• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4574 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۸ بهمن

از سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر چه خبر؟

4 روزتا تحويل سال سينما

تينا جلالي

4 روز تا آغاز برگزاري سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر باقي است و در اين فرصت باقي مانده تكاپوي دست‌اندركاران اين رويداد سينمايي براي برگزاري ميهماني شكوهمند و در‌خور توجه براي اهالي سينما ديدني به نظر مي‌رسد. از آن‌ طرف فيلمسازاني هم كه قرار است فيلم‌شان دراين تورنمنت نفس‌گير شركت كند اين روزها آرام و قرار ندارند و تمام تلاش‌شان را مي‌كنند تا نسخه با كيفيت فيلم‌شان به دست مخاطبان برسد. استوديوها و لابراتورها هم روزهاي پرازدحامي را پشت سر مي‌گذارند.

 

پوستر بعضي فيلم ها آماده نيست

جالب اينجاست كه با تمام تقلايي هم كه بعضي فيلمسازان براي آمادگي نسخه نهايي فيلم‌شان مي‌كنند روند آماده‌سازي بعضي فيلم‌ها تكميل نشده يعني هنوز پوستر و اعلان شماري از فيلم‌هاي مهم امسال نظير «خورشيد» مجيد مجيدي يا «روز صفر» سعيد ملكان، «خروج» حاتمي كيا يا «خون شد» مسعود كيميايي در رسانه‌ها منتشر نشده ضمن اينكه ما اهالي رسانه و سينماگران هم نمي‌دانيم پوستر سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر چه تركيب‌بندي دارد، از اين حيث به نظر مي‌رسد تكاپوي فيلمسازان براي رساندن فيلم‌شان به جشنواره با دست‌اندركاران اين رويداد سينمايي در يك سطح قرار بگيرد و ترافيك عجيب و غريبي در برپايي جشنواره شاهد هستيم.

خلاصه اينكه در يك هيجان و جنب و جوشي پيشا‌جشنواره‌اي از شنبه آينده سينماي ايران دوباره با فيلم‌هاي جديد و نو مزين و نگارين مي‌شود و با شكل و شمايل جديد به حيات خود ادامه مي‌دهد. اهالي سينمادوباره دور هم جمع مي‌شوند؛ بحث پيرامون سينما بالا مي‌گيرد و منتقدان راجع به كيفيت فيلم‌ها با حرارت زيادتر از قبل اظهارنظر مي‌كنند. در اين گزارش تلاش مي‌كنيم به مهم‌ترين اتفاقات حول جشنواره فجر تا روزهاي برگزاري بپردازيم.

 

حل مشكلات پرديس سينمايي ملت

روز گذشته در آستانه برگزاري اين مهم‌ترين رويداد سينمايي مراسم افتتاح 12 سالن جديد پرديس سينمايي ملت با هدف افزايش ظرفيت صندلي‌ها و حل مشكل پاركينگ اين مجموعه با حضور پيروز حناچي شهردار، محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران و حسين انتظامي رييس سازمان سينمايي با حضور هنرمندان در پرديس ملت برگزار شد.

 

حمايت از جشنواره فقط مالي نيست

شهردار تهران دراين مراسم با اشاره به چهارمين دهه پيروزي انقلاب گفت كه در جشنواره فجر به همين مناسبت اقدامات ويژه‌اي صورت گرفته است. به اعتقاد او اگر خواستار ارتقاي عرصه هنر هستيم بايد عرصه رقابت را توسعه دهيم تا فعالان سينمايي با همديگر رقابت داشته باشند و هنر و فرهنگ كشور را توسعه دهند. حناچي به حواشي پيرامون حمايت‌هاي شهرداري از جشنواره پرداخت و گفت: «حمايت ما از جشنواره صرفا مالي نيست و گاهي مواقع بستر‌سازي مناسب براي بهتر برگزار شدن يك جشنواره هم حمايت تلقي مي‌شود.»

 

گسترش فرهنگ خانوادگي سينما رفتن

حسين انتظامي، رييس سازمان سينمايي كه دراين مراسم حاضر بود با اشاره به اينكه هرچقدر زيرساخت فرهنگي را توسعه دهيم اين موضوع به توسعه مناطق كمك مي‌كند تا آسيب‌هاي اجتماعي كه ناشي از گسست است را رفع كنيم: «تعداد سالن در پايان سال 97، 328 سينما بوده كه امسال به 353 سينما رسيده، همچنين 581 سالن در سال 97 به 654 سالن در سال 98رسيده و 149هزار و 6 صندلي در سال 97 به 161هزار و 700 صندلي در سال جديد گسترش يافته است.» رييس سازمان سينمايي همچنين به اين نكته هم اشاره كرد كه برخي از شهرها همچنان از نداشتن سالن سينما رنج مي‌برند با اين حال ساخت و ساز سالن در 22 استان شروع شده به‌طوري‌كه تا سال بعد به ناوگان سينما اضافه مي‌شود. انتظامي همچنين تاكيد كرد كه بايد فرهنگ سينما رفتن به شكل خانوادگي را گسترش دهيم تا آسيب‌هاي اجتماعي را كاهش دهيم.»

 

54 سالن كشور ميزبان فستيوال فجر

در جشنواره امسال 54 سالن سينما در مراكز استان‌ها ميزبان جشنواره فيلم فجر خواهند بود و از زمان آغاز بليت فروشي اينترنتي كه از سوي برگزاركنندگان محلي اعلام خواهد شد مخاطبان مي‌توانند سينماي دلخواه خود را جهت تماشاي فيلم‌هاي مورد علاقه خود انتخاب كنند. به اين ترتيب در شهر تبريز سينماهاي پرديس ستاره باران و لاله پارك، ايران اروميه، انقلاب اردبيل سيتي سنتر سالن‌هاي 1 و 2 و سينما ساحل اصفهان، فرهنگ ايلام، سالن يك ساويز و اكومال كرج، شهيد آويني بوشهر، غدير شهر‌كرد، آفريقا، اطلس و هويزه مشهد، گلشن و عقيق بجنورد، سالن ايثار (فردوسي) بيرجند، ساحل و هلال احمر اهواز، بهمن و روشا زنجان، هلال احمر و سينما يادمان سمنان، اشراق و هلال احمر زاهدان، تالار سبز اداره كل فرهنگ و ارشاد و سينما هنر شهر آفتاب 2 شيراز، ونوس و تربيت قم، مهتاب 1 و 2 قزوين، سالن 1 پرديس بهمن سنندج، مهتاب و آسيا كرمان، شهيد مداحي‌پور جنوب كرمان، فرهنگ و آزادي كرمانشاه، سينما فرهنگ ياسوج، ميرزا كوچك‌خان رشت، پرديس كاپري 1 و 2 گرگان، استقلال خرم‌آباد، سپهر ساري، مجتمع ستارگان اراك، ستاره شهر و ستاره جنوب بندر عباس، سينما فلسطين و قدس همدان، پرديس سينمايي تك يزد سالن‌هاي 1 و 2، سينما مهر آبادان منطقه آزاد اروند، سيتي سنتر منطقه آزاد قشم و پرديس سينمايي منطقه آزاد ارس، ميزبان مخاطبان استاني جشنواره فيلم فجر خواهند بود.

 

مجري‌هاي نشست رسانه‌اي

از آنجايي كه برگزاري جلسات نشست پرسش و پاسخ از بخش‌هاي مهم و حاشيه‌ساز جشنواره است بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه امسال مجري جلسات پرسش و پاسخ فيلم‌هاي جشنواره در سالن رسانه‌ها برعهده محمودگبرلو، فرزادحسني، منصورضابطيان و محمدرضامقدسيان است. اين چند نفر نشست‌هاي امسال جشنواره را در پرديس سينمايي ملت (سينماي رسانه‌ها) اجرا خواهند كرد.

 

سيمرغ پروانه كودك و نوجوان

پيرامون برگزاري جشنواره فيلم فجر در شهرستان‌ها به اين موضوع هم بايد اشاره كرد كه همزمان سيمرغ پروانه ويژه كودك و نوجوان هم در جشنواره فجر برگزار مي‌شود. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كهگيلويه و بويراحمد از ميزباني سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر در اين استان خبر داد. محمدعلي پيرسبزي در جلسه هماهنگي كميته‌هاي اجرايي جشنواره فيلم فجر از جشنواره فيلم فجر به عنوان بزرگ‌ترين رويداد سينمايي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان سينمايي كشور ياد كرد و گفت كه اين جشنواره از 15 الي
21 بهمن ماه 98 در استان برگزار مي‌شود كه به زودي جدول اكران فيلم‌ها اعلام خواهد شد. پيرسبزي در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به بخش كودك و نوجوان در اين جشنواره خاطرنشان كرد: طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته سيمرغ پروانه ويژه كودك و نوجوان همزمان با جشنواره فيلم فجر در اين استان برگزار مي‌شود.همچنين مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه همزمان با سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر سومين دوره از اين جشنواره در جنوب كرمان برگزار مي‌شود. حسين اسحاقي در اين زمينه بيان كرد: «در اين دوره از جشنواره، تعدادي از فيلم‌هاي سينمايي حاضر در جشنواره فيلم فجر سال جاري، در زمان ايام‌الله دهه فجر از 15 تا 22 بهمن در محل سينما شهيد مداحي‌پور جيرفت (واقع در جنوب استان كرمان) اكران مي‌شوند.

او با بيان اينكه برنامه‌ريزي لازم جهت حضور دانش‌آموزان، دانشجويان و علاقه‌مندان سينما جهت تماشاي فيلم‌ها انجام مي‌شود، تصريح كرد: عناوين فيلم‌ها و برنامه اكران شده
به زودي اطلاع‌رساني مي‌شود.

 

معرفي فيلم‌هاي فجر

در برنامه «تا جشنواره 38»

در چند روز اخير برنامه «تا جشنواره ۳۸» به منظور معرفي آثار راه ‌يافته به سي و هشتمين دوره از جشنواره فيلم فجر در سالن رودكي مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود كه با استقبال خوبي از جانب فيلمسازان حاضر در جشنواره و مخاطبان رو به رو شد. ويژه برنامه «تا جشنواره ۳۸» با همراهي روابط عمومي و ستاد خبري سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر و همكاري معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران به منظور معرفي آثار راه‌ يافته به اين دوره از جشنواره و رونمايي از اقلام تبليغاتي فيلم‌ها از شنبه ۵ بهمن ماه كارش را آغاز كرده تا امروز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ساعت ۱۴ تا 20:30 در سالن رودكي مركز همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود.در اين برنامه كه با حضور ۴ نفر از عوامل هر فيلم از جمله كارگردان، تهيه‌كننده، ‌بازيگران يا هر يك از عوامل فني مثل فيلمنامه‌نويس، فيلمبردار، صدابردار، آهنگساز و... برگزار شده و براي هر يك از آثار راه يافته به جشنواره امكان نمايش عكس، تيزر، آنونس و بخش‌هايي از فيلم همراه با گپ و گفت با مجري برنامه فراهم خواهد شد و عوامل هر فيلم طبق جدول زمانبندي شده كه اطلاع‌رساني مي‌شود، مي‌توانند در مدت ۳۰ دقيقه فيلم خود را معرفي كنند. امروز روز پاياني معرفي فيلم‌ها خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون