• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3115 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۳ آذر

نگاه كارشناس

امان‌الله قرايي مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با «اعتماد» درهم ريختگي اجتماعي و بروز ناهنجاري‌هاي مختلف را علت اصلي وقوع اين قتل‌ها مي‌داند. او به كم رنگ شدن ارزش‌هاي اجتماعي و بروز بداخلاقي‌ها در گسترش اين آسيب‌هاي دلخراش اشاره مي‌كند و مي‌گويد: متاسفانه روابط اجتماعي مردم ما در چند سال گذشته شكل موزاييكي به خود گرفته است. يعني مي‌توان خانواده‌هايي را ديد كه اعضاي آن در كنار هم هستند اما پيوندهاي قوي عاطفي با يكديگر ندارند و بي‌تفاوتي در آنها ديده مي‌شود.
مسائل اقتصادي، ضعف در برقراري روابط اجتماعي سالم، ناآگاهي و آشنايي نادرست قبل از ازدواج و پايين آمدن آستانه تحمل مردم ايران از ديگر عواملي است كه امان‌الله قرايي‌مقدم در افزايش آمار قتل‌هاي خانوادگي از آنها نام مي‌برد.
اين كارشناس مسائل اجتماعي نقش نهادهاي آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي را در كاهش اختلافات خانوادگي و تبعات بعد از آن بسيار مهم توصيف مي‌كند و معتقد است كه آموزش‌هاي لازم بايد از دوران ابتدايي و به كودكان آموزش داده شود تا از اين راه خانواده‌هاي سالمي كه بتوانند فرزندان سالمي تربيت كنند، شكل گيرد.
با اين حال قرايي مقدم نقش قوانين ترميمي و اصلاحي را نيز در كاهش اين قبيل جرايم بالا مي‌داند. اشاره او به مواد قانون اساسي ايران است كه اساسا بر پايه تنبيه استوار شده است كه نياز به قوانين ترميمي را نشان مي‌دهد.
مجموعه عواملي كه نشان مي‌دهد رفع آسيبي چون اختلافات خانوادگي كه تبعات جبران‌ناپذيري چون قتل را در پي دارد جز با همراهي نهادهاي مختلف و مسوول امكان پذير نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون