• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

گفت‌وگوي «اعتماد» با محمدصادق درودگر

پرونده تباني را به فيفا مي‌فرستم!

   حسين قهار /  مديرعامل باشگاه نساجي قائمشهر اعلام مي‌كند كه اگر مديران فدراسيون فوتبال برخورد قانوني و محكم با عاملان فساد و تباني در ليگ آزادگان نداشته‌ باشند، رسما پاي كميته اخلاق فيفا را به پرونده بازخواهد كرد و براي اين كار هر هزينه‌اي را هم خواهد داد. محمدصادق درودگر در مصاحبه‌هاي اخير خود با رسانه‌هاي مختلف اتهامات و ابهاماتي را عليه باشگاه مس كرمان مطرح كرده و منتظر تصميم‌گيري كميته اخلاق درباره اين پرونده است؛ تباني كه اگر ثابت شود منجر به صعود نساجي قائمشهر به پلي‌آف ليگ برتر به جاي مس كرمان خواهد شد. به دنبال اين اتفاقات «اعتماد» گفت‌وگويي با محمدصادق درودگر انجام داد كه در زير مي‌خوانيد.

   صحبت‌هاي اخير شما درباره تباني در ليگ آزادگان جنجال‌هاي‌ زيادي در محافل ورزشي به راه انداخته است. نتيجه اين پرونده چه زماني مشخص خواهد شد؟

ما با رييس حراست فدراسيون فوتبال، مهدي تاج و عليپور رييس كميته صيانت از ليگ صحبت‌هايمان را انجام داده‌ايم. اسناد و مدارك محكم خود را هم در اختيار مسوولان رسيدگي‌كننده قرار داديم. بنده شخصا فيلم صحنه‌ها و اتفاقات مشكوك بازي‌هاي مس كرمان را براي رييس سازمان ليگ پخش كردم و مهدي تاج دستور رسيدگي به پرونده را داد و اعلام كرد كه به صورت جدي به موضوع رسيدگي مي‌كند. طبق اخباري كه به بنده اطلاع داد‌ه‌اند، قرار است تا دوشنبه راي اين پرونده اعلام شود.

   تباني اثبات خواهد شد؟

ما اسناد و مدارك محكمي در اختيار مسوولان قرار داده‌ايم. شما وقتي سريال اتفاقات بازي‌هاي مس كرمان را نگاه مي‌كنيد، به خوبي متوجه مي‌شويد كه در چندين بازي پياپي يا بازيكنان حريف خطا مي‌كنند و دو سه‌نفرشان اخراج مي‌شوند يا بازيكنان حريف توپ را با دست در محوطه جريمه مي‌زنند به مس كرماني‌ها پنالتي مي‌دهند. نكته جالب توجه اينجاست كه آن آقايي كه چندي پيش هم در پرونده محسن قهرماني در كادر باشگاه راه‌آهن توسط كميته انضباطي ماه‌ها محروم شد، از نيم فصل به مس كرمان پيوست و اين تيم به صورت آتشفشاني بازي‌هاي خود را يكي پس از ديگري با پيروزي پشت سر مي‌گذاشت. كدام تيم دنيا را سراغ داريد كه به صورت متوالي در بازي‌هايش يا بازيكنان حريف اخراج شوند يا با خطاي هند حريفان به پنالتي برسد و بازي‌ها را با پيروزي پشت سر بگذارد. چرا اين حوادث براي تيم‌هاي ديگر ليگ آزادگان رخ نداده است؟

   فكر مي‌كنيد اين ابهاماتي كه در روزهاي گذشته از آن حرف‌ زده‌ايد اثبات شود؟

فدراسيون فوتبال و كميته اخلاق موظف هستند كه به صورت جدي به اين پرونده رسيدگي كنند. ببينيد آنهايي كه فوتبال را مي‌شناسند خيلي خوب مي‌فهمند چه داستان‌هايي وجود داشت و دارد. اگر فدراسيون فوتبال در شرايط كنوني با اين پديده شوم برخورد جدي نكند، شما شك نكنيد كه فساد در فوتبال ايران اپيدمي خواهد شد. باشگاه مي‌آيد به جاي اينكه چهار پنج ميليارد هزينه كند و تيم را موفق كند، با 400 ميليون تومان آدم‌هاي مختلف تيم‌ها را مي‌خرد و به موفقيت مي‌رسد. مسوولان بايد به صورت ويژه با متخلفان برخورد كنند وگرنه فوتبال ايران نابود خواهد شد و اين فساد بيشتر هم خواهد شد.

   مسوولان فدراسيون و سازمان ليگ هم مستنداتي براي اثبات تباني در ليگ آزادگان در اختيار دارند؟

يكسري مدارك را كه ما در اختيار آنها قرار داديم. كميته صيانت سازمان ليگ هم گزارش‌هايي در‌ اين زمينه گويا دريافت كرده و آن را در اختيار مسوولان قرار داده است. با توجه به تمام اين توضيحات من اميدوار هستم كه فدراسيون برخورد لازم را داشته باشد، در غير اين صورت شك نكنيد كه من رسما از طريق فيفا پرونده را پيگيري خواهم كرد و كميته اخلاق فيفا را به اين پرونده وارد مي‌كنم. شما ديديد كه باشگاه فولاد نوين اهواز هم اعلام كرد كه تماس‌هاي مشكوكي با بازيكنانش براي كم‌كاري برقرار كرده‌اند. اينها همه‌اش براي اثبات تباني مس كرمان مدارك محكمي است و شما شك نكنيد كه صددرصد تباني وجود داشته است.

  در طول نيم فصل دوم با بازيكنان نساجي قائمشهر تماس‌هاي مشكوك گرفته نشده است؟

شك و شبهاتي براي ما به وجود آمده است. به همين منظور داريم با كمك مسوولان محلي اين موضوع را به صورت ويژه بررسي مي‌كنيم.  سابقه من مشخص است. در دوره‌هاي قبلي سازمان تربيت‌بدني وقت به من گفته بودند كه دست از انتقاد كردن بردارم و هر پستي كه مي‌خواهم بگيرم، اما من به آن چيزي كه اعتقاد داشتم عمل كردم و انتقادات را تندتر هم كردم. از اين مشكلات در گذشته هم زياد براي من درست كرده‌اند. شما شك نكنيد كه هر هزينه‌اي را مي‌دهم.

   چند سال پيش هم در ليگ آزادگان تباني ثابت شد و كميته انضباطي جلوي صعود يك باشگاه به ليگ برتر را گرفت و عوامل اين باشگاه را هم با جريمه‌ و محروميت‌هايي مواجه كرد. اما امروز مي‌بينيم كه بعضي از عوامل آن باشگاه دوباره دارند در بالاترين سطح فوتبال ايران فعاليت‌ مي‌كنند.

اين از ضعف مديريت فوتبال ايران است. اگر احكام محكم و سخت‌تري در اين زمينه صادر مي‌شد، شما شك نكنيد كه الان ديگران به خودشان اجازه نمي‌دادند دست به تباني و زدوبند بزنند. متاسفانه در سيستم مديريت فوتبال ايران آدم‌هاي غيرمتخصص مي‌آيند و وارد حيطه تصميم‌گيري مي‌شوند و به خاطر مصلحت‌هايي كه براي خودشان دارند، جلوي اتخاذ تصميمات سخت براي مقابله با فساد را مي‌گيرند تا مديريت خودشان زير سوال نرود. اين شرايط بايد تغيير كند. من تا آخر موضوع فساد در گروه الف ليگ آزادگان را پيگيري خواهم كرد و شك نكنيد كه نه ترسي دارم و نه كوتاه خواهم آمد. فدراسيون فوتبال هم موظف است اين فساد را از بين ببرد.

   بعد از مجمع فدراسيون كه در تاريخ ششم دي‌ماه برگزار شد، شما نامه‌اي به علي كفاشيان و نصرالله سجادي نوشتيد و به عنوان ناظر قانوني مجمع، اعلام كرديد كه قوانين نقض شده و برگزاري مجمع فوق‌العاده براي انتخاب بازرس غيرقانوني انجام شده است.

بله اين ايراد قانوني وجود داشت و تخلف بزرگي هم به حساب مي‌آيد. ما به عنوان ناظر منتخب مجمع وظيفه داشتيم كه واقعيت‌ها را به مردم و مسوولان اعلام كنيم. مفاد اساسنامه فدراسيون فوتبال كاملا شفاف و مشخص است. برگزاري مجمع فوق‌العاده براي خودش شرايط و قوانين خاصي دارد. مسوولان براي برگزاري مجمع فوق‌العاده در هر زماني، بايد 21 روز قبل دستور جلسه و برنامه‌هاي خود را براي برگزاري اين جلسه به اعضاي مجمع اعلام كنند. اما در مجمع قبلي براي مجمع فوق‌العاده هيچ دستور‌العملي ارايه نشده بود و برگزاري آن نقض آشكار قوانين بود. به اين ترتيب انتخاب بازرس غيرقانوني بوده و مصوبات فاقد اعتبار بوده است. ما همان موقع نامه‌اي به سجادي و كفاشيان نوشتيم و نسبت به اين نقض قوانين اعتراض كرديم. اما بعد از اين همه مدت گويا اخيرا سجادي نامه ما را تاييد كرده و نامه‌اي براي رسيدگي به اين موضوع به مراجع ذي‌صلاح نوشته است. الان هم اصلي‌ترين خواسته مجمع رسيدگي به ابهامات و اشكالات صورت‌هاي مالي فدراسيون است.

  مجمع طبق مصوبه قرار بود اسفند ماه 1393 برگزار شود، اما هنوز معلوم نيست فدراسيون چه زماني را براي برگزاري اين جلسه تعيين خواهد كرد.

اين هنر مديران فدراسيون است كه هميشه با شيوه‌هاي خودشان قوانين را آن‌طور كه خودشان مي‌خواهند اجرا مي‌كنند. با توجه به عميق بودن داستان ابهامات مالي و مشكلاتي كه وجود دارد من بعيد مي‌دانم مديران فدراسيون بتوانند به همين راحتي نواقص را بر طرف كنند. چرا كه بازرس آنها هم غيرقانوني در اين مدت فعاليت كرده است. گزارش او مورد تاييد مجمع و قانون نخواهد بود. به همين دليل من فكر مي‌كنم كه فدراسيون حالا ‌حالاها اين مجمع فوق‌العاده را برگزار نكند. اما نكته اينجا است كه مجمع قطعا به خاطر اين حوادث و عدم اجراي به موقع مصوبات از علي كفاشيان و مديران فدراسيون توضيحات شفاف و محكمي را خواستار مي‌شود.

  كفاشيان اعلام مي‌كند كه هيچ ابهام مالي در فدراسيون وجود ندارد، چرا كه نهادهاي مختلف دخل و خرج فدراسيون را مدام بررسي مي‌كنند.

كفاشيان كه اولا اصلا پاسخگو نيست و به همه اتفاقات مي‌خندد. اگر صورت‌هاي مالي ايراد ندارد پس چرا دو سال پياپي است كه اعضاي مجمع به اين مورد اعتراض شديد مي‌كنند و صورت‌هاي مالي را تصويب نكرده‌اند؟ اگر همه‌چيز در عملكرد مالي شفاف است پس چرا كار به برگزاري مجمع فوق‌العاده براي بررسي اسناد مالي فدراسيون كشيده شده است؟ اگر اسناد مالي مشكلي ندارد چرا مجمع فوق‌العاده را در زمان مقرر برگزار نكرده‌اند تا مصوبه مجمع را بگيرند؟ كفاشيان از اين حرف‌ها زياد مي‌زند. كميته شش نفره منتخب مجمع رسما ايراد گرفت كه چرا بر خلاف قوانين اساسنامه و آيين‌نامه مالي و معاملاتي، پول‌هاي بودجه فدراسيون را به حساب هوشنگ مقدس واريز كرده‌اند.

   طبق گفته‌هاي مديران فدراسيون به خاطر شرايط تحريم آنها مجبور بوده‌اند اين پرداختي‌ها را به حساب هوشنگ مقدس داشته باشند.

به هر بهانه‌اي واريز پول فدراسيون به حساب اين آقا غيرقانوني بوده است. ضمن اينكه كفاشيان اولش كه مي‌گفت هيچ پولي به حساب اين فرد واريز نشده است. در نهايت اسنادي كه در اختيار كميته شش نفره منتخب مجمع قرار گرفت نشان داد كه 5/13 ميليارد تومان واريزي به حساب مقدس از طرف فدراسيون فوتبال بوده است. ضمنا مگر فقط فدراسيون فوتبال در اين كشور تحريم است؟ چرا فدراسيون‌هاي واليبال و كشتي و بسكتبال و... به حساب هوشنگ مقدس و افراد غيرمسوول پول واريز نكرده‌اند؟ بياييم با مردم صادق باشيم. ديگر دوران خنده و شوخي تمام شده است. فدراسيون بايد توضيحات قانوني درباره اين ابهامات داشته باشد. همين مقدس را هم كه اخيرا ديديد در خبرگزاري‌ها تند‌ترين مصاحبه را عليه كفاشيان انجام داده است. مگر كفاشيان نمي‌گفت او به فوتبال ايران خدمت كرده است و هيچ كار غيرقانوني انجام نشده؟ پس چرا همين مقدس الان عليه او حرف زده و گفته است كفاشيان براي بقاي خودش دوستانش را قرباني مي‌كند؟

  در سال‌هاي گذشته مجمع نتوانسته از اختيارات قانوني‌اش براي رسيدگي به اين ابهامات استفاده كند.

درست است. اما خيلي از اعضاي مجمع اصلا به وظايف و تعهدات خود آگاه نيستند. خيلي از آنها وقتي به جلسه مجمع وارد مي‌شوند فقط مي‌گويند كي‌ ناهار مي‌دهند برويم؟! اين دوستان در سال‌هاي اخير معمولا در مقابل مشكلات و عدم اجراي قوانين توسط فدراسيون سكوت كرده‌ا‌ند. آنهايي كه سخت مي‌گيرند و خواهان اجراي دقيق قانون هستند تعدادي قليل هستند. اما ما تلاش كرده‌ايم كه مجمع را از اين حالت منفعل خارج كنيم. به همين دليل شك نكنيد كه به جد تمام پرونده‌ها را رسيدگي خواهيم كرد. مديران هم به جاي خنده به فكر ارايه جواب‌هاي قانع‌كننده به مجمع باشند!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون