كمي دستخوش نوسان شد و افزايش يافت با اين حال اين افزايش آنقدر زياد نبود كه بازار با جو هيجاني مواجه شود. اين در حالي است كه كاهش 2 درصدي نرخ سود بانكي در روزهاي پاياني هفته گذشته تاثيري بر بازار طلا و سكه نداشت. رييس اتحاديه طلا و جواهر در اين باره گفته است كه كاهش 2 درصدي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي انگيزه‌اي براي هدايت صاحبان سرمايه و انتقال پول‌هاي‌شان به بازار طلا ايجاد نمي‌كند. به گفته، محمد كشتي‌آراي علاوه‌بر اين قيمت طلا در بازارهاي داخلي و جهاني در دو سال گذشته نوسان چنداني نداشته است، چرا كه به نظر مي‌رسد اين بازار جذابيتي براي سرمايه‌گذاري در مقطع فعلي نداشته
باشد.
با اين وجود برخي از فعالان بازار بر اين باورند كه تغييرات جهاني قيمت طلا در هفته گذشته تا حدودي باعث افزايش قيمت در بازار داخلي شد.
 رييس اتحاديه طلا و جواهر با اشاره به اينكه قيمت جهاني طلا در طول هفته گذشته با توجه به افزايش نرخ دلار و بالا رفتن ارزش سهام اروپا و از طرفي افزايش تقاضا براي خريد در بازارهاي جهاني افزايش يافت، گفت: قيمت جهاني طلا در اوايل هفته حدود 1180 دلار بود كه در اواخر هفته به حدود 1210 دلار رسيد، و قيمت جهاني طلا در طول هفته گذشته حدود 30 دلار افزايش قيمت داشت و اين در حالي است كه قيمت ارز در داخل كشور
 تغييراتي نداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون