• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

هندوانه‌هاي صادراتي برگشت خورد

استفاده سياسي از هندوانه‌هاي لك‌دار ايراني

 

گروه اقتصادي: جو متشنجي كه بين ايران و برخي كشورهاي عربي ايجاد شده است اين‌بار دامن هندوانه توليد ايران را گرفته است. تعدادي از رسانه‌هاي عربي منطقه طي روزهاي اخير سياست ايران هراسي را به هندوانه توليد اين كشور رسانده‌اند و با انتشار اخباري جهت‌دار درصدد ضربه زدن به مبادلات تجاري ايران برآمده‌اند.
اما خبري كه تسنيم آن را به نقل از اين رسانه‌ها مطرح كرده و از آلوده به سم بودن هندوانه‌ها خبر داده است از سوي رييس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي به‌طور كامل تكذيب شد.
اين رسانه‌ها از وجود سوراخ‌هايي در هندوانه‌هاي صادراتي ايران به كشورهاي عربي جنوب خليج فارس خبر داده و مدعي شده‌اند ممكن است از طريق اين سوراخ‌ها به داخل هندوانه‌ها سم تزريق شده باشد.
مراجع رسمي عربي تزريق احتمالي سم به هندوانه‌هاي ايراني را رد كرده‌اند اما گفته شده است برخي كشورهاي عربي در واكنش به اين اخبار تصميم گرفته‌اند مقادير زيادي از هندوانه‌هاي صادراتي ايران را پس بفرستند.
براساس گزارش القدس العربي چاپ لندن، وزارت محيط زيست امارات اعلام كرده است طبق گزارش‌هاي مربوط به هندوانه وارداتي، علائمي از فعاليت حشره ميوه (نوعي سوسم صيفي جات) در هندوانه‌ها مشاهده شده است كه دوره زندگي خود را روي ميوه تمام كرده‌اند و اثري از اين حشره در داخل هندوانه نيست.
شوراي عالي قطر هم بعد از دريافت شكايت‌هايي درباره مقاديري هندوانه ايراني كه در آنها ماده شيميايي تزريق شده است اعلام كرد وزارت شهرداري محموله‌هاي هندوانه ايراني را پس فرستاده است و نمونه‌اي از آن را به آزمايشگاه ارسال كرده كه نتايج اوليه ثابت كرده است اين هندوانه‌ها از نظر ظاهري سالم هستند و بقيه نتايج تا چند روز آينده اعلام مي‌شود.
براساس اين گزارش در كويت نيز ماموران گمركي از تخليه بار هندوانه‌هاي ايراني به دليل وجود سوراخ‌هاي عجيب در آنها جلوگيري كرده‌اند.
ضاحي خلفان تميم، معاون پليس دوبي نيز در صفحه توييتر خود با بيان مطالب ادعايي، درباره خطرات ميوه‌هاي وارداتي از ايران هشدار داده است.
بر اساس اين گزارش ماجراي هندوانه‌هاي ايراني در شبكه‌هاي اجتماعي به صحنه دعواي دو طيفي تبديل شده است كه يك گروه حامي تحريم كالاهاي ايراني هستند و گروه ديگر معتقد است كه سياست ايران هراسي از حد و مرزش خارج شده و به يك شوخي تبديل شده است.
رضا نوراني، رييس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي نيز خبر منتشر شده را غرض‌ورزي سياسي دانست و تاكيد كرد: هيچ محصولي از ايران داراي آلودگي و سموم نيست. وي در گفت‌وگو با «اعتماد» ضمن بيان اين مطلب كه امروز جو مسموم ايجاد شده به دليل اختلافات ايران و عربستان بر سر مسائل يمن و سوريه است توضيح داد: براساس تاكيد سازمان خوار و بار جهاني (فائو) ايران جزو توليدكنندگان محصولات سالم در منطقه و آسياست. بنابراين بحث آلوده به سم بودن محصولات ايران يك برچسب غلطي است كه به دليل اختلافات سياسي زده مي‌شود.
وي دليل وجود سوراخ‌هايي بر پوسته هندوانه‌ها را وجود آفاتي دانست كه امسال در برخي از مناطق از جمله ايرانشهر و جيرفت به دليل بروز خشكسالي به وجود آمده بود. نوراني متذكر شد: در ابتداي فصل رشد هندوانه و زماني كه اين محصولات ريز و نارس بودند براي از بين بردن اين آفات سمپاشي صورت گرفت ولي اثرات آن در طول فصل داشت، از بين رفته است.
در هر حال رييس اتحاديه ملي محصولات كشاورزي صدور اين هندوانه‌ها را كار اشتباهي دانست و اضافه كرد: محصولي كه حتي از لحاظ ظاهري داراي ايراد است نبايد صادر شود و اين اتفاق به دليل اهمال سازمان‌هاي مسوول از جمله سازمان حفظ نباتات و قرنطينه محصولات كشاورزي رخ داده است.
او در ادامه اذعان كرد: جالب است كه كشورهاي عربي با ديدن يك مشكل ظاهري روي محصولات ورودي به كشورشان چنين جار و جنجال رسانه‌اي به پا كردند و تا اين حد بر كالاهاي وارد شده حساس هستند اما در ايران مدت‌هاست حضور ميوه‌هاي قاچاق ادامه‌دار شده اما هيچ واكنشي از سوي مسوولان به اين مساله نشان داده نمي‌شود.
نوراني اظهار كرد: امروز در ميادين ميوه و تره‌بار به وفور پرتقال مصري و تركيه‌اي، ليمو ترش برزيلي و سير چيني ديده مي‌شود. اگر كشور داراي كمبود ميوه داخلي است بهتر آن است كه دولت اين موضوع را اعلام كند تا از طريق مبادي قانوني و با نظارت‌هاي قرنطينه‌اي محصول مورد نياز وارد شود. به اين ترتيب هم دولت از حقوق گمركي درآمد خواهد داشت و هم كشاورزان در معرض ورود آفت‌ها از محل محصولات نظارت نشده قاچاق قرار نخواهند گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون